138

سرمقاله

سرمقاله
(پنج شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

توسعه صنایع پایین دستی بعنوان هدف صنعت پتروشیمی

زمانی شعار اصلی مدیران ارشد اقتصادی کشور خروج از اقتصاد تک محصولی و عدم وابستگی به فروش نفت خام بود همه راهبردهای اقتصادی و بعضاً سیاسی اجتماعی کشور در این چارچوب تدوین می شد. اما هنگامیکه ذخایر گاز به ویژه از میدان گازی پارس پارس جنوبی به عنوان منبع مهمی در تامین انرژی کشور معرفی شد و کارشناسان راه های بهره برداری ازاین منبع خدادادی را ارزیابی و بررسی کردند ، راهبردهای جدیدتری به ذهن کارشناسان و دولتمردان خطور کرد.

بدین ترتیب شعار گاز به عنوان خوراک مجتمع های پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده ، تنه به تنه خروج از اقتصاد تک محصولی زد و به نوعی مکمل آن محسوب شد. اما از سوی دیگر و در حالی که گاز به عنوان خوراک مجتمع های پتروشیمی تولید الفین ، متانول ، آروماتیک ها و .. را نوید می داد. شعاری دیگر سرآورد که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده از قضا پاشنه آشیل اقتصاد راهدف قرار داد ، اشتغالزایی که تنها از طریق توسعه صنایع مکمل و پایین دست پتروشیمی میسر می شد.

احداث واحدهای پایین دستی با استفاده از محصولات بالادستی پتروشیمی است که در نهایت امکان احداث پارک های صنعتی را نیز میسر می سازد . بدین ترتیب آنچه در مرحله بعد می توانست اقتصاد و صنعت ایران را رنگی نو بخشید ، احداث واحدهای صنعتی پایین دستی پتروشیمی متناسب با شرایط اقلیمی و بومی در هر شهر و استان است تا از این طریق علاوه بر اشتغالزایی با استفاده محصولات بالادست به عنوان خوراک محدودیتهای صنعتی هر استان نیز متناسب با آن مرتفع گردد تا به قولی با یک تیر سه نشان به هدف اصابت کند.

بنابراین بهره گیری از منابع موجود و امکانات علمی و انسانی ارزشمند داخلی ، سیاستگذاران صنعت پتروشیمی را بر آن داشت که راهبردهای بلند مدت مناسبی را در محدوده فعالیت های خویش به منظور مواجهه با مسایل ملی و جهانی آغاز و در قالب سیاست های کلی نظام عرضه کند.

امروزه نیز تلاش مدیران صنعت پتروشیمی کمک به راه اندازی صنایع پایین دستی و حمایت از این صنایع است و به همین علت است که طرح های جدید نیز بر همین اساس برنامه ریزی می شود تا در کنار حضور سرمایه گذاران بزرگ بخش غیردولتی در واحدهای بالادستی پتروشیمی ، سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز با حضور در کنار واحدهای پتروشیمی هم زمینه اشتغال هم زمینه کسب سود بیشتر از صنعت پتروشیمی و هم محرومیت زدایی از کشور و رونق اقتصادی را فراهم کنند .

بنابراین از توسعه صنایع پایین دستی به عنوان اولویت پتروشیمی در کشور برای تکمیل زنجیره تولید سودآوری و خروج از خام فروشی منابع گاز و نفت می توان نام برد .

 

 ایوب بنوی - مدیر مسئول نشریه الکترونیکی پیام پتروشیمی

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی