130

لزوم توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش

لزوم توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش
(سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

سرمایه گذاری های جدید برای تولید محصولات نهایی می تواند منجر به کاهش خام فروشی شود و توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش منجر به کسب ارزش افزوده مطلوبی برای کشور خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پیام پتروشیمی ، صنعت پتروشیمی در رشد اقتصادی کشور، ایجاد اشتغال،صادرات و ارزآوری و همچنین ایجاد ارزش افزوده در میان صنایع کشور پیشتاز است و توسعه متوازن منجر به رشد دیگر صنایع کشور از جمله خودروسازی، نساجی و دیگر صنعت های فعال در کشور می شود و باید با تمام ظرفیت های موجود از این صنعت پویا و رو به رشد حمایت کرد.

بدون تردید با توسعه هرچه بیشتر صنعت پتروشیمی، خام فروشی نفت و گاز کاهش خواهد یافت و باید در نظر داشت این صنعت پویا و رو به رشد نقش مهمی در اشتغال‌زایی دارد و به عنوان یکی از پایه‌های اصلی حمایت از تولید داخلی محسوب می‌شود.

توسعه  متوازن صنعت پتروشیمی کسب ‌وکار را رونق بیشتری خواهد داد و باید در تفکر نوین توسعه بر تولید محصولات راهبردی تاکید بیشتری داشته باشیم تا از منافع این صنعت بیش از پیش برخوردار شویم، صنعت پتروشیمی صنعتی بزرگ و توسعه دهنده اقتصاد کشور است و در صورت تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع تکمیلی سبب دور شدن ایران از سیاست خام فروشی می‌شود و این هدف مهم در صورت حمایت دولت و مجلس و مشارکت بیشتر بخش خصوصی توانمند ایرانی محقق خواهد شد.

کارشناسان انرژی اعتقاد دارند که سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی به علت وجود ارزش افزوده بالا، یک سرمایه گذاری مطمئن و سودآور خواهد بود؛ اما در این مسیر باید نقاط ضعف، اصلاح شده و برنامه ریزی های جدیدی انجام شود و بدون تردید نقش مجتنمع های پتروشیمی در بالادست برای تکمیل زنجیره تولید محصولات خود و ایجاد شهرک های تخصصی برای فعالیت صنایع پایین دستی می تواند راه گشا باشد.

 از سوی دیگر صنایع تکمیلی پتروشیمی سبب توزیع عادلانه ثروت درمناطق مختلف کشور خواهد شد و به ویژه در دهک های پایین جامعه می تواند اشتغال آفرین باشد و درآمدزایی مناسبی نیز برای اقشار آسیب پذیردرمناطق محروم ایجاد کند و در استان هایی که مجتمع های پتروشیمی فعال هستند ظرفیت های مطلوبی برای توسعه صنایع پایین دستی با توجه به وجود زیر ساخت ها و نیز خوراک مناسب وجود دارد.

همچنین استان های مرزی ایران به علت وجود بازارهای مناسب و وجود تقاضا از سوی کشورهای همسایه قابلیت جذب سرمایه گذاری های جدید و توسعه شهرک های تخصصی پتروشیمی با هدف توسعه صنایع تکمیلی را دارند و با توجه به حضور مجتمع های مختلف در استان های مرزی می توان با اتخاذ راهبردهای مختلف برنامه های توسعه ای را در ابعاد مختلف اجرایی کرد.

 ایران به علت موقعیت منطقه ای مناسب می تواند کالاهای ساخته شده از صنایع تکمیلی پتروشیمی را به کشورهای اطراف خود با بازاری بیش از ٦٠٠ میلیون نفر صادر کند و باید نقاط ضعف موجود شناسایی شده و با اصلاح چالش ها، برنامه ریزی های جدیدی انجام شود و در این میان باید در نظر داشت که با تقویت بازارچه های مرزی و ایجاد مناطق ویژه صادراتی روند صادرات صنایع تکمیلی را گسترش داد.

جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی طی سال های آتی منجر به تحولی بزرگ در صنعت پتروشیمی ایران خواهد شد و در این راستا پرهیز از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش درصنعت پتروشیمی به علت زیرساخت های موجود می تواند در توسعه این صنعت ارزش آفرین یک مزیت به شمار آید که با یک برنامه منسجم رسیدن به اهداف پیش بینی شده میسرخواهد شد.

تکمیل زنجیره ارزش، به ارتقا ارزش سبد محصولات پتروشیمی منجر می شود و هرچند در سالیان نه چندان دور صنعت پتروشیمی ایران در زمینه‌ تولید محصولات پایه شیمیایی یا پلیمری فعالیت کرده اما اکنون با توجه به قابلیت های مطلوب و وجود زیر ساخت های مختلف، برای توسعه صنعت نیاز به طرح‌هایی است که زنجیره تولید را تکمیل کنند و محصولات با ارزش افزوده بالاتر برای تامین خوراک صنایع پایین‌دستی پتروشیمی را تولید کنند. بنابراین تکمیل زنجیره تولید، ایجاد تنوع بیشتر در محصولات و ارتقای ارزش سبد محصولات پتروشیمی می تواند در نیل به این هدف کمک کند و نه تنها در تامین نیاز داخلی، بلکه برای بهبود کیفی و کمی صادرات ایران در صنعت پتروشیمی تاثیرگذار باشد.

نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که دسترسی به بازارهای جدید و تنوع در سبد محصول از دستاوردهای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی است و ظرفیت تولید این صنعت را در سال های آتی به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.

در این میان نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که با توجه به آمایش سرزمین و پراکندگی صنایع بالادستی پتروشیمی در سراسر کشور زمینه مناسبی برای توسعه صنایع تکمیلی به وجود آمده  است و همانطور که پیشتر اشاره شد سرمایه گذاری در این بخش می تواند یک سرمایه گذاری مطمئن و سودآور باشد.

صنعت نفت بعنوان مزیت اقتصادی راهبردی کشور پشتوانه قدرتمند اقتصاد و صنعت کشور و ابزاری قوی برای دستیابی به توسعه پایدار است، اما تحقق این نقش در گرو توسعه زنجیره ارزش بر پایه فعال سازی صنایع تکمیلی از جمله صنعت پتروشیمی و زنجیره پایین دستی آن است و  ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی، محرومیت زدایی و تکمیل زنجیره تامین صنعت کشور از جمله نقش های صنایع پائین دستی پتروشیمی بشمار می روند.

 

 

 سید فواد نبوی

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی