124

عملکرد صنعت پتروشیمی در حوزه مسئولیت اجتماعی

عملکرد صنعت پتروشیمی در حوزه مسئولیت اجتماعی
(جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

توجه به مسئولیت اجتماعی یکی از ضرورت های جدی هر سازمان برای ماندگاری در جامعه است.

رهبران شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راستای تحقق اهداف بنیادین شرکت " توسعه برای آینده پایدار برای ارتقاء کیفیت زندگی مردم " در سال 92-93 اقدام به طراحی و استقرار مدیریت یکپارچه مسئولیت اجتماعی شرکت و گزارش دهی اقدامات مرتبط  انجامید که به تحقق موارد ذیل منجر گردید :

-        کمک به تقویت زیرساخت ها و امکانات رفاهی در مناطق عملیاتی

-        بستر سازی جهت افزایش انگیزه کارکنان برای کار و زندگی در مناطق عملیاتی و تعامل مطلوب با ساکنان مناطق و کاهش فاصله اجتماعی

-        کمک به شکل گیری یا تقویت معیشت پایدار کارکنان مناطق از طریق توانمندسازی آنان

-        زمینه سازی برای مشارکت سه ضلع صنعت پتروشیمی مردم دستگاه حاکمیتی

-        بستر سازی جهت تبادل فرهنگی بومی و غیر بومی و کمک به حفظ فرهنگ بومی و محلی

-        کمک به حفظ منابع طبیعی تنوع زیستی اکو سیستم های حساس موجود در مناطق

-        کمک به ایجاد انگیزه برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و .....

توجه به مسئولیت اجتماعی یکی از ضرورت های جدی هر سازمان برای ماندگاری در جامعه است. به مصداق " اگر امروز اجتماع را نبینیم، فردا نیز در اجتماع دیده نخواهیم شد"،مسئولیت پذیری شرکت ها و احساس تعهد نسبت به جامعه پیرامون شان از اهمیتی حیاتی برای فعالیت های آتی شرکت ها برخوردار است. در این میان سنجش میزان رضایت افراد جامعه از فعالیت های شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی از اهمیتی بسزا برخوردار است که در این راستا صنعت اقدام به استقرار سیستم مکانیزم شده مسئولیت اجتماعی صنعت پتروشیمی نمود .

از آنجایی که صنعت پتروشیمی سالانه مبالغ قابل توجهی را در زمینه مسئولیت اجتماعی هزینه می کند، انتظار دارد که این گونه هزینه ها باعث تغییرات مثبت در عرصه اجتماعی مناطق عملیاتی را فراهم آورد. بنابراین رهبران شرکت، مسئولیت اجتماعی صنعت پتروشیمی را که در راستای مأموریت NPC تعریف می کنند بعنوان تعهدی برای تصمیم گیری در صنعت که علاوه بر تأمین منافع خودشان، موجبات بهبود رفاه جامعه را نیز فراهم آورد قرار داده اند .

زیربنای مفهومی مسئولیت اجتماعی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی  را میتوان در                                  

-        مسئولیت پذیری و پاسخ‌گویی به نیازها و خواسته های جامعه

-        کسب‌وکار مسئولانه همراه با تولید ثروت                              

-        ایجاد رابطه برد‌-‌‌ برد بین سازمان ها و جامعه

-        خلق ارزش مشترک جامعه و سازمان

تقسیم بندی کرد.

مسئولیت پذیری و پاسخ‌گویی

مسئولیت اجتماعی، تدابیر و رفتارهای تجاری در حوزه های کارگری، مصرف کننده ها، حمایت های زیست محیطی، حقوق بشر، ضوابط رفتاری اخلاقی و اطاعت­پذیری، فعالیت های اجتماعی و خیرخواهی شرکتی را شامل می شود.

در واقع، توسعه و اجرای تدابیر و راهبرد های این حوزه ها، ابعاد کلیدی مسئولیت اجتماعی شرکت را تشکیل می دهد. مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت ها، این اجزاء را به هم وصل می کند و فعالیت ها را حول یک چارچوب خاص سازمان می دهدکه حمایت کننده تجارت و تقویت کننده گفتگو با ذی نفعان اصلی باشد و در قبال هریک از این حوزه ها نیز مسئولیت پذیر و پاسخگو باشد.

با فعالیت هر شرکت در جامعه سودی نصیب این شرکت ها می شود که ناشی از حضور و فعالیت آنها در منطقه حوزه فعالیتشان است. این فعالیت در نوع خود می تواند مشکلاتی برای محیط زیست ایجاد کند از مصرف کاغذ بیشتر که منجر به قطع درختان افزون تر می شود تا آلودگی های صنعتی و ... .

شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راستای مسئولیت پذیری و پاسخگویی به جامعه پیرامونی اقداماتی نظیرکاشت 8 میلیون اصله نهال حرا در خورها و سواحل اطراف ماهشهر ، احداث مرکز تفریحی نظیر دریاچه نمک و پارک 68 هکتاری مشارکت در احداث پارک ارم  برگزاری مناسبات زیست محیطی در روز جهانی زمین پاک و روز ملی هوای پاک  و ... نموده است.

کسب‌ وکار مسئولانه همراه با تولید ثروت

شرکت ملی صنایع پتروشیمی روند توسعه پرشتاب کسب و کار  خود را در دو منطقه عسلویه و ماهشهر پی ریزی کرده است. مناطقی که کمتر توسعه یافته بودند و با حضور این صنعت در تمام ابعاد اجتماعی دچار تغییر شدند. گسترش مناسبات منطقه ای، فراهم کردن زمینه حضور اقوام و فرهنگ های مختلف تنها بخشی از این تغییرات است که البته متناسب با نوع فعالیت هر شرکت متفاوت است.

استخدام نیروهای فارغ التحصیل جوان  بومی، خدمات رسانی به مردم منطقه ماهشهر از طریق کلاس های آموزشی، تاسیس باشگاه ورزشی از جمله این اقدامات است .

پروژه ساخت بزرگترین فرهنگسرا و باغ موزه محیط زیست کشور در شهرستان ماهشهر با همت شرکت پتروشیمی نوید زرشیمی با هدف آموزش دانش آموزان تا دانشجویان منطقه ماهشهر با دانش زیست محیطی طراحی شده است که جز برنامه های آتی این شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی می باشد.

در این مجموعه عظیم فرهنگی زیست محیطی علاوه بر قسمت های آموزشی،سالن ورزشی ،مدرسه طبیعت،آکواریوم،رصدخانه مجازی،گلخانه،موزه حیات وحش،باغ وحش،باغ پرندگان،باغ خزندگان،فضای بازی،غرفه های فرهنگی،پارکینگ،تصفیه خانه و سالن همایش چند بعدی و مسیر دوچرخه سواری در فضای 13 هکتار دیده شده است.

ایجاد رابطه برد‌-‌‌ برد  

با توجه به عدم رشد متوازن سرعت توسعه این صنعت با نظام اداری، قضایی و انتظامی در مناطق کمتر توسعه یافته، صنعت پتروشیمی با تلاش خود  بار توسعه این مجموعه ها را هم به دوش کشید تا برای حجم زیاد کارمندان این صنعت که قرار بود به عنوان نیروی کار در این مناطق ساکن شوند امکانات زندگی را فراهم آورند. سرعت توسعه پتروشیمی چنان زیاد بود که تاب متوقف ماندن برای تصویب قوانین و توسعه ساختارهای اداری و قضایی و انتظامی را نداشت و خود هزینه توسعه این نهادها را می پرداخت.

ساخت مجتمع های مسکونی در ماهشهر و عسلویه آغاز شد. در این شهرک ها مدارس و دانشگاه تاسیس شد و همه امکانات اولیه زندگی شهری شامل فروشگاه ها و سالن های ورزشی، برخی تفریگاه ها و تفرجگاه ها و پارک ها در نزدیکی این شرکت ها احداث شد.

در کنار این خدمات، شرکت ملی صنایع پتروشیمی کمک به توسعه شهری عسلویه و ماهشهر را هم در دستور کار قرار داد و با همکاری فرمانداری و شهرداری های این مناطق هزینه های مختلفی را برای توسعه این شهرها متحمل شد و اقداماتی نظیر احداث فرودگاه ، جاده و احداث بیمارستان 200 تختخوابی در ماهشهر را بعمل آورد .

خلق ارزش مشترک جامعه و سازمان

شرکت ملی صنایع پتروشیمی با هدف ایجاد خلق ارزش مشترک جامعه با سازمان در دو منطقه عسلویه و ماهشهر با محوریت شرکت های عملیات غیر صنعتی ماهشهر و شرکت های عملیات غیر صنعتی پازارگاد منطقه عسلویه اقدام به تشکیل شورای راهبردی مدیران عامل منطقه پارس جنوبی  و شورای راهبردی عملیات غیر صنعتی شرکتهای پتروشیمی منطقه ماهشهر نمود. این شوراها می توانند مسئولیت و مدیریت ایفای نقش اجتماعی شرکت ها را بر عهده بگیرد و ضمن شناسایی اولویت های هر منطقه زمینه را برای وظایف شرکت ها به صورت جمعی فراهم کند.

با درنظر گرفتن پارامترهای مختلف مانند تعداد کارکنان، میزان آلایندگی، میزان درآمد و بسیاری شاخص های دیگر می توان سهم هر شرکت را در ایفای مسئولیت های اجتماعی مشخص کرد.

با این الگو می توان زمینه مدیریت بهتر و حضور موثرتر شرکت های پتروشیمی را در مناطق اجتماعی خود و ایفای مسئولیت ویژه هر شرکت فراهم کرد.

از مهمترین اقدامات اخیر این شورای مدیران عامل منطقه پارس جنوبی ایجاد دهکده گردشگری دریائی پازارگاد واقع در کنگان ـ عسلویه با بهترین و بالاترین ظرفیت ممکن به همراه  امکانات رفاهی و بهداشتی برای مردم منطقه و خانواده های کارکنان بوده است

ایجاد دهکده گردشگری دریائی پازارگاد  با هدف تأکید بر حفظ محیط زیست به عنوان یک راهبرد مهم در صنعت پتروشیمی ایران در 20 هکتار از اراضی ساحلی منطقه شیرینو با عرض 300 متر ساحلی در کنگان ـ عسلویه و با مساعدت نیروی پدافند غیرعامل ارتش جمهوری اسلامی در اختیار شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد قرار گرفته است.

 برای ساخت این دهکده هیچ درختی تخریب و یا قطع نشده است و کاشت بیش از 5 هزار اصله نهال گل از بارز ترین اقدام های انجام شده در راه صیانت از محیط زیست این منطقه گردشگری است. این پروژه با محوریت شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد و همکاری شرکت های پتروشیمی مبین، کاویان و مروارید ساخته شده است. از نکات بارز این پرژه استفاده از انبار ضایعات شرکتهای مذکور می باشد که در کاهش هزینه نقش بسزایی داشته است.

امکانات طرح گردشگری دریایی با امکانات گردشگری ساحلی و دریایی در کشورهایی نظیر ترکیه ، مالزی و مالدیو قابل رقابت است و می توانند از اقصی نقاط کشور جهت استفاده از جاذبه های دریایی به این منطقه سفر نمایند.

در طرح بزرگ گردشگری دریایی عسلویه، گردشگری دریایی به علاقه مندان ارائه خواهد شد و آرامش در ساحل و گردشگری دریایی و ساحلی را تجربه خواهند داشت.

در این طرح گردشگری، پلاژ شنابرای بانوان با رعایت تمام اصول قانونی و شرعی ساخته شده است و انواع ورزش های دریایی، غواصی، ، اریکه ساحلی، مبلمان ساحلی، شهربازی، بازارچه صنایع دستی و سنتی، رستوران و ... به گردشگران ارائه خواهند داد.

 بعضی از وسایل شهر بازی، سینمای 6 بعدی و نیز امکانات پیش بینی شده برای بازی های دریائی را می توان منحصر به فرد و جدید معرفی نمود. کنسرت های موسیقی سنتی ایرانی از سوی 7 گروه محلی با هدف ترویج فرهنگ های بومی و قومی ایرانی برگزار خواهد شد. در مجموع بیش از 70 بازی دریایی و ساحلی از داخل و خارج از کشورگردآوری شده شده است.

کسب و کار امروزین نیاز خود را به همزیستی مسالمت آمیز با جامعه و محیط کسب و کار درک کرده و این حقیقت را دریافته است که با آسیب دیدن و تضعیف اجتماع و محیط پیرامون ، پایداری کسب و کار و توسعه پایدار اجتماع که میتواند عامل اصلی بقای سازمان باشد ، به خطر می افتد. 

ایفای مسئولیت های اجتماعی نه تنها هزینه شرکت ها را افزایش نمی دهد بلکه زمینه توسعه پایدار آنها، سوددهی بلندمدت و بهره وری بیشتر را فراهم می کند. ایفای مسئولیت های اجتماعی نه یک هزینه بلکه یک سرمایه گذاری سودآور و موفق است.

 مسئولیت اجتماعی شرکت ها  بر بهبود عملکرد سازمان تأثیرات فراوان دارند از جمله این تأثیرات در صنعت پتروشیمی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

-        سلامت و رفاه اجتماعی

-        محیط زیست 

-        آموزش و پرورش

-        امور خیریه و فقر زدایی 

-        هنر و فرهنگ

-        تجارت و تولید مناسب و مطلوب 

-        اعتبار و شهرت شرکت

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی