136

نقش آفرینی پلیمرها در رونق معاملات بورس کالا

نقش آفرینی پلیمرها در رونق معاملات بورس کالا
(شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

بورس کالای ایران به عنوانی میزبان مطمئن معامله انواع محصولات پلیمری و شیمیایی نقش مهمی در رونق و شفافیت معاملع ها ایفا می کند .

در این میان پلیمر ها نبض معاملات محصولات و فرآورده های عرضه شده در پتروشیمی در بورس کالا به  شمار می روند.

به گزارش خبرنگار پیام پتروشیمی رونق معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا طی سال جاری با رشد معنی‌داری همراه بوده که نشان از توسعه این بازار دارد. در ماه های گذشته برخی از محصولات به دلایل رشد قیمت‌ها یا بروز رقابت‌های قیمتی که به دنبال تکانه‌های بهای ارز رخ داد، اوضاع کلی بازار آرامش چندانی را تجربه نمی‌کرد. اخیرا با تلاشی که از سوی مسوولان در حوزه شناسایی تقاضای واقعی صورت گرفت، تا حدودی آرامش بر بازار محصولاتی مختلف پلیمری و به ویژه  PVC حاکم شده است که البته نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد. از این رو به گفتگو با محمد حسنی سعدی، سخنگوی شرکت بورس کالای ایران پرداخته‌ایم تا زوایای بازار محصولات پلیمری را مورد بررسی قرار دهیم.

حجم معاملات از ابتدای سال جاری تاکنون چگونه بوده است و به نسبت سال گذشته چه تفاوتی دارد؟

در پنج ماهه نخست سال 99  به میزان 1.4 میلیون تن محصول پلیمری به ارزش 183 هزار میلیارد ریال  معامله شده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل به لحاظ حجم 26 درصد و از لحاظ ارزش از رشد 45 درصدی برخوردار بوده است.

 میانگین قیمت معامله محصولات پلیمری طی این دوره 129هزار و 765 ریال بوده که در مقایسه با سال قبل  15 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که میانگین نرخ نیمایی ارز جهت قیمت‌گذاری نرخ پایه محصولات پلیمری در پنج ماهه سال گذشته  10هزار و 630 ریال و نرخ سنا 131هزار و 850 ریال بوده است.

آمار پنج ماهه آیا نشانگر رشد است؟

میانگین نرخ نیما و سنا در پنج ماهه نخست سال به ترتیب به ارقام 156هزار و 325 ریال و 182هزار و 469ریال رسیده است. افت قیمت نفت و به تبع آن کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی و ثبات در معاملات اغلب کالاها دلیل رشد محدود میانگین قیمت‌ها طی سال 99 بوده است. البته لازم به ذکر است در تیر و مردادماه سال جاری به دلیل رشد محسوس نرخ دلار نیما و افزایش رقابت در محصولاتی نظیر پلی‌پروپیلن نساجی، پلی‌اتیلن ترفتالات بطری و پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی میانگین نرخ محصولات پلیمر در مردادماه به رقم 171هزار و 574 ریال رسیده است.

 آیا شیوه ویروس کرونا بر حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا تاثیر داشته است؟

افت حجم معاملات در محصولات پلیمری در هفته‌های اخیر ناشی از رشد نرخ ارز نیما و نزدیک شدن این نرخ به نرخ سامانه سنا همچنین عدم رشد نرخ ارز آزاد بوده است. این در حالی است که روزهای گرم سال اغلب زمانی برای رکود سنتی در بازار پلیمرها بوده که برای سال جاری با یک عقب افتادگی نسبی روبه روست آن هم در شرایطی که امسال این رکود سنتی با یک فاز وقفه خودنمایی کرده است.

آیا این شرایط در بازار طبیععی است؟

این شرایط به نسبت طبیعی است اگرچه هرچقدر قیمت ها در بازار افزایش یابد تقاضا کاهش می یابد و این شرایط در سال های گذشته نیز شبیه آن را شاهد بودیم. از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا اثر واقعی خود را بر همه بازارها بر جای گذاشته و در همین شرایط شاهد رشد حجم معاملات هستیم که یک موفقیت بسیار بزرگ در مقایسه با اقصی نقاط جهان است.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی