125

سرمقاله

سرمقاله
(دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست

ایزد یکتا را سپاس می گوییم که بار دیگر شاهد نمایش دستاوردهای ارزش آفرین و خودباوری "صنعت پتروشیمی" در حوزه نمایشگاهی در "سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست" بودیم.

صنعت پتروشیمی یک صنعت مادر قلمداد می‌شود و پیوندهای پسین و پیشین زیادی با سایر صنایع دارد. این صنعت از حلقه‌های متعددی تشکیل شده و تولیدات هر حلقه به عنوان خوراک در حلقه‌های پایین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد تا اینکه کالای نهایی تولید شود. محصولاتی نهایی در صنایع متعددی نظیر صنعت ساختمان، رنگ‌سازی و صنعت خودرو، ماشین‌آلات صنعتی و صنعت مواد آرایشی، بهداشتی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسعه هر چه بیشتر آن می‌‌‌تواند زمینه‌های رشد و توسعه سایر صنایع را نیز فراهم آورد.

بی تردید می توان گفت ؛ لازمه تولید کالاهای نهایی در صنعت پتروشیمی توسعه متوازن این صنعت است. که از آن به عنوان تکمیل زنجیره ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی یاد می‌شود.

توسعه متوازن صنایع بالا دستی ، میانی و تکمیل صنایع پایین دستی و نهایی، سبب ایجاد زنجیره ارزش می شود و در پی آن اشتغال زایی بسیار در این بخش به ویژه با ساخت شهرک های صنعتی پتروشیمی ایجاد خواهد شد.در واقع عامل ایجاد اشتغال در صنعت پتروشیمی تنها از طریق صنایع پایین دست امکان پذیر خواهد بود.

نمایشگاه بین المللی ایران پلاست که همه ساله با محوریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار میگردد وسیع ترین و دقیق ترین گستره عرصه روند تکمیل زنجیره ارزش را در زمینه محصولات پلیمری به نمایش می گذارد.

صنعت پتروشیمی در ایران تحول و دگرگونی های فراوانی داشته است. در میان محصولات این صنعت، پلیمرها با توجه به تنوع کاربرد و ارزش افزوده بالا همواره به عنوان مهم ترین بخش تولیدات پتروشیمی تحول بزرگی در صنعت پتروشیمی ایجاد کرده اند. تحولاتی که این صنعت عظیم را رفته رفته به صنعت اول کشور تبدیل می کند، به طوری که تولید 800 هزار تنی انواع محصولات پتروشیمی در پایان جنگ تحمیلی در سال 1367 به 4/53 میلیون تن در سال 1397 افزایش یافته است که از این مقدار تولیدات صنعت پتروشیمی، 8/6 میلیون تن سهم انواع پلیمرها بوده است.

نمایشگاه ایران پلاست به نوبه خود هم در ارتقاء سطح کمی و کیفی تولید و صادرات نقش داشته و هم با گردهم آوردن جمعی از تولیدکنندگان و واردکنندگان بستر و فرصتی مناسب جهت ظهور دستاوردها و محصولات و نیز تسهیل در تبادل دانش فنی روز به وجودخواهد آورد .

قصد آن داشتیم تا در سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست زمینه ای را جهت ارتباط و تعامل بین تولیدکنندگان مواد خام پلیمری و مصرف کنندگان صنایع پایین دستی مرتبط فراهم نماییم و با ارائه محصولات متنوع پلیمری و همچنین تبادل نظر و رایزنی درخصوص تولید انواع گریدهای خاص مورد نیاز مصرف کنندگان صنعت پلیمری، فضای رقابتی مناسبی را در عرصه داخلی و بین المللی برای فعالیت این صنعت بزرگ فراهم آوریم .

بدون شک باور داریم که در اجرای این رویداد بزرگ ، شما عزیزان چه در جایگاه مدیران تشکل ها و یا مدیران و صنعتگران صنایع پلاستیک و لاستیک کشور همچنین غرفه داران و بازدیدکنندگان ارجمند نقش ارزنده ای را برای ما داشته اید.

زیرا که معتقدیم نمایشگاه ایران پلاست سکویی ست برای بیان توانایی های این صنعت و توسعه صنعت پایین دستی ومقابله با خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش افزوده ،  نمایشگاهی پرآوازه برای ایران و منطقه خاورمیانه و به نمایشگاهی در خور توجه در سطح جهانی.

در خاتمه از همه عزیزانی که در برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست نقش موثری ایفا نمودند قدردانی می نمایم و از خداوند منان آرزوی سلامت و توفیق را مسئلت دارم.

 

رضا خلج - مدیر مسئول نشریه الکترونیکی پیام پتروشیمی

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی