137

سرمقاله

سرمقاله
(سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

اهمیت و جایگاه صنعت پتروشیمی در بخش صنعت و اقتصاد کشور

با رشد فزاینده مصرف محصولات پتروشیمیایی در جهان و ایجاد بازاری گسترده در این حوزه طی سالیان گذشته، سیاست­گذاران کشور با تمرکز در برنامه­ریزی، طراحی و احداث مجتمع­های عظیم نفت، گاز و پتروشیمی درصدد استفاده بهینه از این منابع اقتصادی با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و بهره­گیری بهینه از مزیت وجود منابع عظیم هیدروکربوری و موقعیت استراتژیک جغرافیایی کشور با استفاده از آخرین دستاوردهای دانش و فناوری در این صنعت مهم بوده­اند.

سال 1399 سال تسریع در بهره برداری حداکثری از اجرای طرح های پتروشیمی و تغییر شرایط حاکم بر صنعت پتروشیمی برای شکوفایی مجدد پتروشیمی ها در کشور خواهد بود .  باور داریم همه نقش آفرینان این صنعت اهتمام ویژه‌ای به اقدام‌های موثر همسو با تحقق اهداف چشم انداز با رعایت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مبتنی بر توان داخلی خواهند داشت تا جهش دوم صنعت پتروشیمی به عنوان موتور محرک تکمیل فرآیند توسعه صنعتی و اقتصادی کشور صورت گیرد.

در همین راستا تعداد مجتمع های تولیدی از 45 واحد در سال 92 به 64 واحد تا شهریور ماه 1399رسیده است که رشدی معادل42 درصد داشته و بر همین اساس در ظرفیت تولید این دوره رشد 50 درصدی را شاهد هستیم.

در ارتباط با تنوع تولید محصولات پتروشیمی، با بکارگیری راهکارهای متعدد در غلبه بر مشکلات موجود اعم از کمبود خوراک­های بالادست، مشکلات فرآیندی، تعمیراتی و ... و همچنین با بکارگیری توان متخصصین داخلی و تسریع در راه اندازی پروژه­های متعدد، صنعت پتروشیمی از تولید 107 نوع محصول در سال 1392 با رشد 35 درصدی به تولید 144 نوع محصول در سال 1399 رسیده است.

همچنین با افزایش ظرفیت تولید از 7/56 میلیون تن در سال 1392 به 2/85 میلیون تن در سال 1399 افزایش یافته، میزان تولید محصولات پتروشیمی در این دوره زمانی با رشد 67 درصدی از 6/40 میلیون تن در سال 1392 به حدود 68 میلیون تن در نیمه سال 1399 رسیده است.

روند رو به رشد توسعه صنعت پتروشیمی، نشان می‌دهد این صنعت ارزش آفرین افزون بر تامین نیاز داخل می‌تواند در توسعه صادرات غیرنفتی نیز نقش اساسی ایفا کند. بر همین اساس برای توسعه صنعت باید حرکت در مسیر تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات نهایی با هدف کاهش خام فروشی مورد توجه ویژه قرار گرفته و حلقه‌های این زنجیره را به هم متصل کرد.

 

 

ایوب بنوی - مدیر مسئول نشریه الکترونیکی پیام پتروشیمی

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی