135

سرمقاله

سرمقاله
(چهارشنبه ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

سیاست های راهبردی صنعت پتروشیمی کشور

چالش های فراروی جامعه جهانی به ما می گوید که انرژی، کلید توسعه و شریان حیاتی کشورها در سال های آتی است. گاز طبیعی به علت سازگاری با محیط زیست، دوست داشتنی ترین حامل انرژی برای کشورهاست و در این ارتباط توسعه صنایع پتروشیمی از اولویت های سیاست های اقتصادی کشور برمبنای استفاده از گاز طبیعی است.

ایران با در اختیار داشتن حدود 34 تریلیون مترمکعب ذخایر گاز طبیعی بزرگترین دارنده این انرژی پاک در جهان بوده و در کنار ذخایر بالای زیرزمینی با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی هم اکنون ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران به بیش از 700 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.

با تحقق برنامه‌های افزایش تولید گاز، در شرایط فعلی ظرفیت بالایی برای تولید انواع خوراک پایه گازی در کشور فراهم شده و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز متناسب با افزایش ظرفیت تولید انواع خوراک‌های گازی برای توسعه صنعت پتروشیمی با محوریت تکمیل زنجیره ارزش گام برخواهد داشت.

از مهمترین اولویت های سیاست های راهبردی صنعت پتروشیمی کشور در برنامه ششم توسعه افزایش سهم و ارتقای جایگاه صنعت پتروشیمی درسطح منطقه و جهان، افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و استفاده بهینه از ذخایر هیدروکربوری کشور به عنوان پشتوانه و محرک توسعه پایدار اقتصادی با هدف افزایش درآمد صادراتی، حذف تدریجی وابستگی به درآمد حاصل از خام فروشی نفت و گاز، گسترش صنایع پایین دستی، بسترسازی برای گسترش سایر بخش های اقتصاد اعم از صنعت، کشاورزی و خدمات و نیز اشتغال زایی، افزایش تولید ناخالص داخلی، و ارتقاء سطح رفاه جامعه است.

این صنعت به عنوان یکی از صنایع مادر همواره وظیفه تولید محصولات گوناگون از منابع نفت و گاز را از طریق احداث و راه اندازی مجتمع­های پتروشیمی به عهده دارد.

روند توسعه و تحول صنعت پتروشیمی در ایران با بهره برداری از واحد تولید کود شیمیایی مجتمع پتروشیمی شیراز بر مبنای خوراک گاز طبیعی در سال 1342 آغاز گردید و یک سال بعد نیز شرکت ملی صنایع پتروشیمی احداث شد. پس از آن با توجه به مزیت نسبی خوراک گازطبیعی در توسعه صنایع پتروشیمی کشور، تعداد زیادی از واحدهای پتروشیمیایی مانند متانول، اوره و آمونیاک احداث شد  و یا در حال ساخت می باشد.

در حال حاضر مجموع ظرفیت مجتمع های پتروشیمی تولیدکننده متانول کشور بر مبنای خوراک گاز طبیعی حدود 7 میلیون تن می باشد و تعداد 6 طرح فعال تولید متانول نیز با مجموع ظرفیت حدود 9 میلیون تن در سال جزء طرح های جهش دوم توسعه صنعت پتروشیمی کشور هستند که  انشاء ا... تا پایان سال 1400 به بهره برداری خواهند رسید و مجموع ظرفیت متانول کشور تا پایان سال 1404 به حدود 16 میلیون تن بالغ خواهد شد.

اکنون پس از گذشت بیش از نیم قرن از افتتاح اولین طرح پتروشیمی کشور برمبنای خوراک گاز طبیعی؛ شاهد افتتاح دومین طرح ازطرح های جهش دوم صنعت پتروشیمی شامل شرکت های پتروشیمی متانول کاوه و پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه هستیم که با مجموع ظرفیت حدود  4  میلیون تن در سال و  ارزش سرمایه گذاری 1550 میلیون دلار، در نیمه نخست مرداد ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.

 

 

ایوب بنوی - مدیر مسئول نشریه الکترونیکی پیام پتروشیمی

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی