119

عوامل کلیدی موثر بر چشم انداز محصولات صنایع پایین دستی در سال 2019

عوامل کلیدی موثر بر چشم انداز محصولات صنایع پایین دستی در سال 2019
(چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

شرایط جوی و ناپایدار آن در حال تغییر است و این موضوع می تواند تاثیر چشمگیری بر صنعت پتروشیمی بگذارد.

آب های گرم خلیج نیز خود تهدیدی برای محیط زیست به حساب می آیند. ماه سپتامبر ماهی است که در آن تغییرات جوی و میزان بارش باران به حداکثر خود می رسد و این تغییرات تا پایان ماه نوامبر ادامه می یابد.

تاثیرات پایدار و درس هایی که از تندباد هاروی باید گرفت

این تندباد بر خلاف تندبادهای سال های پیش نشان داد که بخش تولیدی در مناطق ساحلی ایالات متحده آمریکا توانایی مقابله با تاثیرات منفی این تندباد را دارد. ضمن اینکه این تندباد به همه فعالان صنعت پتروشیمی یادآوری کرد که این صنعت به تمرکز بیشتر بر روی بهبود توانایی در مقابل حوادث مربوط به بارش باران دارد.

این تندباد باعث شد که قیمت پلی اتیلن برای یک دوره طولانی در حال افزایش باشد. علاوه بر این، وقوع این تندباد باعث شد که تحلیل گران توجه ویژه ای به تاثیرات وقوع حوادث طبیعی در پیش بینی ها داشته باشند.

عوامل موثر بر قیمت رزین

عوامل اقتصادی و ژئوپلیتیکی موثر بر قیمت نفت و گاز

عوامل موثر بر طرف عرضه

·         عرضه ایالات متحده آمریکا از منابع شیل همچنان در حال افزایش است.

·         تولید حوزه های پرمیان به دلیل زیرساخت های موجود محدود شده است.

·         سقف تولید اوپک برداشته شده است.

·         تحریم های اقتصادی بر علیه ایران مجددا از سر گرفته شده است.

عوامل موثر بر طرف تقاضا

·         تولید ناخالص داخلی جهانی و ایالات متحده آمریکا در سال 2018 همچنان در حال افزایش بوده است.

·         کارایی انرژی بهبود یافته و جایگزین های سوخت فسیلی افزایش یافته است.

·         میزان صادرات ایالات متحده آمریکا افزایش یافته است.

عوامل موثر بر قیمت

·         قیمت متوسط نفت خام که در سال 2017 در حدود 51 دلار آمریکا به ازای هر بشکه بود، در سال 2018 با 29 درصد افزایش به 66 دلار آمریکا به ازای هر بشکه رسید (این در حالی است که قیمت نفت سطوح بالایی مانند 71 دلار آمریکا را نیز تجربه کرده بود.)

·         قیمت گاز طبیعی نیز که در سال 2017 به طور متوسط 03/3 دلار آمریکا به ازای هر مترمکعب بود در سال 2018 به 83/2 دلار آمریکا به ازای هر مترمکعب رسید.

·         تقویت دلار آمریکا در سایه افزایش تعرفه های تجاری نیز اتفاق دیگری بود که بر قیمت نفت و گاز بی تاثیر نبود.

نمودار 1- روند تغییرات قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) و فواصل اطمینان نایمکس از سال 2013 تا سال 2018 و پیش بینی آن در سال 2019، دلار به ازای هر بشکه

صنایع پایین دستی

 

منبع: Short- term Energy Outlook, August 2018, and CME group/ فواصل اطمینان از اطلاعات بازار اختیار معامله برای پنج روز معاملاتی که آخرین روز آن 2 آگوست سال2018 است، استخراج شده اند.

نمودار 1 روند تغییرات قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) و فواصل اطمینان نایمکس از سال 2013 تا سال 2018 و پیش بینی آن در سال 2019 را نشان می دهد. همانطور که در این نمودار مشاهده می کنید به رغم ثبات نسبی قیمت نفت در سطح 62 دلار در اوایل سال از نیمه دوم سال شاهد روند افزایشی قیمت تا سطح متوسط 70 دلار خواهیم بود. در این سناریو حداکثر قیمت نفت خام در حدود 110 دلار آمریکا به ازای هر بشکه و حداقل آن 38 دلار آمریکا به ازای هر بشکه خواهد بود.

نمودار 2- نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا

صنایع پایین دستی

منبع: RTI

نمودار 2 نیز روند تغییرات نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا را در سال 2018 نشان می دهد که می تواند سهم قابل توجهی در تغییرات پیش رو در صنایع پایین دستی داشته باشد.. همانطور که در این نمودار نشان داده شده است، دلار آمریکا به طور متوسط در سال 2018 در مقابل یورو تقویت شده است و این رخداد به ویژه در نیمه دوم سال 2018 مشهود است. روندی که انتظار می رود در سال 2019 نیز ادامه داشته باشد.

ضمن اینکه اقتصاد آمریکا با افزایش تولید ناخالص داخلی در سال 2018 رو به رشد بوده و همین امر باعث رونق تولید در صنایع پایین دستی این کشور خواهد شد.

نمودار 3- تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا: درصد تغییر نسبت به فصل قبلی

صنایع پایین دستی

منبع: U.S. Bureau of Economic Analysis/ ارقام تولید ناخالص داخلی به صورت فصلی تعدیل شده اند.

تاثیر تغییرات تعرفه های تجاری بین چین و ایالات متحده آمریکا

Û      تعرفه های تجاری نسبت به سال گذشته در مورد محصولاتی همچون پلی اتیلن، پلی پروپیلن، کربودیمید هیدروکلراید، پلی بوتیلن ترفتالات و پلی اتیلن ترفتالات افزایش یافته است.

Û       در روز 23 آگوست سال 2018 تقریبا از مبادله محصولات شیمیایی و انواع پلاستیک 2 میلیارد دلار آمریکا درآمد به دست آمد.

Û       دور جدید تعرفه های ممکن است تعرفه های تجاری را در مورد پلی کربنات، نایلون و آکریلونیتریل بوتادین استایرن را افزایش دهد.

Û      انتظار می رود که این تعرفه ها بر واردات 16 میلیارد دلاری محصولات شیمیایی و انواع پلاستیک از چین و نصف این مبلغ صادرات به چین تاثیر بگذارد.

تغییرات قیمت خوراک و بازار رزین

ü      گاز طبیعی/ اتان/ اتیلن باعث می شوند که هزینه اتیلن برای تولید پلی اتیلن، پی وی سی و پلی استایرن کاهش یابد.

ü      پروپیلن مورد نیاز برای تولید پلی پروپیلن، آکریلونیتریل بوتادین استایرن و پلی کربنات و نیز بخش از نایلون 66 با هدف از پروپان تولید می شوند، اما همین امر منجر به افزایش صادرات نیز شده است.

ü       بازار بوتادین برای تولید نایلون 66، آکریلونیتریل بوتادین استایرن و پلی استایرن با اثر زیاد به طور جهانی دچار رکود شده است.

ü       میزان عرضه بنزن برای تولید پلی کربنات، نایلون 6، نایلون 66 و آکریلونیتریل بوتادین استایرن از عرضه مطلوبی برخوردار است و این به دلیل ترکیب پالایشگاه ها، تولید هدفمند، کراکرها و قطع تولید استایرن است.

ü       نفت خام/ نفتا به عنوان یکی از خوراک های گران در جهان دچار نوسانات ژئوپلیتیکی شده است و به دلیل افزایش تولید این مواد در ایالات متحده آمریکا ممکن است با رشد جهانی مواجه شود.

ü       عرضه و تقاضا به دلیل اینکه مربوط به واردات و صادرات و در راس آنها تقاضای داخلی است، به دلیل افزایش رشد تولید ناخالص داخلی، توقف تولید و نیز اختلالات تجاری تحت تاثیر قرار گرفته است.

چشم انداز بازار پلی اتیلن در سال 2019

بازار پلی اتیلن در سال 2018

o        ظرفیت: ظرفیت تولید جدید پلی اتیلن شامل چهار کارخانه جدید از آگوست سال 2018 شروع به کار کردند و این باعث افزایش تولید به میزان 3 میلیارد پوند وزنی یا تقریبا 8 درصد در تولید رزین شد. افزایش تولید اتیلن باعث افزایش تولید پلی اتیلن شد.

o        قیمت ها: شاخص قیمتی از ماه مه سال 2017 تاکنون بین 08/0 تا 11/0 دلار آمریکا تغییر داشته است.

·         چهار قیمت احتمالا تغییر می کنند و یکی از آنها با تاخیر افزایش می یابد.

·         قیمت ها در فصل سوم سال 2018 بین 03/0 تا 05/0 دلار آمریکا تغییر کرد.

o      قیمت های بازار: از ماه سپتامبر قیمت بازاری پلی اتیلن بین 06/0 تا 08/0 دلار آمریکا به ازای هر پوند وزن افزایش یافته است.

o     رویدادها: تاثیر تندباد هاروی ممکن است کمتر از حد تخمین زده شده باشد و در سال 2018 بیشترین تاثیر را بر پلی اتیلن سنگین گذاشت.

نمودار 4 روند تغییرات قیمت اتیلن در سال 2018 را نشان می دهد و نمودار 5 نیز میزان افزایش موجودی پلی اتیلن را از ماه سپتامبر سال 2017 تا ماه ژوئیه سال 2018 به تصویر می کشد.

نمودار 4- روند تغییرات قیمت اتیلن در سال 2018

صنایع پایین دستی

منبع: RTI

نمودار 5- افزایش موجودی پلی اتیلن در سال 2018

صنایع پایین دستی

منبع: RTI

پلی اتیلن، نفت و نفتا

*      نفت باعث خواهد شد که قیمت پلی اتیلن تولید شده تا 65 درصد افزایش یابد و دلیل اصلی تقویت بازار صادراتی نفتا است.

*      رویدادهای مختلف باعث تغییر پویایی های عرضه برای یک دوره زمانی شده است. ظرفیت تولید جدید آمریکای شمالی تاثیر این رویدادها را کاهش خواهد داد.

نمودار 6 میزان صادرات پلی اتیلن از ایالات متحده آمریکا به عنوان درصدی از تولید را نشان می دهد. همانطور که در نمودار مشاهده می کنید میزان سهم صادرات پلی اتیلن از فصل دوم سال 2018 شروع به افزایش کرده است.

پیش بینی بازار پلی اتیلن در سال 2019

v       به نظر می رسد چشم انداز بازار پلی اتیلن در سال 2019 یک بازار مانند رزین است که در آن فرآیندها مزیت بیشتری خواهند داشت.

v       انتظار می رود که فرآیندها شبیه فرآیند هزینه تولید رزین در فصل سوم سال 2018 باشد و موجودی گسترده رزین تا پایان سال 2019 ادامه خواهد داشت زیرا تولید رزین افزایش می یابد.

v       رویدادهای غیر قابل پیش بینی جهت تغییر قیمت را در سال 2019 تعیین خواهند کرد.

v       نفت باعث ایجاد یک کف و سقف قیمت برای هزینه تولید خواهد شد.

v       ظرفیت تولید جدید و افزایش موجود باعث خواهد شد که تاثیر رویدادهای ناگهانی کاهش یافته و دوره افزایش قیمت عمدی نیز کوتاه شود.

v       موضوعات مربوط به تعرفه ها باعث تغییر موجودی صادرات می شود، اما در طول زمان خود را اصلاح می کند، چون صادرات به مناطق دیگر به جز چین افزایش می یابد.

نمودار 6- میزان صادرات پلی اتیلن از ایالات متحده آمریکا به عنوان درصدی از تولید

صنایع پایین دستی

منبع: RTI

چشم انداز بازار پلی پروپیلن در سال 2019

بازار پلی پروپیلن در سال 2018 و پس از آن

§          قیمت نفت در فصل چهارم سال 2018 از 50 دلار آمریکا به ازای هر بشکه به 60 دلار و سپس به 66 دلار رسید.

§         این افزایش قیمت نفت، قیمت خوراک های سنگین مورد استفاده در کراکر بخار را افزایش می دهد، به ویژه پروپان و بوتان، که این در کل به نفع اتان است.

§         خوراک اتان باعث تولید پروپان کمتر می شود که معادل هیدروژن زدایی از پروپان است.

§          امسال یک واحد هیدروژن زدایی از پروپان راه اندازی شد.

§         صادرات پروپیلن همچنان به افزایش خود ادامه می دهد و به 115 میلیون پوند وزنی در هر ماه در سال 2018 رسید.

§          به دلیل کراکرها بخش قابل توجهی از عرضه را از دست دادیم و به دلیل صادرات نیز بخش مهمی از تقاضا را از دست دادیم، ضمن اینکه توقف تولید را هم باد در نظر گرفت.

§          تا سال 2021 هیچ ظرفیت جدیدی برای هیدروژن زدایی از پروپان ایجاد نخواهد شد. در بهترین حالت ممکن است این ظرفیت در سال 2021 ایجاد شود.

نمودار 7 روند تغییرات قیمت پروپیلن را از ماه مه سال 2016 تا ماه اکتبر سال 2018 نشان می دهد. همانگونه که در این نمودار مشاهده می کنید روند قیمتی در این دوره زمانی همواره افزایشی بوده است و دوره های زمانی کاهش قیمت بسیار کوتاه بوده اند.

نمودار 8 نیز روند تغییرات صادرات پروپیلن از ماه ژانویه سال 2015 را تا فصل دوم سال 2018 نشان می دهد. همانطور که در این نمودار ملاحظه می کنید به رغم افت بسیار شدید میزان صادرات در اواخر سال 2017، این کاهش در سال 2018 جبران شده است و به ویژه در فصل دوم این سال افزایش چشمگیری داشته است.

نمودار 7- روند تغییرات قیمت پلی پروپیلن در سال 2018

صنایع پایین دستی

منبع: RTI
نمودار 8- میزان صادرات پلی پروپیلن ایالات متحده آمریکا در سال 2018

صنایع پایین دستی

منبع: USITC

نمودار 9 میزان تقاضای داخلی پلی پروپیلن در ایالات متحده آمریکا در مقابل واردات را به تصویر می کشد. همانطور که در نمودار نشان داده شده است، میزان صادرات در سال 2016 بیشترین میزان بوده است و از آن پس هم سهم مهمی از تولید پلی پروپیلن را به خود اختصاص می دهد.

نمودار 9- میزان تقاضای داخلی پلی پروپیلن در ایالات متحده آمریکا در مقابل واردات

صنایع پایین دستی

منبع: ACC/ USITC

بازار پلی پروپیلن در سال 2019

·         قیمت پلی پروپیلن در سال 2019 افزایش یافته و باعث سودآوری آن می شود.

·          هیچ ظرفیت تولید جدیدی در سال 2019 ایجاد نخواهد شد.

·          اگر قیمت نفت خام بالاتر از 65 دلار آمریکا به ازای هر بشکه باشد، منومر پروپیلن همچنان باعث افزایش قیمت خواهد شد.

·         صادرات پروپیلن هیچ منفذی برای توقف تولید برنامه ریزی نشده نخواهد گذاشت.

·         به دلیل محدودیت های عرضه، پلی پروپیلن نسبت به نوسان آسیب پذیر خواهد بود.

چشم انداز بازار آکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) در سال 2019

بازار آکریلونیتریل بوتادین استایرن در سال 2018

Ø       بازار آکریلونیتریل بوتادین استایرن به دلیل رشد تولید ناخالص جهانی، به رشد خود در سال 2018 ادامه داد.

o         افزایش قیمت خوراک باعث افزایش قیمت ها در اوایل سال شد.

o         تعمیرات و نگهداری اخیر، افزایش وفور خوراک و تقاضا در آسیا، باعث شد که سود تولیدکنندگان افزایش یابد زیرا قیمت خوراک در فصل دوم کاهش یافت.

o         واردات آسیا یکی از عوامل کلیدی در بازار ایالات متحده آمریکا است.

Ø       تقاضای آسیا با عرضه برابر است.

o         افزایش تقاضا در آسیا مازاد عرضه را جذب کرده است.

o         تغییر تعرفه ها باعث سطحی از نااطمینانی در بازار شده است.

o        تقاضا تاثیر منفی از این رخداد گرفته است.

o        قیمت ها کاهش یافته اند.

نمودار 10 تغییرات هزینه مواد اولیه تولید آکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) را نشان می دهد. همانطور که در این نمودار مشاهده می کنید بوتادین بیشترین نوسانات را به لحاظ هزینه های مواد اولیه داشته است، و میزان نوسانات آکریلونیتریل، استایرن و آکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) با اندکی تفاوت در یک سطح است.

نمودار 11 نیز روند تغییرات قیمت بنزن را در سال 2018 نشان می دهد و تغییرات آن را نیز تا پایان سال 2019 پیش بینی کرده است. همانطور که در این نمودار می بینید، قیمت نقدی و قیمت سلفی بنزن تفاوت چندانی با هم نخواهند داشت و در برخی مقاطع زمانی یکی از دیگری پیشی می گیرد.

نمودار 10- تغییرات هزینه مواد اولیه تولید آکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) (دلار آمریکا به ازای هر پوند وزن)

صنایع پایین دستی

منبع: RTI

نمودار 11- پیش بینی قیمت بنزن تا پایان سال 2019

صنایع پایین دستی

منبع: RTI

بازار آکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) در سال 2019

v       قیمت آکریلونیتریل بوتادین استایرن به دلیل فشار از سوی آسیا کاهش خواهد یافت.

v       به دنبال کاهش تقاضا در آسیا و ادامه تعرفه های تجاری در فصل چهارم نسبت به فصل اول وضعیت بهبود خواهد یافت.

v       پس از آن قیمت ها ثبات خواهند یافت زیرا قمیت ها همراه با قیمت خوراک تعدیل می شوند.

v       پیش بینی می شود که قیمت نفت در سال 2019 بین 65 تا 70 دلار آمریکا به ازای هر بشکه باشد، که باعث تقویت قیمت خوراک ها خواهد شد.

چشم انداز بازار پلی کربنات در سال 2019

بازار پلی کربنات در سال 2018

*       تقاضا برای پلی کربنات افزایش یافت، ضمن اینکه عرضه نیز بهبود یافته بود.

·         این بهبود به دلیل رونق بازار ساخت و ساز و افزایش تولید ناخالص داخلی بود.

*       افزایش قیمت خوراک در فصل چهارم سال 2017 باعث افزایش قیمت پلی کربنات در فصل اول سال 2018 شد.

*       با وجود کاهش قیمت خوراک در فصل دوم، قیمت ها کاهش نیافت، زیرا عرضه کاهش نیافت و این به دلیل توقف تولید و تاخیر در ایجاد ظرفیت جدید بود.

*       قیمت خوراک در فصل سوم این سال افزایش یافت و سپس در فصل چهارم کاهش یافت، قیمت پلی کربنات در بازار آسیا کاهش یافت و این به دلیل افزایش تولید بود.

*       همزمان با کاهش قیمت ها انتظار می رود که واردات افزایش یابد، اما تاثیر تعرفه ها را نمی توان نادیده گرفت.

 

نمودار 12- تغییرات هزینه مواد اولیه پلی کربنات (دلار آمریکا به ازای هر پوند وزن)

صنایع پایین دستی

منبع: RTI

بازار پلی کربنات در سال 2019

·         عرضه پلی کربنات در سال 2019 افزایش خواهد یافت زیرا رشد تقاضا سرعت می گیرد.

o        نرخ بهره برداری افزایش خواهد یافت.

o         تقاضا به خوبی با عرضه پاسخ داده خواهد شد.

o         ساختن موجودی و ثبات تولید نیز بسیار مهم خواهد بود.

·         انتظار می رود سهم بازار افزایش یابد

·         واردات همچنان افزایش خواهند یافت .

·          قیمت خوراک در سطوحی مشابه سال 2018 باقی خواهد ماند.

·         تمرکز بر روی تولید مواد شیمیایی تخصصی افزایش خواهد یافت.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی