116

سرمقاله

سرمقاله
(پنج شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

ایران چهارمین جایگاه در منابع نفتی در میان کشورهای نفتی و دومین رتبه در منابع گازی جهان را در اختیار دارد. کشور ما با دارا بودن نزدیک به 68 نوع ماده‌ی معدنی، 37 میلیون تن ذخایر کشف‌شده و 57 میلیون تن ذخایر بالقوه در جایگاه ‌پانزدهم کشورهای غنی از حیث دارایی‌های معدنی و همچنین یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان مواد معدنی جهان به شمار می‌آید.

نفت کلیدی ترین و در عین حال سیاسی ترین کالای دنیای امروز است و از همین رو سیاستگذاری نفتی کشورهای نفت خیز در واقع بخش عمده ای از سیاستگذاری ملی این کشورها را تشکیل می دهد و در این کشورها هرگونه برنامه ریزی اقتصادی متاثر از سیاستهای نفتی می باشد . همین امر اهمیت توجه به نفت و فرآورده های نفتی را دو چندان کرده است .

درآمدهای نفتی به دو عامل مهم قیمت جهانی نفت و میزان صادرات نفت بستگی دارد . تعیین قیمت نفت به عوامل متعددی بستگی دارد که اغلب آن ها خارج از کنترل تولیدکنندگان است و همین امر باعث شده است که وضعیت اقتصادی اغلب کشورهای وابسته به درامدهای نفتی مانند ایران با نوسات قیمت نفت تحت تاثیر قرار گیرد.

آن چه اقتصاد به آن وابسته می شود پول نفت است . سوابق نشان می دهد که ما از نفت به صورت اقتصادی استفاده نکرده ایم . اگر تلاش های گسترده تری در خصوص گسترش صنعت نفت و صنایع پایین دست آن صورت می گرفت زنجیره ای وسیع تر و گسترده ای ایجاد می شد که می توانست منشا تشکیل سرمایه ، سرمایه گذاری و اشتغال بیشتر شود . توفیق واقعی در این است که از نفت استفاده ی کاملا اقتصادی بشود .

نباید به نفت تنها به عنوان درآمد نگریسته شود چرا که نفت در درجه اول یک ثروت ملی و بین نسلی است که هر روز مقدار آن کاهش می یابد و به ازای هر قطره نفتی که استخراج می شود باید به همان میزان به توسعه پایدار بین نسلی اضافه شود زیرا که مخازن نفت پایان پذیر می باشند.

به طور قطع می توان گفت که ایران کشوری است که قبل از هر کشور دیگری نه تنها در خاورمیانه بلکه در آسیا ( به جز ژاپن ) فعالیت های خود را در زمینه تولید فرآورده های پتروشیمیایی آغاز کرده و دراین رشته سابقه طولانی دارد . ولی متاسفانه به دلایل گوناگون نتوانسته بود همراه با تحولات سریع جهانی دراین صنعت سرعت لازم را برای همگام شدن با آن بیابد و فرصت های حساس را در یک مقطع تاریخی خاص که می توان گفت نقطه اوج دوران پیشرفت و دگرگونی عظیم این صنعت بود به دلیل تحریم های صورت گرفته از دست داده است . اما با توجه به تمهیدات اندیشیده شده و سرمایه گذاری های لازم صورت گرفته این صنعت در کشور به سرعت در حال رشد و پیشرفت است.

 رضا خلج – مدیر مسئول نشریه الکترونیکی پیام پتروشیمی

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی