116

چشم‌ انداز صنایع پایین دستی پتروشیمی در آسیا - اقیانوسیه تا سال 2030

چشم‌ انداز صنایع پایین دستی پتروشیمی در آسیا - اقیانوسیه تا سال 2030
(پنج شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

انتظار می رود که منطقه آسیا- اقیانوسیه در مورد تقاضا و تولید محصولات پتروشیمی در آینده قابل پیش بینی پیشرو باشد.

به منظور بررسی دقیق تر وضعیت صنعت پتروشیمی در منطقه آسیا- اقیانوسیه نگاهی می اندازیم به برخی از آمار و داده ها در این منطقه:
• این منطقه یک سوم از کل ظرفیت تولید اتیلن جهانی را به خود اختصاص داده است،
• بیش از نیمی از ظرفیت تولید پروپیلن دنیا نیز متعلق به این منطقه است،
• تقریبا 70 درصد از ظرفیت تولید متانول جهان نیز در این منطقه پوشش داده می شود،
• چین و هندوستان کشورهای پیشرو در تولید محصولات پتروشیمی با استفاده از خوراک نفت خواهند بود،
• تعداد پروژه های جدید تولید محصولات پتروشیمی با استفاده از خوراک نفت از سال 2014 تاکنون کاهش یافته است،
• این منطقه با کمبود اتیلن مواجه است، به ویژه با بسته شدن/ متوقف شدن کراکرهای نفتای ژاپنی
نمودار 1 تعداد پروژه های جدید اعلام شده در صنعت پتروشیمی آسیا- اقیانوسیه را بین سال های 2013 تا 2016 نشان می دهد.

 

نمودار 1 صنعت پتروشیمی اندونزی
پیش بینی می شود که در آینده قابل پیش بینی میزان تولید انواع محصولات پتروشیمی در اندونزی کاهش و میزان مصرف این محصولات افزایش یابد. یک طرح توسعه جامع برای گسترش پالایشگاه ها در این کشور در نظر گرفته شده است که ارزش آن بالغ بر 25 میلیارد دلار آمریکا است. این طرح شامل توسعه پالایشگاه ها در شهرهای بالونگان، کیلاکپ، دومای، پلاژو و بالی پاپان است. هنوز در مورد اینکه آیا قرار است پالایشگاه های جدید نیز در این کشور احداث شود یا نه تردید وجود دارد.
مسلما اجرای این پروژه ها به خوراک نیاز دارد و از آنجایی که بر اساس برنامه طراحی شده قرار است این پروژه ها از گاز طبیعی به عنوان خوراک استفاده کنند، نیاز این کشور به واردات گاز افزایش خواهد یافت.

صنعت پتروشیمی مالزی
اخیرا در مالزی طرحی به نام برنامه تغییر و تحولات اقتصادی آغاز شده است که اصلاحات صنعت پتروشیمی نیز در آن تعریف شده است. یکی از برنامه ها در صنعت پتروشیمی احداث مجتمع نفتی ادغام شده پنگیرنگ است که قرار است در چند فاز انجام شود.

صنعت پتروشیمی کره جنوبی
شرکت ملی نفت کره جنوبی دو پروژه مهم را در این کشور شروع کرده است که به ترتیب RUCP و ODC نام دارند. هدف این شرکت از اجرای این دو پروژه افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در این کشور است. ضمن اینکه این کشور قصد دارد دو پروژه جدید تولید LNG را آغاز کند، این در حالی است که چندی است تقاضا برای LNG در این کشور رو به کاهش گذاشته است.

صنعت پتروشیمی ویتنام
این کشور یک برنامه جامع را برای صنعت پتروشیمی در دوره زمانی بین سال های 2020 تا 2050 در نظر گرفته است، که بخشی از این برنامه ساخت مجموعه های پالایشگاهی و تولید محصولات پتروشیمی است. علاوه بر این دولت ویتنام پنج پروژه بسیار بزرگ پتروشیمی دیگر نیز در نظر گرفته است که عبارتند از: پروژه گسترش دانگ کوات، پروژه نی سان، پروژه وونگ رو، نام ون فونگ و پروژه لانگ سان .

صنعت پتروشیمی استرالیا
ظرفیت مایع سازی LNG تا اواسط سال 2017 به 66 میلیوت مترمکعب در سال رسید. همچنین انتظار می رود که میزان صادرات LNG تا پایان سال 2017 به 52 تا 60 میلیون مترمکعب در سال رسیده باشد و پیش بینی می شود که این رقم تا پایان سال 2018 به 70 میلیون مترمکعب در سال برسد. نمودار 2 ظرفیت مایع سازی گاز مایع LNG استرالیا را تا پایان سال 2020 نشان می دهد.

نمودار 2

صنعت پتروشیمی چین

فهرست پروژه های جدید پتروشیمی چین را در جدول 1 ملاحظه می کنید.

جدول 1

نمودار 3 تقاضای نفت چین را تا سال 2021 نشان می دهد و نمودار 4 نیز خالص صادرات گازوئیل را از سال 2011 تا ماه آوریل سال 2016 به تصویر می کشد.

نمودار 3

چین تا سال 2020 به میزان 50 میلیارد دلار به ارزش تولید محصولات پتروشیمی خود خواهد افزود و به این منظور مسیرهای عرضه متفاوتی را نیز در نظر گرفته است که عبارتند از CTO، MTO، PDH و MTP

نمودار 4صنعت پتروشیمی هند
فهرست پروژه های جدید پتروشیمی هند در جدول 2 آورده شده است.

جدول 2




ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی