127

آمادگی بخش خصوصی برای نقش آفرینی در روند توسعه صنعت پتروشیمی

آمادگی بخش خصوصی برای نقش آفرینی در روند توسعه صنعت پتروشیمی
(جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ورییس پیشین انجمن سازندگان تجهیزات نفت ایران در گفتگو با خبرنگار پیام پتروشیمی گفتند:

 شرکت های توانمند ایرانی آمادگی دارند تا در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی ایران همگام با دیگر بخش ها نقش آفرین باشند.

رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ورییس پیشین انجمن سازندگان تجهیزات نفت ایران در گفتگو با خبرنگار پیام پتروشیمی صنعت پتروشیمی ایران را پیشرو در توسعه صنعتی کشور دانست و بر لزوم همکاری میان دولت ، مجلس و بخش خصوصی برای تکمیل زنجیره ارزش در این صنعت ارش آفرین و پیشبرد هدف گذاری های انجام شده برای افزایش ظرفیت تولید، رشد صادرات و تکمیل طرح های در حال ساخت تاکید کرد.

متن کامل این گفتگو در پی می آید:

اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در مورد استفاده از ظرفیت های انجمن های تخصصی صنایع پایین دست پتروشیمی چه اقدامی کرده اند؟

در حال حاضر 35 انجمن تخصصی در حوزه انرژی فعال و عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هستند با تعاملی که بین کمیسیون های انرژی اتاق ایران و اتاق تهران صورت گرفته طرح های سرمایه گذاری و بخش بالادستی به خصوص حوزه نیرو را اتاق ایران بصورت متمرکز پیش می برد و اتاق تهران بر اجرای طرح ها تمرکز دارد این طبقه بندی به کمیسیون های انرژی کمک می کند تا از دوباره کاری جلوگیری شود. در حال حاضر طرح های حوزه پالایشگاهی ، پتروشیمی و میان دستی یعنی خطوط لوله و مخازن عملیاتی شده و پایان آذر ماه سال جاری با همکاری انجمن کارفرمایی شرکت های پتروشیمی،برنامه های پیشنهادی درباره طرح های پتروشیمی مورد بررسی نهایی قرار خواهد گرفت.

   با توجه به این که  برخی ازشرکت های فعال در حوزه صنایع پایین دست پتروشیمی با صادرات محصولات مشکل دارند در مورد توسعه صادرات و تعامل با کشورهای همسایه چه راهکارهایی را پیش بینی کردید؟

بیشترین امکانی که برای توسعه صادرات در نظر گرفته شده همکاری با شرکت های مرتبط به صورت همکاری مشترک یا جوینت ونچر است. بر همین اساس در طرح مشارکتی پیش بینی شده شرکت ها را به دو دسته طبقه بندی شده اند یک دسته شرکت های داخلی هستند که برای حضور در طرح همکاری مشترک اعلام آمادگی کرده بودند. از بین 1440 شرکت مورد بررسی 300 شرکت در حوزه انرژی اعلام آمادگی کردند تا همکاری مشترک داشته باشند.  این شرکت ها در دسته شرکت های نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و شرکت هایی که کسب و کار نو داشته، از ابزارهای نوین استفاده می کنند و امکان لینک شدن به شرک تهای خارجی را دارند دسته بندی شدند.

دسته دیگر شرکت های خارجی متقاضی جوینت ونچر شدن است. در بین هیات هایی که به ایران آمدند 114  شرکت SME کوچک و متوسط در اتاق تهران ثبت نام کردند و بعد از مکاتبات، با وجود فراز و نشیب های  سیاسی در کشور از بین 114 شرکت 32 شرکت برای همکاری مشترک با شرکت های ایرانی فعال در حوزه انرژی اعلام آمادگی کردند. مرحله بعدی ایجاد تعامل و برقراری ارتباط بین این شرکت ها است که در حال انجام است و این شرکت های خارجی می توانند در اجرای طرح های پتروشیمی، پالایشی و صنعت نفت در کنار شرکتهای ایرانی کار کنند. شرکت های خارجی برای شروع همکاری نیازمند تایید وزارت نفت و 4 شرکت تابعه آن از شرکت های ایرانی متقاضی بودند . در دیداری که با وزیر نفت داشتیم ایشان برای اعطای مجوز تایید همکاری مشترک به تمامی شرکت های ایرانی اعلام آمادگی کرد و این نقطه قوتی است که در این زمینه به آن دست یافتیم.

با توجه به سابقه شما در ریاست انجمن سازندگان داخلی در تامین تجهیزات صنعت نفت در شرایط کنونی سازندگان تجهیزات و ماشین آلات داخلی چه نقشی می توانند در تامین تجهیزات مورد نیاز صنعت داشته باشند ؟

بسترسازی های خوبی در زمینه تولید تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت صورت گرفته به طوری که در حال حاضر میانگین توان ساخت داخل در تامین تجهیزات صنعت نفت ۷۵ درصد است و  در زمینه پتروشیمی میزان ظرفیت ساخت داخل از میانگین صنعت نفت بیشتر است و ضریب توان تولید تجهیزات مورد نیاز طرح های پتروشیمی بالغ بر ۸۰ درصد است و این میزان بر مبنای فهرست نیازمندی های وزارت نفت است. مهندس زنگنه وزیر نفت در خواست کرده بودند  تا امکانات و توان سازندگان داخلی اعلام شود و بر این اساس در فهرست کالاهای استراتژیک ارائه شده توسط وزارت نفت ۱۰ گروه کالایی به عنوان تجهیزات استراتژیک معرفی شد و  شرکت هایی که در این گروه های استراتژیک تولید داشتند جانمایی شده و به وزارت نفت ارائه شدند.

براساس همین اعلام توانمندی های داخل، با هدف حمایت از شرکت های توانمند ایرانی ۵۵ قرارداد با مجموعه وزارت نفت در چهار حوزه زیر مجموعه این وزارتخانه یعنی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی امضا شد. شرکت های فعال بخش خصوصی برای مشارکت در توسعه صنعت پتروشیمی ایران در زمینه های مختلف آمادگی دارند. شرکت های ایرانی تامین کننده تجهیزات حوزه انرژی در خاورمیانه منحصر به فرد هستند و در صورت تامین نیازهای مالی آنها می توانیم در بسیاری از عرصه های صنعت نفت برای تامین تجهیزات خودکفا شویم.

راهکارهای اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در توسعه صنعت پتروشیمی چیست؟

پروژه های پتروشیمی بارها در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی تهران مورد بررسی قرار گرفته است و موانع پیش رو و چالش های آن با آینده نگری طرح های پتروشیمی ارزیابی شده است . گروه های مختلفی نیز از سمت کارفرمایی، اجرا و عملیات و همچنین تشکل های حرفه ای و صنفی در صنعت پتروشیمی در جلسات حضور داشتند. بر اساس این ارزیابی ها بخش خصوصی خواستار حمایت بیشتر از نهاد حاکمیتی بود به این شکل که بخش خصوصی برای توسعه نیازمند تسهیلات و حمایتهای حاکمیت است .

خوشبختانه شاهد حمایت های خوبی از سوی وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از روند توسعه در صنعت پتروشیمی در ابعاد مختلف هستیم اما بخش خصوصی برای فعال شدن، نیازمند مساعدت های دولتی است به عنوان مثال در کشورهای توسعه یافته صنایع از حمایت های مستقیم مانند معافیت مالیاتی، کاهش 50 درصدی حق بیمه بهره مند می شوند که برای توسعه صنعت پتروشیمی پیشنهاد می کنیم که دولت این تسهیلات را برای مجموعه های خصوصی برای اجرای طرح های پتروشیمی در نظر بگیرد . مجلس شورای اسلامی قانون توسعه محیط کسب و کار را تصویب کرده است که بر اساس آن همه نهادها و دستگاه ها در بخش بالادستی نقش تصمیم گیری دارند و بخش اجرا و توسعه فضای کسب و کار به بخش خصوصی باید واگذار شود.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی