125

حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی از سرمایه گذاری بخش خصوصی

حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی از سرمایه گذاری بخش خصوصی
(دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

حسین علیمراد مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار پیام پتروشیمی به تشریح برنامه های مختلف این زمینه پرداخته است که متن این گفتگو در ذیل می آید:

روند کنونی سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران با توجه به تحریم های اعمال شده علیه کشور مان چگونه است؟
عمده سرمایه گذاران صنعت پتروشیمی کشور ایرانی هستند و در حجم سرمایه گذارانی که با ما به منظور سرمایه گذاری در این صنعت مذاکره می کردند و در ارتباط بودند اتفاق خاصی نیفتاده است.باید توجه داشت که فرآیندهای کاری در بخش سرمایه گذاری فقط منتج به این نمی شود که سرمایه گذاران تنها از آورده خودشان استفاده کنند. آنجایی که احتمال دارد تحریم اثرگذاری خودش را نشان دهد، ممکن است قسمت تأمین مالی از طریق خطوط اعتباری بانکها و موسسات مالی خارجی است.
در اینچنین شرایط خود سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران را دارند، راهکارهای لازم برای انتقال پول بعنوان آورده سهامداران از خارج کشور و در صورت نیاز اخذ وام از خارج کشور(بانکها و موسسات مالی) را برنامه ریزی و اجرا خواهند نمود.

پس می توان گفت که سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی در جریان است؟
من با شرح کاری که دنبال میکنم پاسخ میدهم : با یکی از سرمایه گذاران بخش خصوصی ،مذاکرات اولیه را با یکی از بانک های خارج کشور تا 70 درصد پیش برده است و در حال نهایی کردن مذاکرات هستند. این تحریم های یک جانبه ممکن است فرآیند سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران به واسطه این که راهکار مناسب را انتخاب کنند تا تحریم نتواند بر آن تأثیرگذار باشد را مقداری کند کرده باشد ولی سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی متوقف نشده و در حال حرکت رو به جلو است.
مذاکرات با سرمایه گذاری های خارجی در چه وضعیتی است؟
با جدیت همچنان با دو سرمایه گذار عمده خارجی در حال مذاکره هستیم. این دو سرمایه گذار تمایل خودشان را برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران نشان داده اند و درعمل در حال ورود به مراحل اجرای سرمایه گذاری در ایران هستند. باید به آنها فرصت داد تا خودشان بتوانند راهکار مناسب را برای دور زدن تحریم ها پیدا کنند.البته در صورت لزوم تجارب صنعت پتروشیمی در دوران تحریم قبلی را نیز دراختیارشان قرار خواهیم داد.
آیا علاقه مندی شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران تداوم دارد؟
همانطور که بارها اشاره کرده ام شرکت های خارجی به دلائل جاذبه های اقتصادی و مزیت های ایران علاقه مند به حضور در ایران هستند و باید گفت که درصد علاقه سرمایه گذاران خارجی کم نشده است فقط این سرمایه گذاران در حال پیداکردن فرآیندی هستند که تحت تأثیر تحریم قرار نگیرند. این موضوع برای آنها بسیار مهم است، مطمئنا این شرکت ها هم به اندازه کافی هوشمند هستند که خود بتوانند این موضوع را مدیریت و تنظیم کنند که تحت پوشش تحریم ها قرار نگیرند.
این 2 سرمایه گذار خارجی علاقه مند به سرمایه گذاری در کدام بخش صنعت پتروشیمی ایران هستند؟ بالادست یا پایین دستی؟
این دو سرمایه گذار خارجی که گفته شد علاقه مند به سرمایه گذاری در صنایع بالادست و تکمیل زنجیره ارزش در پائین دست پتروشیمی ایران هستندکه بخش دوم مورد تاکید ماست.
شرکت ملی صنایع پتروشیمی راهکاری برای کمک به تأمین مالی پروژه های شرکت های داخلی دارد؟
شرکت ملی صنایع پتروشیمی سازوکارهایی را برای تأمین مالی پروژه ها با بکارگیری پتانسیلهای داخلی در دستور کار دارد.این سازو کارها بیشتر متکی به امکانات مالی شرکت های داخلی بوده و سعی ما بر این است با کمک همه دست اندر کاران صنعت بسته تأمین مالی پروژه های مختلف را بصورت مهندسی مالی تدوین و با کمک خود آنها اجرا کنیم. امیدوارم این سازوکار ها را در زمانی که در جهش سوم پتروشیمی بکار گرفته میشوند توضیح بیشتر بدهم.
این سازوکارها همان راهکار راه اندازی صندوق پروژه و صندوق سرمایه گذاری خصوصی است؟
به نوعی بله. خوشبختانه سازوکار این دو راهکار با یکی از بانک های تجاری داخلی (بانک تجارت) و یکی از موسسات شناخته شده تامین سرمایه تا حدودی نهایی شده است و مراحل پایانی را پشت سر می گذاریم. امیدوار هستیم که بتوانیم پشتیبانی های لازم را نیز از دولت برای اجرائی کردن این سازوکارها داشته باشیم. این کار جدیدی است وباید توجه داشت که تا کنون صندوق پروژه و صندوق سرمایه گذاری خصوصی در صنعت پتروشیمی ایجاد نشده و بکار گرفته نشده اند. و لذا پیشبرد این سازوکار مشابه کارهای جدید دیگر مقداری سخت است.به عنوان مثال اساسنامه صندوق ها که بصورت تیپ توسط سازمان بورس تهیه شده است منطبق با نیازهای بخش نفت، گاز و پتروشیمی نیست و باید موارد لازم را مذاکره کنیم تا اساسنامه جوابگوی صنعت باشد.
صدور اوراق مشارکت چطور؟
بخش خصوصی خود در صدور اوراق مشارکت و اوراق بدهی فعال هست. تنها نکته ای که در صدور اوراق مشارکت باید در نظر گرفت این است که سازمان بورس و اوراق بهادار یک سری تضامین برای انتشار این اوراق لازم دارد که متأسفانه این نکته ایرادی است که گریبان تمام صنایع کشور را گرفته است و آن این است که بخش خصوصی ما توانمندی لازم را برای ارائه وثایق پشتیبان ندارد.
البته هم اکنون اوراق مبتنی به بدهی از سوی بخش خصوصی منتشرمی شود. ممکن است حجم آن زیاد نباشد که همانطور که توضیح دادم آن هم برمی گردد به اینکه بخش خصوصی نمی تواند وثایق لازم که مورد تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک عامل باشد را ارائه کند. در این زمینه هم در حال مطالعه راهکارهای مناسب هستیم تا به نوعی بتوانیم از تمام پتانسیل موجود بازار سرمایه و سرمایه های خرد مردم درجهت توسعه صنعت پتروشیمی استفاده کنیم.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی