123

چشم انداز محصولات پایین دستی در بازار آسیا در سال 2019

چشم انداز محصولات پایین دستی در بازار آسیا در سال 2019
(سه شنبه ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

ایزومرها

·         ممکن است که کارخانه جدید تولید پارازیلین[1] (PX) در چین به زایلین ترکیبی[2] (MX) بیشتری نیاز داشته باشد.

·         ثبات در بازار پارازایلین (PX) باعث کمبود عرضه اورتو زایلین[3] (OX) می شود و از تولید زایلین ترکیبی (MX) حمایت می کند.

فعالان بازار معتقدند، ظرفیت تولید جدید پارازایلین که انتظار می رود در دوره زمانی بین سال های 2019 و 2020 به بهره برداری برسد، احتمالا مهم ترین عواملی هستند که بازار زایلین ترکیبی درجه ایزومر آسیا را در نیمه اول سال 2019 تحت تاثیر قرار می دهند.

 احتمالا تحلیل بنیادی وضعیت بازار پارازایلین در آسیا بستگی به ظرفیت تولید جدیدی دارد که طبق برنامه ریزی ها قرار است به بازار عرضه شود. بازار آسیا در نیمه اول سال 2019 با محدودیت مواجه خواهد شد که طور سنتی در آسیا فصل تحول است، این در حالی است که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ظرفیت های تولید جدید پارازایلین از نیمه دوم سال 2019 به بهره برداری خواهد رسید.

میزان ظرفیت تولید جدید پارازایلین به طور بالقوه در حدود 65/10 میلیون تن در سال است که بخش عمده آن یعنی در 15/9 میلیون تن در سال در چین تولید خواهد شد، و همین امر باعث شده که این نگرانی به وجود بیاید که این میزان افزایش ظرفیت تولید واردات پارازایلین توسط چین را تحت تاثیر قرار دهد.

کل تقاضای پارازایلین چین در سال 2018 از حدود 4/4 میلیون تن به حدود 4/27 میلیون تن رسید، که یکی از دلایل آن آغاز به کار دو خط از سه خط 5/1 میلیون تنی اسید ترفتالیک خالص در فوجیان فوهائو، بهره برداری از خط تولید 4/1 میلیون تنی اسید ترفتالیک خالص در ژجیانگ هوئابین و خط تولید جدید 2/2 میلیون تنی اسید ترفتالیک خالص در مجتمع پتروشیمی جیاشینگ است.

در شرایطی که ظرفیت تولید داخلی پارازایلین در چین در حدود 12 میلیون تن است، 15 میلیون تن شکاف عرضه این محصول در چین باید توسط واردات تامین شود، که این واردات عمدتا از کشورهای شمال شرقی آسیا، هند و خاورمیانه صورت می گیرد.

در مجموع بیش از 9 میلیون تن ظرفیت جدید تولید سالانه پارازایلین در سال 2019 به بهره برداری خواهد رسید و فعالان بازار زایلین ترکیبی می گویند که واحدهای جدید به طور بالقوه نیاز دارند که مقادیر بیشتری از زایلین ترکیبی را در مرحله بهره برداری خریداری کنند، یا اینکه حتی پارازیلین را با قیمت بالاتری تولید کنند.

یکی از تولیدکنندگان پارازایلین در کره جنوبی می گوید: «در زمان بهره برداری، توسعه شدید ظرفیت تولید پارازایلین در چین ممکن است به زایلین ترکیبی یا نفتای بیشتری نیاز داشته باشد تا بتواند به صورت کامل یا به شکل باثبات عمل کند.»

تولید پایین دستی پارازایلین یکی از قوی ترین عملکردها در بازار آسیا تا پایان سال 2018 بود، که اختلاف بسیاری با نفتا و نیز خوراک ایزومر زایلین ترکیبی داشت. چندین شرکت کننده بازار در این باره می گویند که انتظار دارند تحلیل بنیادی بازار پارازایلین حداقل تا اواسط سال 2019 ثابت باقی خواهد ماند، و به این ترتیب تقاضا برای زایلین ترکیبی برای اکثر ماه های سال 2019 افزایش خواهد یافت.

داده های S&P پلاتز جهانی حاکی از این هستند که اختلاف تولید پارازایلین- نفتا نسبت به مدت مشابه شال قبل از ژانویه تا نوامبر سال 2018 به میزان 6/22 درصد افزایش یافت و به نرخ متوسط 444 دلار آمریکا به ازای هر میلیون تن رسید. اختلاف تولید پارازایلین و زایلین ترکیبی نیز به 2/35 درصد افزایش یافت و به رقم متوسط 90/246 دلار آمریکا به ازای هر میلیون تن در همان دوره زمانی رسید.

در همین حال، کسانی در بلندمدت تمایل به فروش ایزومر زایلین ترکیبی در سال 2019 داشتند، قیمت های خود را نسبت به سال 2018 افزایش دادند. قراردادهای بلندمدت به قیمت فوب کره جنوبی و CFR تایوان نیز با قیمت های بالاتری به میزان 3-2 دلار آمریکا به ازای هر تن مواجه شدند.

علاوه بر تمایل به روند صعودی رویداد دیگری نیز در حال رخ دادن است: بسته شدن یکی از کارخانه های تولید پارازایلین ترکیبی که مالک آن شرکت نفت و گاز جی. ایکس. تی. جی نیپون ژاپن[4] است. اس. اند پی. گلوبال پلاتز[5] اخیرا گزارش کرده است که این شرکت تولید محصولات پتروشیمی، از جمله تولید حدود 360.000 میلیون تن ایزومر زایلین ترکیبی و فرآورده های نفتی را در کارخانه موروران در هوکایدو[6] در 31 ماه مارس سال 2019 به تعلیق در خواهد آورد.

طبق سنوات گذشته تقاضا نیز افزایش خواهد یافت، به طور عمده در چین، جایی که کارخانه پارازایلین که پیشتر متعلق به شرکت دراگون آروماتیکز[7] بود، قرار است که تحت یک شرکت جدید، شرکت نفت و پتروشیمی فوجیان فوهایچانگ[8]، در اوایل سال 2019 به تولید خود ادامه دهد. این شرکت در حدود 300.000 میلیون تن ایزومر زایلین ترکیبی وارد کرد، اما همچنان روشن نیست که آیا کارخانه ها نیاز به واردات دارند یا خیر و اگر دارند به چه میزان نیاز دارند.

در اواسط سال 2019 شرکت سینوپک قرار است از ظرفیت جدید تولید پارازایلین در هینان بهره برداری کند. این شرکت همچنین برنامه ریزی کرده است که ظرفیت فعلی 600.000 تن در سال خود را به یک میلیون تن در سال افزایش دهد. انتظار می رود که این کارخانه ها پس از آغاز بهره برداری به صورت خارجی منبع تامین زایلین ترکیبی باشند، هرچند هنوز میزان دقیق حجم تولید آنها مشخص نیست.

نمودار 1- قیمت ایزومر زایلین ترکیبی و سود مربوط به آن

صنایع پایین دستی

منبع: S&P Global Platts

همراه با سودهای سالم و غیر متعارف پارازایلین در اواخر سال 2018، که در سال 2019 نیز ادامه داشته است، ممکن است که میزان تقاضای زایلین ترکیبی از سوی تولیدکنندگان پارازایلین همچنین بالا است زیرا آنها کارخانه های خود را با نرخ های بالایی اداره می کنند.

انتظار می رفت که کشورهایی ماند مالزی، هند و تایلند ایزومر زایلین ترکیبی را از شمال شرقی آسیا وارد کنند تا بدین ترتیب تولید خود را افزایش دهند. در حالی که هند محموله های مورد نیاز خود را در سال 2018 از اروپا فراهم کرد. منابع آگاه در این باره می گویند این روندی است که ممکن است ادامه داشته باشد، و باعث افزایش تقاضای زایلین ترکیبی در آینده شوند.

روند قیمتی حلال -زایلین ترکیبی نزولی است، عرضه اورتو زایلین همچنان محدود است

چشم انداز حلال- زایلین ترکیبی، که در تولید انواع حلال و مخلوط کردن بنزین مورد استفاده قرار می گیرد، به اندازه ایزومر زایلین ترکیبی خوب نبوده است. منابع آگاه می گویند: تولیدکنندگان حلال- زایلین ترکیبی با تقاضای کمتری از سوی محموله های قراردادی در مدت قرارداد خود مواجه شدند.

یکی از تولیدکنندگان کره جنوبی می گوید: قیمت های پر نوسان نفت خام و شرایط غیر قابل پیش بینی بازار به دلیل جنگ تجاری بین ایالات متحده آمریکا و چین باعث تردید فعالان بازار در مورد قراردادهای بلندمدت حلال- زایلین ترکیبی شده است. وی می افزاید که او انتظار دارد که محموله ها از حجم دو رقمی در سال 2018 به یک رقمی در سال 2019 کاهش یابد.

منابع آگاه بازار می گویند انتظار می رود عرضه اورتوزایلین، خوراک پایین دستی در تولید ایزومر زایلین ترکیبی، محدود باقی بماند به این دلیل که سودهای بالای غیر متعارف برای تولیدکنندگان پارازایلین، باعث خواهد شد که تولیدکنندگان تولید پارازایلین را به تولید اورتوزایلین ترجیح دهند. ممکن است که با بهره برداری از فوهیچانگ عرضه در چین افزایش یابد، که این بهره برداری ظرفیت اسمی در حدود 200.000 تن در سال خواهد بود.



[1] Paraxylene

[2] Mixed xylene

[3] Ortho xylene

[4] Japan’s JXTG Nippon Oil & Energy

[5] S&P Global Platts

[6] Muroran plant in Hokkaido

[7] Dragon Aromatics

[8] Fujian Fuhaichuang Petroleum and Petrochemical

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی