وزیر نفت:

ظرفیت خوبی برای همکاری بین دانشگاه و صنایع پایین‌دستی نفت وجود دارد

ظرفیت خوبی برای همکاری بین دانشگاه و صنایع پایین‌دستی نفت وجود دارد
(سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸) ۱۰:۵۱

وزیر نفت گفت: ظرفیت خوبی برای همکاری بین دانشگاه و بخش پایین‌دستی صنعت نفت با توجه به حضور گسترده دانشجویان در سطوح کارشناسی ارشد و دکترای کشور در این بخش وجود دارد.

به گزارش نیپنا به نقل از شانا، بیژن زنگنه شامگاه‌ (دوشنبه، پنجم اسفندماه) در دیدار با رؤسای دانشگاه‌های طرف قرارداد صنعت نفت در حوزه انستیتوهای تحقیقاتی پایین‌دست به خبرنگاران درباره این نشست توضیح داد: این نشست در ادامه نشست حدود یک ماه گذشته (بخش بالادستی) و با رؤسا و استادان دانشگاه‌های طرف قرارداد طرح‌های پایین‌دستی نفت (گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش) برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ انستیتو برای فعالیت در بخش پایین‌دستی نفت در دانشگاه‌ها به تفکیک چهار انستیتو در بخش گاز، پنج انستیتو در بخش پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و چهار دانشگاه در بخش پتروشیمی تشکیل شده است، تصریح کرد: این انستیوها امروز گزارشی از عملکرد خود ارائه دادند.

وزیر نفت با بیان اینکه ارتباط خوبی در بعضی از بخش‌ها با دانشگاه‌ها شکل گرفته است به بخش گاز اشاره کرد و گفت: توربین ملی، دستیابی به فناوری ال‌ان‌جی برای واحدهای کوچک، اندازه‌گیری هوشمند گاز و شیرین‌سازی و تصفیه گاز طبیعی بخشی از کارهای خوبی است که از همکاری گاز با انستیتوهای دانشگاه‌ها شکل گرفته است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه پیشرفت در بخش همکاری پالایش و پخش و شرکت ملی صنایع پتروشیمی با دانشگاه‌ها مورد انتظار نبود، تصریح کرد: صحبت‌های رؤسای دانشگاه‌ها در این زمینه شنیده شد و تلاشمان این است مشکلات آنها را با برگزاری نشست‌های بیشتر برطرف کنیم.

زنگنه با تاکید بر اینکه ظرفیت خوبی برای همکاری بین دانشگاه و صنعت نفت در بخش پایین‌دستی با توجه به حضور گسترده دانشجویان در سطوح کارشناسی ارشد و دکترا در کشور وجود دارد، افزود: همچنین فرصت طلایی برای بخش پایین‌دستی صنعت نفت است تا از این ظرفیت برای توسعه ملی، خلق فناوری و دستیابی به حل مشکلاتی که صنعت نفت دارد،‌ استفاده کند.

وی با مثبت ارزیابی کردن این نشست بیش از دو ساعته تصریح کرد: انستیتوها برای تجهیز زیرساخت‌ها به سرمایه‌گذاری نیاز دارند که به آنها کمک خواهیم کرد.

پایان بخش فراساحل پارس جنوبی تا پایان سال

وزیر نفت درباره نصب سکوی A فاز ۱۳ پارس جنوبی هم با بیان اینکه این سکو جزو آخرین سکوهای پارس جنوبی است، تصریح کرد: سکوی آخر این فاز نیز تا پایان سال نصب خواهد شد و به این ترتیب در عمل نصب سکوی ۲۷ فاز پارس جنوبی به پایان خود می‌رسد.

زنگنه درباره بنزین نوروزی هم پاسخ داد: وزارت نفت مجری اجرای تصمیم‌هایی در این زمینه است و هر چه ابلاغ کنند، اجرا خواهد کرد.

کرونا و نوسان‌های قیمت نفت


وی درباره نوسان‌های اخیر قیمت نفت اظهار کرد: کرونا دلیل اصلی این نوسان‌ها بوده است. به‌دلیل شیوع این ویروس، عمده فعالیت‌های اقتصادی در چین تعطیل شده که این موضوع سبب کاهش تقاضا برای نفت شده است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه نبود تعادل بین عرضه و تقاضا سبب کاهش قیمت نفت می‌شود، تصریح کرد: اوپک تلاش داشت پیش از نشست ماه مارس درباره کاهش بیشتر تولید نفت تصمیم‌گیری کند که به دلیل نبود اجماع قرار شد در نشست ۱۵ اسفندماه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

وی محور گفت‌وگوی تلفنی با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه را بازار نفت عنوان کرد و افزود: آقای نواک معتقد بود ضرورتی برای کاهش بیشتر تولید نفت تا پیش از نشست ماه مارس وجود ندارد.

وزیر نفت دربار پیشنهاد کاهش تولید ۵۰۰ هزار بشکه‌ای از سوی عربستان، کویت و امارات هم به دلیل کاهش قیمت نفت گفت:‌ این کشورها دنبال این بودند تا کشورهای غیر عضو اوپک هم در کاهش بیشتر تولید مشارکت کنند.

زنگنه درباره اینکه آیا با توجه به اختلال در پروازهای ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا در نشست پیش روی اوپک شرکت می‌کند، اظهار کرد:‌ ان‌شاء‌الله در این نشست شرکت خواهم کرد و پروازم با هواپیمایی ایران‌ایر خواهد بود.

وزیر نفت درباره برنامه وزارت نفت برای مبارزه با ویروس کرونا هم اظهار کرد:‌ در این زمینه بخشنامه ابلاغ کردم.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی