123

تحول در صنعت پتروشیمی ایران با افتتاح طرح های جدید

تحول در صنعت پتروشیمی ایران با افتتاح طرح های جدید
(سه شنبه ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

شرکت ملی صنایع پتروشیمی با جدیت بر روند ساخت و تکمیل طرح های پتروشیمی با هدف افزایش ظرفیت تولید و نیز تکمیل زنجیره ارزش نظارت دارد.

  به گزارش پیام پتروشیمی ، صنعت پتروشیمی نبض توسعه و بدون تردید موتور توسعه ایران است، این صنعت به دلیل جایگاه خاص آن در تامین نیاز صنایع مختلف کشور به محصولات مختلف پلیمری و شیمیایی و نیز صادرات و ارزآوری و همچنین اشتغالزایی، از موقعیت ویژه‌ایی در اقتصاد ایران برخوردار است.

روند رو به رشد توسعه صنعت پتروشیمی، نشان می‌دهد این صنعت ارزش آفرین افزون بر تامین نیاز داخل می‌تواند در توسعه صادرات غیرنفتی نیز نقش اساسی ایفا کند. و بر همین اساس برای توسعه صنعت باید حرکت در مسیر تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات نهایی با هدف کاهش خام فروشی مورد توجه ویژه قرار گرفته و کلیه حلقه‌های این زنجیره مدنظر قرار گیرد.

در سالیان اخیر دهها طرح پتروشیمی وارد مدار تولید شده اند و با توجه به تهیه نقشه‌ راه صنعت پتروشیمی و برنامه ریزی های انجام شده قرار است که  18 طرح تا پایان سال 99 به بهره برداری می رسد و سه طرح متانول کاوه، متانول بوشهر و الفین ایلام امسال وارد مدار تولید می شوند؛ 15 طرح دیگر نیز در سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

گفتنی است که با بهره‌برداری از ۱۸ طرح پتروشیمی تاسال پایان سال 99 تولید قابل فروش با 70 درصد رشد به ۵۱ میلیون تن می‌رسد که مصداق جهش دوم در این صنعت است.

عزم دولت و وزارت نفت بر تکمیل طرح های  اولویت دار صنعت پتروشیمی سبب شده تا بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با پیگیری و نظارت های دقیق وکارشناسی روند ساخت و تکمیل این طرح ها را رصد کرده و در نشست هایی  با مدران عامل هلدینگ ها و شرکت های پتروشیمی در جریان روند فعالیت های جاری، برنامه ها و نیزبرخی چالش های موجود در مسیر ساخت قرار بگیرد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این جلسه ها، ضمن تاکید بر لزوم شتاب در ساخت طرح های اولویت دار صنعت پتروشیمی، همواره بر این نکته تاکید دارد که  شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مسیر شناسایی  و رفع موانع و چالش های موجود پروژه ها  همکاری و پیگیری های لازم را انجام خواهد داد و می توان با هم افزایی، انطباق و همدلی شرکت ها و هلدینگ های پتروشیمی، روند تحقق "جهش دوم" صنعت "پیشرو پتروشیمی" را با راه اندازی طرح های نیمه تمام و افزایش ظرفیت این صنعت عملی کرد.

 گفتنی است که  افزون بر برگزارش جلسه های تخصصی کاری با مدیران طرح های توسعه ای در ماه های اخیر چندین بازدید از طرح های در حال ساخت در عسلویه و ماهشهر به عنوان دو قطب مهم صنعت پتروشیمی ایران و همچنین چند طرح در دیگر نقاط کشو با هدف ارزیابی و بررسی روند پیشرفت طرح ها از سوی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام شده است .

 لزوم عزم ملی برای ساخت و تکمیل طرح های پتروشیمی

درحال حاضر با ۱۰۳ طرح در صنعت پتروشیمی مواجه هستیم که از این تعداد ۳۹ طرح در حد مجوز آماده‌سازی ، تامین دانش فنی و تامین سرمایه هستند و پیشرفت کلی آنان زیر ۲۰ درصد قرار دارد و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تلاش می‌کند تا در معرفی این طرح‌ها به سیستم بانکی همکاری داشته باشد. ۶۴ طرح بالای ۲۰ درصد پیشرفت دارند که از این میزان ۵ طرح زیر ساختی مثل خط اتیلن غرب و مرکز توسعه مخازن و اسکله صادراتی و یوتیلیتی متمرکز در هاب های توسعه است.

همچنین  ۶ طرح تامین خوراک  وظیفه خوراک رسانی به طرح‌های ۵۳ گانه پتروشیمی را بر عهده دارد نیز وجود دارد که از بین شش طرح تامین خوراک دو طرح آن استحصال اتان است، 4 طرح باقیمانده نیز در تامین خوراک صنعت در بالادست و میادین نفتی برای جلوگیری از فلرینگ است.  سه طرحNGL داریم  NGL ۳۱۰۰ که ۲۷۰ میلیون فوت مکعب خوراک به پتروشیمی دهلران انتقال می دهد، همچنین NGL 3200 در غرب کارون, مارون اهواز وNGL پارسی وجود دارد و NGL خارک که به میادین اطراف خارک دسترسی دارد و در فاز دوم متانول خارک مصرف کننده خوراک آن خواهد بود و در نهایت بیدبلند ۲ که دو میلیارد فوت مکعب در روز خوراک می‌گیرد، یکی از بزرگترین  طرح های تامین خوراک پتروشیمی در بالادستی است و در نهایت تامین کننده خوراک پتروشیمی گچساران،  بندر امام و امیرکبیر خواهد بود و ۶ میلیون تن به صورت مستقیم به صنعت پتروشیمی خوراک تزریق می‌کند.

گفتنی است که ۵۳ طرح باقی مانده زنده و فعال در صنعت پتروشیمی وجود دارد که از این تعداد ۳۰ طرح زیر  ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته ۲۳ طرح بالای ۴۰ تا ۹۹ درصد پیشرفت دارند از بین این ۲۳ طرح ۱۸ طرح منتخب شده که سه تا در سال ۹۸ به بهره برداری و تولید پایدار می‌رسند و ۱۵ طرح در سال ۹۹ بهره‌برداری می‌شوند که می‌تواند مصداق بارز جهش دوم صنعت پتروشیمی باشد و ظرفیت اسمی را از ۶۴ میلیون تن به ۹۴ میلیون تن می‌رساند یعنی ۴۶ درصد افزایش ظرفیت خواهد بود در حقیقت ۳۱ میلیون تن محصول قابل فروش در حال حاضر وجود دارد که با بهره‌برداری از این ۱۸ طرح به 51میلیون تن می‌رسد یعنی ۷۰ درصد افزایش محصولات قابل فروش در ابتدای سال۱۴۰۰ داریم که مصداق جهش دوم است.

 در این میان با توجه به آمارهای ذکر شده و تعدد  طرح های در حال ساخت پتروشیمی در نقاط مختلف کشور باید این نکته را مورد توجه قرار داد که پتروشیمی اکنون گام در مسیر جدیدی نهاده است و با توجه به روند خصوصی سازی دراین صنعت برای آینده نیازمند عزمی ملی برای تحقق برنامه‌ریزی‌های انجام شده هستیم و بدون تردید شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌تواند به عنوان نهادی هماهنگ کننده و سیاست گذار نقش رگولاتوری را ایفا کند.

از سوی دیگر این نکته مهم و راهبردی نیز باید در نظر گرفته شود که جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره‌های ارزش صنعت باید از بنیادی ترین برنامه‌های شرکت‌های پتروشیمی در آینده باشد و صیانت از محیط زیست و منابع ملی با حفظ مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای با رعایت حقوق ذی نفعان و خلق ارزش با تعهد به توسعه پایدار و متوازن همواره مورد توجه قرار گیرد و برای تحقق هدف های پیش بینی شده در این صنعت ،همگرایی و همکاری هلدینگ های پتروشیمی و مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی برای تولیدی شدن طرح های نیمه تمام و یا آتی موجود می تواند اثر بخش یوده و مسیر توسعه صنعت پتروشیمی ایران را هموارترکند

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی