123

هدف گذاری برای تکمیل طرح های توسعه ای هلدینگ خلیج فارس

هدف گذاری برای تکمیل طرح های توسعه ای هلدینگ خلیج فارس
(سه شنبه ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

برای اطلاع ازآخرین وضعیت طرح های آینده این مجموعه با میثم امیری مدیر طرح های شرکت هلدینگ خلیج فارس گفتگو کردیم که متن این گفتگو را در زیر می خوانید:

هلدینگ خلیج فارس با برنامه ریزی جامع و کلان به دنبال تکمیل طرح های توسعه ای خود با هدف افزایش ظرفیت تولید است.

 به گزارش پیام پتروشیمی، هلدینگ خلیج فارس تنوعی از محصولات مختلف پتروشیمی را در سبد تولیدی خود از شرکت های زیر مجموعه دارد. با این وجود همچنان اولویت طرح های آینده خود را ایجاد پروژه هایی با محصولات متنوع و از همه مهمتر تکمیل زنجیره ارزش قرار داده است. برای اطلاع ازآخرین وضعیت طرح های آینده این مجموعه با میثم امیری مدیر طرح های شرکت هلدینگ خلیج فارس گفتگو کردیم که متن این گفتگو را در زیر می خوانید:

هلدینگ خلیج فارس در حال حاضر چه طرح هایی را آماده بهره برداری دارد و وضعیت پیشرفت این طرح ها به چه شکل است؟

همانطور که می دانید هلدینگ خلیج فارس چندین طرح نزدیک به بهره برداری دارد و ماهانه وضعیت آنها را به وزیر نفت گزارش می کند که متشکل از ۹ طرح است. طرح بید بلند ۲ که در حال حاضر ۹۲ درصد پیشرفت دارد و در مذاکراتی که با شرکت مناطق نفت خیز جنوب برای تامین خوراک گاز شیرین انجام شده است، پیش بینی می کنیم که در مهر ماه سال جاری پری کامیشنینگ و در زمستان پیش تولید آن آغاز شده و در نیمه دو سال جاری اراه اندازی خواهد شد.

همچنین طرح دیگری که  سال جاری بهره برداری رسمی خواهد شد الفین ایلام خواهد بود که در حال حاضر ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

همچنین فاز دوم پتروشیمی لردگان با ۹۷ درصد پیشرفت  در صورت فراهم شدن شرایط  نیمه دوم امسال بهره برداری خواهد شد.

گفتنی است که سه طرح پتروشیمی هنگام، پالایشگاه یاد آوران، NGL3200 و پتروشیمی گچساران نیز سال آینده و در نهایت طرح های متانول آپادانا و پتروشیمی صدف در سال ۱۴۰۰ بهره برداری خواهد شد.


برای طرح های آینده اولویت هلدینگ خلیج فارس به چه شکل است و آیا تولید محصولات صنایع تکمیلی نیز در برنامه پیش رو جای دارد؟

اولویت برنامه ریزی در شرکت با دو هدف تنوع محصولات و تکمیل زنجیره ارزش است. به عنوان مثال طرح بید بلند ۲ در فرآیند تکمیل زنجیره ارزش به دنبال خود طرح پتروشیمی گچساران و در پایین دست آن طرح پتروشیمی دهدشت و تولید پلی اتیلن قرار دارد. برای ما مهم است که بعد از پروسس گاز در بید بلند تولیدات تا صنایع تکمیلی ادامه یافته و ضمن تکمیل زنجیره ارزش ، سودآوری نیز بیشتر شود. 

همچنین پتروشیمی اندیمشک در پایین دست اتیلن گچساران که به خط اتیلن غرب تزریق می شود قرار دارد و پتروشیمی اندیمشک به نوعی یک طرح پایین دستی صنعت پتروشیمی است. 

طرح پتروشیمی سنقر که تولید کننده کامپاند است، به نوعی پایین دست پتروشیمی ایلام قرار دارد.


تاکنون به طرح هایی اشاره شد که عملیات اجرایی آنها آغاز شده یا پیشرفت بالایی داشته و نزدیک به بهره برداری هستند برای طرح های آینده در حال مطالعه چه محصولاتی تولید خواهد شد؟

مطابق اهداف تعریف شده در هلدینگ خلیج فارس به دنبال طرح هایی برای تکمیل زنجیره ارزش هستیم مثل طرح MEG که در حال مذاکره برای لایسنس است و در نظر داریم تا گاز متان را با تکنولوژی جدید به MEG تبدیل کنیم این تکنولوژی چهار سال است که در دنیا استفاده می شود.

نمونه دیگر یک طرح MTO است که در پایین دست پتروشیمی آپادانا راه اندازی خواهد شد ودر این طرح از متانول، پروپیلن و اتیلن بصورت همزمان به صورت ۶۰ به ۴۰ یا بر عکس تولید خواهد شد. این طرح در حال مطالعات امکان سنجی است و بعد از تهیه گزارش نهایی در دستور کار معاونت برنامه ریزی شرکت هلدینگ خلیج فارس قرار خواهد گرفت.

  طرح آمایش سرزمین و استقرار واحدهای پتروشیمی که به آب احتیاج ندارند در سطح کشور طرحی است که شرکت ملی صنایع پتروشیمی دنبال می کند آیا برنامه ریزی طرح های آینده هلدینگ خلیج فارس حول این محور خواهد بود ؟

بحث رونق کسب و کار در استان های دیگر حاصل اجرای این طرح است. همچنین بازار مصرف محصولات پایین دستی اتیلن و پروپیلن در کشور پراکنده است . از طرفی بخشی از مقاصد صادراتی الفین، کشورهای شمالی و ترکیه است که با استقرار طرح های پایین دستی در استان های نزدیک ضمن کاهش بعد مسافتی هزینه های حمل و نقل نیز کاهش خواهد یافت . طرح های آینده که در دست مطالعه هستند به فراخور سود و کاهش هزینه ها برنامه ریزی خواهند شد.

در حال حاضر با توجه به ۹ طرح پتروشیمی که هلدینگ خلیج فارس نزدیک به بهره برداری هستند برای طرح های جدید سرمایه گذاری خواهد شد؟

طرح های زیادی در حال حاضر در دست مطالعه هستند و بعضی از آنها مذاکرات خود را با لایسنسور نیز آغاز کرده است اما الویت اصلی شرکت به ثمر رسیدن پروژه های فعلی یعنی بید بلند ۲، پتروشیمی گچساران، الفین ایلام،  پتروشیمی لردگان،  پتروشیمی هنگام،  یادآوران و NGL3200 است و در مرحله بعد وارد پروژه هایی برای تکمیل سبد محصولات و طرحهایی با حاشیه سود بیشتر خواهیم شد.

همچنین با توجه به تجاربی که حاصل شده است سرمایه گذاری های آینده از دقت نظر بیشتری برخوردار خواهند بود و با رعایت اموری چون تکمیل زنجیره، سودآوری، آمایش سرزمین و تنوع سبد محصولات انتخاب خواهند شد.

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی