120

هدف گذاری برای تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی

هدف گذاری برای تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی
(یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

پیام پتروشیمی گفتگویی را با علی محمد بساق زاده مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام داده که در ذیل خواهید خواند:

صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع مادر از مهم‌ترین ارکان توسعه و موتور محرک بخش‌های گوناگون اقتصاد کشور محسوب می‌شود، و رویکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی تکمیل زنجیره تولید، ایجاد تنوع بیشتر در محصولات و ارتقاء ارزش سبد محصولات پتروشیمی با مشارکت هلدینگ ها و شرکت های فعال در این صنعت ارزش آفرین است  و باید با بهره گیری از تمام ظرفیت های موجود تلاش کرد عملیات اجرایی طرح های پتروشیمی شتاب بیشتری بگیرند.

در ادامه گفتگویی  علی  محمد بساق زاده مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی  به شرح ذیل ذیل خواهید خواند:

آیا برای توسعه صنعت پتروشیمی زمینهای دیگری در منطقه عسلویه وجود دارد؟

با توجه به محدودیتی که در منطقه ویژه پارس وجود دارد سعی کردیم در سایت یک یعنی بین فرودگاه تا فازهای ۱۵-۱۶ که جدول بندی شده و یک تعدادی کارگاه ایجاد شده است برای فعال کردن صنایع تکمیلی و توسعه پایین دست پتروشیمی یا واحدهای تکمیلی پتروشیمی مانند تکمیل زنجیره متانول استفاده کنیم .

 تکمیل زنجیره ارزش یکی از اهداف شرکت ملی صنایع پتروشیمی است برای تکمیل زنجیره متانول نیز برنامه طرح تعریف شده است؟

با توجه به اینکه تا سال ۱۴۰۰ حدود ۲۲ میلیون تن در سال متانول تولید خواهد شد و بخش اعظم آن صادر خواهد شد تلاش داریم که هر چه سریعتر مقداری از متانول تولیدی را به زنجیره پتروشیمی تبدیل کنیم و بهترین و نزدیکترین محل بین فرودگاه و فاز ۱۵-۱۶ است البته این منطقه مزیت ها و معایب خود را دارد که مزیت های آن نزدیکی و دسترسی به خوراک و یوتیلیتی است و باید واحدهایی که ارتفاع کمی دارند اجرا شوند .

قطب سوم صنعت پتروشیمی با تاکید وزیرنفت منطقه انرژی بر پارسیان عنوان شده است آیا برای این محل طرح تعریف شده است؟

منطقه انرژی بر پارسیان مزیت نزدیکی به عسلویه و دسترسی بهتر به خوراک دارد از طرفی صنایع فولاد سعی می کنند که از بخشی از آن استفاده کنند که به همین دلیل زیرساختهای منطقه در حال شکل گیری است و فاز یک اسکله آن امسال آماده بهرهبرداری  خواهد شد و زمینهایی نیز در اختیار صنعت پتروشیمی قرار می گیرد که مدیریت آن را به شرکت ملی صنایع پتروشیمی محول شده است.

طرح توسعه ای منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در چه شرایطی قرار دارد؟

برای این طرح در ابتدا ۶ منطقه مطرح شد که بعد از جمع بندی دو منطقه برجسته شد و باید هرچه سریعتر در مورد منطقه تصمیم گیری شود زیرا با توجه به اینکه بید بلند دو به سرویس می آید و در صورتی که از خوراک آن استفاده نشود صادر خواهد شد. اما در هر صورت در طرح توسعه ای منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر از محلی استفاده خواهد شد که امکان استفاده از زیرساختهای بندر امام خمینی وجود داشته باشد.

 چه طرحهایی برای خوراک پالایشگاه بید بلند 2  و NGL3200 طراحی شده است؟

 بید بلند چند محصول دارد که بخشی از آن به گاز سراسری ارسال می شود و برای خوراک اتان آن  طرح پتروشیمی گچساران تعریف شده است و تا زمانی که وارد سرویس نشده است موقتا در بندر امام خمینی مصرف می شود برای پروپان، بوتان c5+ در حال برنامه ریزی هستیم که طرح PDH تعریف کنیم و برای بوتان طرح بوتن وان طراحی یا خوراک ترکیبی الفین های جدید بکنیم یعنی مثل پتروشیمی جم و امیرکبیر که از اتان وبوتان استفاده می کنند، همچنین در مورد NGL3200که در حال حاضر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد بعد از راه اندازی خوراک های مختلف خواهد داشت که متان به شبکه سراسری گاز منتقل می شود و اتان ، پروپان، بوتان و c5+ آن در بندر امام خمینی تفکیک می شود بر همین اساس باید برای خوراک های تولیدی آن واحد الفین یا طرح PDH تعریف شود.

برای جمع آوری گازهای که از طریق فلر سوخته می شوند هم طرح و برنامه ای وجود دارد؟ 

رئیس جمهور در مجلس متعهد شده است که گاز فلرینگ در منطقه خوزستان نخواهیم داشت بر همین اساس قراردادی با هلدینگ خلیج فارس بسته شده که گزارش مطالعات تفصیلی آن آماده شده و از جمع آوری گازهای که در فلر می سوزد طرح تعریف شده تا زنجیره پتروشیمی از آن شکل بگیرد۴۰ سال پیش گازهای فلزی که اطراف اهواز می سوخت به عنوان خوراک در پتروشیمی بندر امام خمینی استفاده و جمع آوری شد و حالا گازهایی که نزدیک هورالعظیم و چاههای جدید زده شده نزدیک اروندان باید جمع شود و پتروشیمی شکل بگیرد

بارزترین ویژگی های بیست و چهارمین نمایشگاه نفت گاز، پالایش و پتروشیمی که برگزار شد برای صنعت پتروشیمی چه بود ؟ 

در نمایشگاه شرکت های تامین کننده قطعات و سازندگان داخلی حضور داشتند . در این دوره به سبب شرایط موجود، فرصتی ایجاد شده بود که صنعتگران و تولید کنندگان به جای دید به بیرون، دید به داخل داشته باشند و این امر در نمایشگاه نفت گاز، پالایش و پتروشیمی بیست و چهارم بیشتر خود را نشان داده است.

آیا برنامه ای با پیام استفاده از کالای ایرانی در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه نفت گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد؟  

یکی از برنامه های صنعت پتروشیمی در حاشیه نمایشگاه، عقد قرارداد تامین کاتالیست تولید متانول بین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی سبلان بود که می تواند نشانه ای از همین توجه صنعت پتروشیمی به ساخت داخل باشد

آیا دولت و بالاخص وزارت نفت برای توسعه‌ صنعت پتروشیمی برنامه ای دارند؟

  شرایط مناسب سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی موجب علاقمندی سرمایه گذاران داخلی به این حوزه شده است همچنین وزارت نفت نیز برای بهره برداری از طرحهای صنعت پتروشیمی همه جانبه پشتیبانی می کند. همانطور که میدانید وزیر نفت در افتتاح رسمی نمایشگاه از بهره برداری از ۱۸ طرح پتروشیمی در دوسال آینده خبر داد.از طرف دیگر بین بخش خصوصی و هلدینگ های صنعت پتروشیمی رقابت سالمی برای پشتیبانی از طرحهای پتروشیمی و سهامداری در طرح ها ایجاد شده است

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی