126

توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش

توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش
(چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

پیام پتروشیمی با هدف تبیین برنامه های توسعه ای در این منطقه گفتگویی را با سید امید شهیدی نیا مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی انجام داده است که متن این گفتگو در پی می آید:

 توسعه متوازن صنعت پتروشمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با توچه به وجود زیر ساخت های مطلوب می تواند منجر به تحول در صنایع بالادستی و پایین دستی این منطقه شود.

 پیام پتروشیمی با هدف تبیین برنامه های توسعه ای در این منطقه گفتگویی را با سید امید شهیدی نیا مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی انجام داده است که متن این گفتگو در پی می آید:

اجرای طرح های جدید در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در چه مرحله ای است؟

هم اکنون 36 طرح در این منطقه فعال است که کار ساخت آنها آغاز شده است. این طرح ها شامل یک طرح بالادست، طرح های میانی و حدود 20 طرح صنایع پایین دست در حوزه پتروشیمی و شیمیایی است. اجرای این طرح ها در حال انجام است البته مشکلاتی هم در تأمین منابع مالی دارند که به هر حال یکی از موانع است.

منابع مالی این طرح ها از داخل تأمین می شود؟

بله. از آنجا که حجم سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی و پایین دست رقم بسیار بالایی نیست و بانک های داخلی در این زمینه همکاری می کنند، روند اجرای این طرح ها مطلوب است. این طرح ها با حجم سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلار پیشرفتی از 10 تا 90 درصد دارند که تا چند سال آینده به بهره برداری خواهند رسید و ظرفیت خوبی را از سالانه 2 تا 3 میلیون تن به صنعت پتروشیمی کشور اضافه خواهند کرد.

اجرای طرح های جدیدی هم در دستور کار دارید؟

بله. 26 طرح نیز در دست مطالعه است که برای هر طرح مذاکرات لازم با سرمایه گذاران در حال انجام است و مدارک و توجیهات فنی سرمایه گذاران به منظور صدور مجوزها در حال بررسی است که امیدواریم این طرح ها نیز به مرحله تأیید واگذاری زمین برسند و کار را آغاز کنند.

برنامه ریزی برای اختصاص زمین به این طرح ها انجام شده است؟

از آنجا که این طرح ها بیشتر صنایع پایین دست و میانی هستند بنابراین در جانمایی به این طرح ها مشکلی وجود ندارد زیرا قطعات زمین اختصاصی بزرگ نیستند.

اختصاص زمین به طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی انجام شده است؟

مکان مورد نظر طرح توسعه منطقه به دلیل ملاحظاتی که سازمان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و شورای عالی مناطق دارد، هنوز قطعی نشده است. این فرآیند زمان بر است ولی مطالعات لازم دنبال می شود که اگر بستر جدید آماده شود یکی از هاب های اصلی برای تحقق جهش بعدی صنعت پتروشیمی، منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر خواهد بود.

اجرای 26 طرح جدید در ماهشهر چه مقدار به ظرفیت صنعت اضافه خواهد کرد؟

به دلیل اینکه بیشتر این طرح ها در صنایع پایین دست هستند بنابراین شاید تأثیر حجمی زیادی در افزایش ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی کشور نداشته باشند اما زنجیره ارزش را در منطقه تکمیل می کنند و ارزش افزوده قابل توجهی را ایجاد می کنند. ضمن اینکه اشتغالزایی بسیار خوبی هم خواهند داشت زیرا صنایع پایین دست نسبت به صنایع بالادست اشتغالزایی بالاتری دارند.

آیا می توان به توانمندی شرکت های داخلی برای توسعه صنعت پتروشیمی اعتماد کرد؟

توانمندی شرکت های داخلی هم اکنون با توجه به اعمال تحریم ها و همچنین پس از خصوصی سازی شرکت ها و شکل گیری تشکل های اقتصادی بیش از پیش نمایان شده است. تشکل های اقتصادی خود زمینه ساز توسعه های آتی صنعت می توانند باشند که برخی از آن ها روان تر و بعضی به دلیل ماهیتی که دارند پیچیدگی های توسعه در آن ها بیشتر است ولی تمام برنامه توسعه صنعت پتروشیمی و دستیابی به ظرفیت 100 میلیون تن تا پایان سال 1400 قرار است که از سوی همین بخش خصوصی انجام و اجرا شود.

در حال حاضر نگرانی حرکت بخش خصوصی به سمتی که تنها به شرایط جاری، تولید و برداشت سود اکتفا کند از بین رفته است و خوشبختانه شرکت ها بیشتر منابع خود را صرف سرمایه گذاری می کنند و مسیر رشد و توسعه باز شده است. در عمل همین بخش خصوصی داخلی ابزار توسعه خواهد بود زیرا با توجه به برخی محدودیت های بین المللی اعمال شده، حضور شرکت های خارجی کم رنگ شده است اما بخش خصوصی توانسته حضور پررنگ تری داشته باشد البته به طور حتم مشکلاتی نیز در بحث تأمین منابع مالی وجود خواهد داشت ولی به هر حال بانک های داخلی و صندوق توسعه ملی نیز ابزارهای خوبی است که در این مسیر به بخش خصوصی کمک می کنند.

تولید محصولات پتروشیمی منطقه ویژه ماهشهر در 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال چگونه بوده است؟

با توجه به این که طرح جدیدی در این مدت در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به بهره برداری نرسیده است بنابراین علی القاعده تولید این منطقه در سطح میزان تولید پارسال است و شرایط تولید حفظ شده است. کاستی وجود نداشته به دلیل اینکه همه امکانات مهیا بوده است. البته برخی از شرکت ها با رفع مشکلات و محدودیت ها ظرفیت تولید خود را بالا برده اند مانند پتروشیمی تندگویان که در 5 ماه نخست امسال افزایش تولید بسیار خوبی داشته است. بنابراین می توان گفت که با افزایش تولید در منطقه نیز روبروبوده ایم.

 

 

 

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی