119

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت عنوان کرد:

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت عنوان کرد:
(چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

توان بالای ساخت تجهیزات صنعت پتروشیمی توسط سازندگان کشور

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از قابلیت بالای ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت پتروشیمی در داخل کشور خبر داد و خواستار حمایت‌های جدی در این زمینه شد.

پتروشیمی ایران طی سال‌های اخیر موفقیت‌های خوبی کسب کرده است، همچنین ما در زمینه ساخت تجهیزات بومی این صنعت پیشرفت‌های خوبی داشته و حرف‌های زیادی در این حوزه برای گفتن داریم. این بخشی ازاظهارات محمدحسن دیده‌ور، عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با خبرنگارپیام پتروشیمی است که در زیر   می خوانید:

همکاری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با صنعت پتروشیمی چگونه است؟

اگر از توانمندی‌های انجمن به بهترین نحو استفاده شود سازندگان داخلی نیز این آمادگی را دارند تا در طرح‌های نیمه تمام در پتروشیمی‌ها با هدف مشارکت وارد مذاکره شوند و در تکمیل طرح‌های پتروشیمی با استفاده از توان داخلی همه تلاش خود را انجام دهند. این انجمن نزدیک به دو دهه است که فعالیت می‌کند و در این دو دهه موفق شده است ضریب و توان ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت داخل کشور را به دست آورد و این تجهیزات را تولید کند.

 در حال حاضر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت توان ساخت بسیاری از تجهیزات مورد نیاز این صنعت را داراست، اما تنها از یک سوم ظرفیت این انجمن استفاده می‌شود، از این رو باید از این انجمن بیش از پیش حمایت کرد. با مدیران حوزه پالایشگاهی و پتروشیمی گفت‌وگو و فهرستی از تجهیزات مورد نیاز آنرا تهیه کرده‌ایم و تعدادی از این تجهیزات در برخی از شرکت‌ها در حال ساخت است. این انجمن دارای دستاوردهای بزرگی بوده و از تجهیزات به روزی نیز برخوردار است، از این رو باید بیش از گذشته به این انجمن و یا هر سازنده داخلی در این بخش اعتماد کرد. این همکاری مشترک توان ملی را افزایش می‌دهد. یعنی توان ساخت داخل بالا می‌رود و قدرت بیشتری در منطقه پیدا خواهیم کرد.

جایگاه صنعت پتروشیمی را طور می بینید؟

صنعت پتروشیمی جایگاه ویژه‌ای در ظرفیت‌های توسعه‌ای کشور دارد، همچنین با توجه به اینکه این صنعت از صنایع مهم کشور به شمار می‌رود، بدون شک در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز نقش موثری ایفا کرده و بنابراین، توسعه این صنعت اهمیت زیادی دارد که باید به آن توجه کرد. تنها راه نجات اقتصاد کشور و یا به نوعی رشد و توسعه صادرات غیرنفتی در گرو حمایت از صنعت پتروشیمی است.

آیا صنایع داخلی می‌توانند نیازهای صنعت پتروشیمی را برآورده کنند؟

در هر شرایطی برای تامین و ساخت قطعات مورد نیاز صنعت پتروشیمی آماده هستیم و خود را یار صنعت نفت نفت و پتروشیمی می‌دانیم و از هر نظر آماده همکاری با صنعت نفت به ویژه صنعت پتروشیمی هستیم. ما نیز همانند شرکت ملی صنایع پتروشیمی اذعان داریم که باید از توانمندی سازندگان ایران استفاده کرده و این مهم به راهبردی استراتژیک تبدیل شود. انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت خود را یار همیشگی صنعت نفت و پتروشیمی می‌داند و معتقد است در تمامی شرایط باید از این توانمندی بزرگ استفاده کرد.

آیا تحریم روند توسعه‌ای ساخت تجهیزات صنعت نفت را با کندی مواجه کرده است؟

تحریم اقتصادی به هر عنوان و شکلی مفید نیست، اما ما 40 سال است که با واژه تحریم آشنا هستیم، توسعه صنعت پتروشیمی و تولید صنایع و تجهیزات وابسته به آن نیز در هر شرایطی تداوم خواهد یافت. تجهیزاتی در بخش صنعت نفت در داخل تولید می‌شود که بسیاری تصور آنرا نیز نمی‌کنند، ما آماده همکاری با صنعت پتروشیمی و نفت و گاز کشور هستیم و اعتقاد داریم که نه تنها در دوره تحریم، بلکه در هر شرایطی باید از سازندگان داخلی و محصولات به روز آنها به نحو احسن استفاده کرد.

پتروشیمی یک منبع د‌رآمد‌ی بزرگ است که بیشترین صاد‌رات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است، معتقدم تحریم نیز تاثیر چند‌انی بر روند توسعه این صنعت نخواهد داشت. پتروشیمی‌ها هم اکنون در مسیر توسعه اقتصادی و زیرساختی گام بر می دارند، توسعه پتروشیمی سدی مقاوم در برابر خام فروشی است، این صنعت بدون تردید اشتغالزایی و رشد اقتصادی را به همراه دارد.

نقش صنعت پتروشیمی در افزایش صادرات غیرنفتی و ارزآوری برای کشور را چگونه ترسیم می‌کنید؟

باید به سمت جایگزینی درآمدهای غیرنفتی به جای درآمدهای نفتی پیش برویم، به نظر می‌رسد همین حالا هم دیر نشده و جایگزینی صادرات غیرنفتی به منظور افزایش درآمدهای دولت باید به عنوان یک اصل برای دولتمردان مورد توجه قرار بگیرد، که یکی از این درآمدها صادرات محصولات پتروشیمی است.

تجربه مواجه شدن با تحریم‌ها در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که اگر نتوانیم به جایگزینی درآمدهای غیرنفتی فکر کنیم، آسیب پذیری ما در مقابل تحریم‌ها زیاد خواهد بود. در این راستا پتروشیمی‌ها منابع خوبی برای ارزآوری محسوب می‌شوند. راه نجات اقتصاد کشور میدان دادن به بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف است. یکی از این عرصه‌ها پتروشیمی‌ها هستند. بدون شک رشد و توسعه صادرات غیرنفتی در گرو حمایت از صنعت پتروشیمی است.

هرچقدر به بخش خصوصی با رعایت نظارت‌های دقیق و اصولی و بدون ایجاد مانع در انجام فعالیت‌هایشان میدان داده شود، باعث خواهد شد کاستی‌های گذشته جبران شود. همچنین صنعت پتروشیمی ایران می‌تواند با تولید محصولات مختلف در توسعه صنعتی و اقتصادی ایران نقش آفرین باشد.

باید بر این نکته تاکید کرد که ما نیز به نوبه خود تلاش می کنیم با ساخت تجهیزات مدرن و روزآمد، به توسعه هرچه بیشتر این صنعت کمک کنیم، تجهیزات ما از استانداردهای روز برخوردار بوده و قابل رقابت با تجهیزات سایر کشورهاست. صنعت پتروشیمی صنعتی را پرسود می‌دانیم که توسعه هرچه بیشتر آن بدون تردید توسعه بخش‌های مختلف را در پی خواهد داشت.انتظار داریم جایگاه صنعت پتروشیمی ایران با توجه به منابع هیدروکربوری موجود در کشور حفظ شود و در آینده نیز حضورمان در بازارهای جهانی و منطقه‌ای گسترده‌تر باشد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی