125

نمایشگاه ایران پلاست نمایش شکوه صنعت پتروشیمی

نمایشگاه ایران پلاست نمایش شکوه صنعت پتروشیمی
(دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

برگزاری موفق سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست نشان دهنده شادابی و پویایی صنعت پتروشیمی ایران در مسیر توسعه خود است.

 

نمایشگاه ایران‌پلاست هر ساله با هدف بهبود فضای کسب ‌وکار و حضور هرچه بیشتر صنایع تکمیلی پتروشیمی در بازارهای جهانی به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صنعت پلاستیک در خاورمیانه توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار می گردد.

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست 31 شهریور ماه 1398 در آخرین روز تابستانی و گرم با استقبال پرشور شرکت های داخلی و خارجی و حضور وزیر نفت و وزیر صنعت ، معدن و تجارت آغاز به کار کرد.

در این دوره از نمایشگاه 570 شرکت داخلی و 35 شرکت خارجی از کشور های چین، هند،ایتالیا،ترکیه و روسیه حضور داشتند . همچنین 12 هیئت اقتصادی از 10 کشور عراق، افغانستان،ترکیه،آذربایجان،پاکستان، ویتنام، ارمنستان، کنیا، هند و تونس از این نمایشگاه بازدید کردند.

در عین حال 14 شرکت مستقل از کشورهای ایتالیا، اوکراین، چین، رومانی، روسیه، سوریه، لبنان، افغانستان، قزاقستان، ازبکستان، ارمنستان، عراق، تاجیکستان و ترکیه برای بازدید از دستاوردهای مشارکت کنندگان در نمایشگاه ایران پلاست حضور یافتند.

همچنین در حاشیه چهار روز این نمایشگاه بیش از 25 همایش و نشست تخصصی با همکاری تشکل ها و انجمن ها و شرکت های داخلی و خارجی فعال در صنعت پلاستیک برگزار و مذاکرات دو جانبه و چند جانبه ای بین شرکت های خصوصی داخلی و خارجی و نمایندگان دولت ها انجام شد.

بیژن زنگنه وزیر نفت در آیین گشایش این نمایشگاه با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی یکی از زمینه های اصلی جلوگیری از خام فروشی و از برنامه های اصلی وزارت نفت است، تولید یک میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی را به بیش از 25 میلیارد دلار در سال 1400 را جهش سوم صنعت پتروشیمی نامیدند.

در سال 1376 ارزش محصولات پتروشیمی به قیمت آن زمان یک میلیارد دلار بود که با تلاش دولت ، وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آن دوره توانستیم مجموعه عظیمی از طرح ها با همکاری بین المللی مطلوبی که وجود داشت آغاز کنیم که بخشی تا سال 1384 و بخشی نیز در سال بعد به نتیجه رسید.

وزیر نفت ارزش کنونی محصولات پتروشیمی را بیش از 16 میلیارد دلار اعلام کردند همچنین ایشان به صنعتگران نوید دادند که با تلاش های مضاعف برای طرح های نیمه تمام و جدید در صنعت پتروشیمی همت گماشته ایم.

مهمترین نکته درباره سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، برگزاری آن در شرایط دشوار تحریم است.

ما معتقدیم مدیران اقتصادی و اجرایی کشورمان موظف به سخن گفتن درباره بی اثربودن تحریم ها نیستند. چراکه اولاً هر چه قدر هم بگوییم تحریم بی اثر است، فعالان اقتصادی و مدیران این حوزه بهتر از هر کسی می دانند که تحریم ها چه اثرات منفی و گاه بزرگی دارد. ثانیاً مدیران اقتصادی باید در عمل برای کمرنگ کردن اثر تحریم ها، قدم بردارند؛ نه در حرف.

بنابراین برگزاری نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، گام مهمی برای نمایش زنده بودن صنعتی ارزآور همچون پتروشیمی است که همواره زیر بار تحریم ها هم مشتریان خود را حفظ کرده؛ بویژه در این دوره از تحریم های آمریکا که صنعت پتروشیمی هم همانند نفت، جزو اهداف اصلی تحریم هاست و این تحریم ها یعنی ایجاد محدودیت در جذب سرمایه و فناوری و همچنین مانع تراشی برای فروش محصولاتی که در زمره مهمترین منابع ارزی کشور محسوب می شوند.

تحریم اگرچه نسبت به سالهای گذشته حضور کشورهای خارجی را در نمایشگاه کمرنگ کرد اما شاید همین، یک توفیق اجباری بود تا مشتریان بزرگی را در همین کشورهای همسایه، چه برای محصولات بالادست و چه برای محصولات پایین دست، بیشتر از قبل ببینیم. مشتریانی که از ایران پلاست امسال، هم خودشان سود بردند و هم شرکت های ایرانی را به سود رساندند.

یکی از مهمترین شاخصه های رشد و توسعه صنعت پتروشیمی بخصوص در زمینه صنایع پایین دستی و تکمیلی ایجاد و استفاده از فرصت‌های ارتباطی نوین با سایر شرکت‌های هم‌راستا در این صنعت است که می‌تواند به بهبود عملکرد، خلق ایده‌های نوآورانه، الگوبرداری مناسب، اشتراک دانش روز و در نهایت گسترش بهینه فناوری صنعت کمک کند.

 نمایشگاه ایران پلاست با وجهه معتبر بین‌المللی که با حضور شرکت های بزرگ داخلی و خارجی همه ساله توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار می‌شود بستر مناسبی برای صاحبان صنعت پتروشیمی است تا با حضور فعال و حداکثری خود سال به سال گام‌های رو به جلو برای توسعه، پیشرفت و آبادانی بردارند.

سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت،رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، انصاری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی گشایش یافت که این موضوع حکایت از اهمیت این نمایشگاه برای دولت و مجلس دارد.

توسعه متوازن و افزایش اشتغالزایی در کشور با توجه به برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، از مهمترین اهداف توسعه در ایران است و صنعت پتروشیمی ایران در این هدفگذاری می تواند بیش از سایر صنایع نقش آفرینی کند و نمایشگاه ایران پلاست سیزدهم پلی بود برای همگرایی و همکاری بیشتر بخش خصوصی توانمند ایرانی وفعالان صنایع پایین دستی پتروشیمی.

نشست تجاری B2B  میان شرکت های فعال در صنعت پلیمر ایران و نمایندگان هیات های خارجی

 امسال و درحاشیه سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست مذاکرات و نشست‌های رودررو میان فعالان صنایع پتروشیمی ایران و دیگر کشورها برگزار شد، همچنین 25 همایش و نشست تخصصی جانبی با حضور انجمن ها، اتحادیهها و شرکتهای داخلی و خارجی فعال در صنعت پلاستیک در حاشیه این نمایشگاه برگزار گردید.

نشست تجاری B2B بین شرکتهای فعال در صنعت پلیمر ایران و نمایندگان هیات های خارجی از کشورهای ویتنام، جمهوری آذربایجان و افغانستان (ولایت نیمروز)، اقلیم کردستان عراق، هند ، عراق و کنیا در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست برگزار شد.

در این میان  باید این نکته را مورد توجه قرار داد که سیزدمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست به دنبال فراهم کردن زمینه‌ای برای رونق بازار صنایع پلاستیک، تسهیل روند بازاریابی جهانی و حضور این بخش از صنعت ایران در بازارهای جهانی بود و برگزاری موفق همایش ها ،کارگاه های اموزشی و تخصصی در کنار مذاکران پی در پی شرکت کنندگان خارجی در بخش (بی تو بی) نشان داد که با وجود برخی مشکلات هنوز صنعت پتروشیمی ایران در در سطح منطقه و جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

امضای 4 قرارداد و تفاهم نامه مهم در نمایشگاه ایران پلاست

 نمایشگاه ایران پلاست  امسال میزبان داو قرارداد مهم بود نخست قرارداد توسعه تکنولوژی پلی اتیلن ترفتالات میان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی شهید تندگویان امضا شد و همچنین توافقنامه همکاری ارائه دانش فنی واحد تولید پلی اتیلن سنگین با حضور معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی میان شرکت های پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی تبریز امضا شد.

امضای قرارداد های مورد اشاره میان بازوی پژوهشی صنعت پتروشیمی ایران و دو مجتمع بزرگ پتروشیمی کشور نشان داد که تجربه و تخصص موجود در کشور می تواند بسیاری از نیازهای صنعت را تامین کرده و وابستگی به خارجی ها را کاهش دهد.

همچنین تفاهمنامه همکاری NPC و ایدرو  در روز چهارم نمایشگاه با حضور بهزاد محمدی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و باقرعالی معاون محترم وزیر صمت و مدیر عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با هدف گسترش همکاری ها امضا شدو سرانجام امضای تفاهم نامه طراحی، نصب و راه اندازی واحد بازیابی گوگرد در پتروشیمی ایلام نیز در چهارمین روز نمایشگاه با حضور مدیرعامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و مدیر عامل فناوری پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد.

بازدید دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای پلیمری از تاسیسات صنعت پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و نمایشگاه بین المللی ایران پلاست

دانشجویان دانشگاه های دانشکده شیمی دانشگاه تهران ، جهاد دانشگاهی ، دانشگاه تربیت مدرس ، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران  و همچنین دانشگاه صنعتی شریف از نمایشگاه ایران پلاست وهمچنین مجتمع های پتروشیمی نوری، پتروشیمی جم  وشرکت پایانه ها و مخازن شرکت پتروشیمی دماوند بازدید کردند.

کارشناسان بر این اعتقاد هستند که ایران پلاست، از بین بردن فاصله بالادست صنعت پتروشیمی با پایین دست و همچنین صنایع تکمیلی است. یعنی همان نکته ای که در صنعت پتروشیمی گاهی نادیده گرفته شده و آن را منحصر به بالادست کرده اند. در حالی که اصل ارزش افزوده و اشتغالزایی در صنعت پتروشیمی، مربوط به صنایع تکمیلی و پایین دست است. ایران پلاست بهترین مکان برای از بین بردن این فاصله و یادآوری در مورد اهمیت فعالیت صنایعی است که به پتروشیمی وابسته هستند .

اتخاذ سیاست‌های منطقی و راهبردی با هدف توسعه متوازن پتروشیمی، شرایط را برای ثبت موفقیتی دیگر در کارنامه صنعت پتروشیمی بیش از پیش مهیا کرده است و در این راستا حمایت مجلس و دولت از این صنعت در کنار ایجاد امنیت ، ثبات و شفافیت در سیاست‌های اقتصادی تنها راه رسیدن این صنعت به پیشرفت و توسعه است که امید می رود با حضور شرکت های بزرگ و صاحب نام بین المللی درکنار شرکت های توانمند ایرانی این صنعت روزهای خوبی را در پیش داشته و تبدیل به بهشت صنعت پتروشیمی در جهان شود.

ایران پلاست سیزدهم درآستانه دستیابی به جهش دوم صنعت پتروشیمی و تولیدی شدن چندین طرح توسعه ای تا سال 1400 ودر آغاز جهش سوم این صنعت با تکیه بر ظرفیت های داخلی موجود توانست فصل تازه‌ای از مسیر توسعه صنعت پتروشیمی کشور را به ویژه در بخش پلیمر رقم بزند و فرصتی جدید برای توسعه متوازن پتروشیمی در ایران به وجود آورده است که باید از این فرصت به بهترین شکل بهره مند شد، وجود منابع هیدروکربوری به عنوان خوراک، موقعیت راهبردی کشور از لحاظ منابع آب، وجود سرمایه انسانی متخصص و شرکت‌های توانمند داخلی از دلایل توسعه این صنعت به شمار می‌آید.

گفتنی است که حمایت های قاطع و مستمر مجلس، دولت و به ویژه وزیرنفت ازاین روداد نمایشگاهی و دعوت برای حضور فعال در نمایشگاه ایران پلاست نشان داد که صنعت پتروشیمی ایران جایگاهی اثر گذار و مهم در توسعه اقتصادی و صنعتی ایران دارد و تکمیل زنجیره ارزش به عنوان راهبردی استراتژیک و مهم  می تواند منجر به افزایش ظرفیت تولید و صادرات انواع محصولات پتروشیمی در بالادست و پایین دست این صنعت رو به رشد شود.

سیدفواد نبوی

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی