130

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:
(سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

صنعت پتروشیمی پیشگام توسعه کشور

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این که صنعت پتروشیمی جایگاه ویژه‌ای در ظرفیت‌های توسعه‌ای کشور ایجاد می‌کند، گفت: صنعت پتروشیمی بخش جدایی ناپذیر صنعت نفت و یک حلقه از این زنجیره عظیم است.

صنعت پتروشیمی جایگاه ویژه‌ای در ظرفیت‌های توسعه‌ای کشور ایجاد می‌کند، با توجه به اینکه این صنعت از صنایع مهم کشور به شمار می‌رود، بدون شک در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز نقش موثری ایفا می‌کند. ما برای اینکه بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم، باید دولت و مجلس از کسانی که می‌توانند در صادرات نقش داشته باشند، همانند پتروشیمی‌ها حمایت کنند.

این بخشی از سخنان جلال میرزایی، نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی است که این گفت‌گو با پیام پتروشیمی را در زیر می‌خوانید:

جایگاه صنعت پتروشیمی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ظرفیت‌ زیادی برای تامین نیازهای صنعت پتروشیمی وجود دارد که باید از این ظرفیت به نحو شایسته استفاده کرد. امروز صنعت پتروشیمی به دلیل جایگاه خود، نقش موثری در ارزآوری و افزایش صادرات غیرنفتی داشته است. این صنعت با همه توان خود در خدمت اقتصاد کشور بوده است. جایگاه این صنعت به عنوان یک صنعت اشتغال‌زا در راس تحقق هدف جلوگیری از خام‌ فروشی قرار دارد و به عنوان یکی از پایه‌های اصلی حمایت از تولید داخلی کاملا نمایان است.

بدون تردید حمایت شرکت‌های پتروشمی می‌تواند صادرات بیشتری برای کشور به همراه داشته باشند و افزایش تولیدات محصولات نفتی با این حمایت امکان‌پذیر می‌شود.

ایجاد ارزش افزوده صنعت پتروشیمی برای کشورتا چه حد از اهمیت برخوردار است؟

این موضوع همان بحث کاهش خام‌فروشی است، زیرا یکی از اتفاق‌های ضروری در شرایط امروز کشور جلوگیری از خام‌فروشی و تبدیل آن به محصولات مختلف است، با توجه به نیاز بسیار به کسب درآمد، خام‌فروشی به ضرر کشور تمام می‌شود، این در حالی است که درآمد کلانی نیز به دلیل خام‌فروشی از دست می‌رود. در شرایط که فروش نفت با مشکلاتی مواجه است، توسعه روزافزون صنعت پتروشیمی کمک بزرگی به افزایش صادرات غیرنفتی محسوب می‌شود، زیرا این محصولات باوجود شرایط تحریمی بازار خوبی در منطقه و جهان دارند.

به یاد داشته باشیم که عرضه محصولات پتروشیمی در کنار درآمدهای ارزی، اشتغال‌آفرینی نیز به همراه دارد. این صنعت یکی از صنایعی است که از خام‌‌فروشی منابع جلوگیری کرده و بیشترین ارزش‌افزوده را برای کشور به همراه داشته است، همچنین توسعه این صنعت، صنایع دیگر را نیز فعال خواهد کرد.

با توجه به اینکه سازندگان داخلی در صنعت پتروشیمی افزایش یافته‌اند، آیا از این ظرفیت به نحو احسن استفاده شده است؟

به نظرم سازندگان داخلی بخش نفت، گاز و پتروشیمی کشور، در هر شرایطی برای تامین و ساخت قطعات مورد نیاز صنعت پتروشیمی آماده هستند و خود را یار صنعت نفت نفت و پتروشیمی می‌دانند. باید از توانمندی این سازندگان استفاده کرد. در شرایطی که کشور با تحریم‌های اقتصادی به ویژه در حوزه نفت، دست و پنجه نرم می‌کند، می‌توانیم با اعتماد و تکیه به سازندگان داخلی در این صنعت، به نوعی هم تحریم‌های اقتصادی را دور زده و هم از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.

توسعه و جهش‌های مختلفی در صنعت پتروشیمی مشاهده کرده‌ایم و به گفته مسئولان این شرکت، جهش سوم پتروشیمی نیز به وقوع می‌پیوندد، به نظر شما آیا ایران این پتانسیل را دارد که به قطب پتروشیمی منطقه تبدیل شود؟

 با استفاده از مزیت‌هایی که در تولید محصولات پتروشیمی داریم، بدون شک می‌توانیم به قطب پتروشیمی منطقه تبدیل شویم. صنعت پتروشیمی ایران می‌تواند با تولید محصولات مختلف در توسعه صنعتی و اقتصادی ایران نقش آفرین باشد، این صنعت نه تنها در داخل، بلکه در خارج از مرزهای این سرزمین نیز امروز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. البته هم اکنون نیز ایران را می‌توان قطب بزرگ صنعت پتروشیمی قلمداد کرد. ما نیز (مجلس شورای اسلامی) با روش‌ها و شیوه‌های مختلف حرکت این صنعت در ریل توسعه و پیشرفت را هموارتر خواهد کرد.

گفته می‌شود صنعت پتروشیمی نقش تعیین کننده‌ای در اقتصاد کشور به ویژه در شرایط تحریمی داشته است، نظر شما چیست؟

ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران بسیار وسیع است. بنده نیز معتقدم این صنعت در اقتصاد کشور نقش مهم و تعیین کننده‌ای دارد، زیرا به نفت خام که نقش محوری در اقتصاد ایران دارد، ارزش افزوده می‌دهد، پتروشیمی‌ها به عنوان نهادهای خصوصی و تولیدکنندگانی هستند که می توانند بیشترین ارز را وارد کشور کنند، چون صادرات آنها قابل توجه است. در شرایطی که صادرات نفت بواسطه تحریم‌های اقتصادی آمریکا با مشکل مواجه شده و درآمدهای نفتی کشور نیز کاهش یافته است، ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی توانست چرخ اقتصاد کشور را به حرکت درآورد.

صنعت پتروشیمی جایگاه ویژه‌ای در ظرفیت‌های توسعه‌ای کشور ایجاد می‌کند، با توجه به اینکه این صنعت از صنایع مهم کشور به شمار می‌رود، بدون شک در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز نقش موثری ایفا می‌کند. ما برای اینکه بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم، باید دولت و مجلس از کسانی که می‌توانند در صادرات نقش داشته باشند، همانند پتروشیمی‌ها حمایت کنند.

امروز بسیاری از کارشناسان اقتصادی راهکار افزایش صادرات غیرنفتی را توسعه صنعت پتروشیمی می‌دانند، نظر شما چیست؟

صنعت پتروشیمی بخش جدایی ناپذیر صنعت نفت و یک حلقه از این زنجیره عظیم است، از این رو فرآیند توسعه و طرح‌های توسعه پتروشیمی را نمی‌توان مستقل از سایر بخش‌های این صنعت به ویژه بخش‌های بالادستی بررسی کرد. فرصت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در ایران وجود دارد که در این بین، سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی به دلیل جلوگیری از خام فروشی از توجه ویژه‌ای برخوردار است. اجرایی شدن ساخت پروژه‌های متعدد پتروشیمی در شرایطی که تحریم و مشکلات اقتصادی موانعی ایجاد کرده است، نشانه تحرک صنعت پتروشیمی در مسیر توسعه و پیشرفت است.

باز هم تاکید می کنم که از آنجاکه پتروشیمی محور صادرات غیرنفتی کشور است و در شرایطی که فروش نفت خام ایران در دوره تحریم اقتصادی به سختی انجام می‌شود، دولت باید از این صنعت به منظور افزایش هرچه بیشتر صادرات محصولات پتروشیمی حمایت کند.

نقش فناوری‌های نو در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی را چگونه می‌بینید؟

استفاده از فناوری‌های نو و دانش روزآمد می‌تواند در مسیر ساخت طرح‌های جدید پتروشیمی تحول ایجاد کند و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای تحقق جهش دوم و سوم صنعت را به ثمر برساند.

استفاده از فناوری‌های نوین و دانش روز جهان سبب ایجاد ارزش افزوده بالایی در این صنعت خواهد شد. پژوهش و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری را در استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در کشور برعهده دارند.

صنعت پتروشیمی درسراسر جهان با شتاب در حال تحول و پیشرفت است و اگر شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت پتروشیمی می‌خواهند قدرت رقابت‌پذیری خود را در بازارهای بین‌المللی حفظ کنند باید از دانش و فناوری روز جهان بهره‌مند شوند.

آینده صنعت پتروشیمی کشور را چطور می‌بینید؟

 توسعه پتروشیمی بهترین مسیر برای رشد اقتصادی است، صنعت پتروشیمی را صنعتی پرسود می‌دانیم که توسعه هرچه بیشتر آن بدون تردید توسعه بخش‌های مختلف اقتصاد کشور را در پی خواهد داشت.

 پتروشیمی امروز یک صنعت مهم و تاثیر گذار در برابرخام فروشی است، ایران در حوزه پتروشیمی طی سال های اخیر موفقیت‌های خوبی کسب کرده است و امید است با همدلی و همکاری و با غلبه بر تحریم ها بتوانیم مسیر توسعه این صنعت را هموار کنیم.

در پایان اگر سخن دیگری در ارتباط با صنعت پتروشیمی دارید بیان کنید.

به نظرم صنعت پتروشیمی در سطح اقتصاد ملی تلاش می‌کند. ما در تولیدات پتروشیمی در منطقه در جایگاه بسیار بالایی هستیم و با تکمیل جهش سوم وضعیت به مراتب ممتازتری خواهیم داشت.

یکی از راه‌های جلوگیری از خام‌فروشی در صنایع نفت و گاز، توسعه صنعت پتروشیمی است و این موضوعی بسیار مهم و نشان‌دهنده این است که صنعت پتروشیمی، انرژی را به ارزش افزوده تبدیل می‌کند. همچنین صنعت پتروشیمی یک زنجیره است و خوراک برخی از بخش‌های تولیدی خود را تامین می‌کند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی