138

بورس کالا میزبان مطمئن محصولات پتروشیمی

بورس کالا میزبان مطمئن محصولات پتروشیمی
(پنج شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

بورس کالای ایران همچنان میزبانی مطوئن برای عرضه انواع محصولات پلیمری و شیمیایی است و رشد عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا نشان از اهمیت آن دارد.

  مجتمع های پتروشیمی از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه 30 درصد از  بیشتز از مدت مشابه سال قبل محصولات خود را در بورس کالا عرضه کردند و  باید به این نکته اشاره کرد که پتروشیمی ها تمامی  تعهد های خود در زمینه عرضه محصولات مختلف پلیمری و شیمیایی را بر اساس برنامه ریزی ای انجام شده انجام می دهند و هیچ گونه کمبودی در بازار از نظر تامین مواد اولیه دیگر صنایع و نیز صنایع پایین دستی وجود ندارد.

 صنعت پتروشیمی ایران تولید انواع محصولات پتروشیمی را با هدف تامین نیاز داخلی و سپس  صادرات  با توجه به برنامه های تولیدی مشخص شده  انجام می دهد و با تولیدی شدن طرح های جدید ، جهش تولید در این صنعت پویا رقم خواهد خورد و  مسیر توسعه صنعتی کشور نیز هموار تر می شود.

بر پایه این گزارش تولید مجتمع های پتروشیمی تا پایان مهرماه سال جاری به بیش از 35 میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 8 درصدی را به ثبت رساند  و استمرار تولید انوع محصولات منجر به تحرک در صنایع پایین دستی و رشد تقاضا در بورس کالا نیز شده است.

بورس کالای ایران با توجه به تجربه فعالیت  خود نشان داده است که در به تعادل رساندن معامله ها در شرائط اقتصادی کنونی کشور نقشی مهم را ایفا می کند و با توجه به ابزارهای متنوع برای معامله، اکنون این بورس محلی مطمئن برای فروشندگان و خریداران است.

با توجه این که کشورمان در مسیر توسعه اقتصادی قرار گرفته است باید گفت که کارکرد بورس کالا در رونق اقتصادی کشور و معامله های شفاف می تواند در مسیر خروج از رکود و نیز وجود برخی رانت ها جلوگیری کند و همگام با روند رو به رشد توسعه اقتصادی کشور بازارهای مختلف به سوی شفاف شدن گام بردارند.

اکنون بورس کالای ایران به عنوان محلی مطمئن و شفاف برای انواع معامله ها جایگاه واقعی خود را در بازار سرمایه و در نگاهی کلان در اقتصاد کشور به دست آورده است و معامله انواع محصولات پتروشیمی در این بورس به طور منظم و شفاف در حال انجام است و با توجه به آمارهای موجود، حجم معامله ها  افزایش یافته و رانت در برخی محصولات کاهش محسوسی را تجربه کرده است .

اعتماد دولت در سال های گذشته به ساز و کار شفاف بورس کالا در مصوبه های ابلاغ شده آشکار است و بورس کالا با فرهنگسازی توانسته است که ابعاد تاثیرگذار فعالیت اقتصادی را برای نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز کشور آشکار کند اما  افزایش همکاری میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی، وزارت صمت و دیگر نهادهای نظارتی می تواند کارکرد بورس کالا در شفاف بودن  معامله ها و رونق بازار را به دنبال داشته باشد.

با توجه به جایگاه بورس کالا به عنوان قطب مبادلات محصولات پتروشیمی و افزایش سودآوری فروش و همچنین شفافیت بسیار بالای این شیوه معاملاتی در کنار تمایل دولت به تقویت واحدهای پایین‌دستی، توجه هرچه بیشتر و بهتر به این بازار رسمی بیش از پیش از سوی تحلیلگران توصیه می‌شود.

 کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که  بورس کالای ایران در مسیر رشد و تعالی خود قرار دارد و براساس سند جامع استراتژیک، آینده و جایگاه مناسبی برای آن در اقتصاد ملی قابل تصور است و با توجه به این که یکی از کارکردهای بازار سرمایه شفافیت آن است، بورس کالا به عنوان یکی از بورس های کشور، نقشی پررنگ در مبادلات کالاهای مختلف با محوریت نظام قیمت گذاری شفاف دارد.

امروز با توجه به اطمینان خریداران و فروشندگان از کارکرد مطمئن رینگ های مختلف بورس کالای ایران می توان گفت که این بورس به دلیل نظارته ای موجود بورسی کاملا شفاف است.

اکنون نیز با توجه به فضای مثبت ایجاد شده درباره کارکرد و نقش بورس کالا در کشور، این بورس آمادگی دارد با توجه به زیرساخت های مطلوب ایجادشده، نقش بیشتری در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند و در این مسیر مدیران بورس کالا اعلام کرده اند که همه زیرساخت ها برای  عرضه های بیشتر و تنوع در نحوه معاملات آماده است و  این بورس می خواهد در اقتصاد ایران بیش از گذشته نقش آفرین باشد.

محصولات مختلف پتروشیمی و نیز فرآورده‌های نفتی افزون بر دیگر کالاهای صنعتی و کشاورزی در بورس کالا اکنون در حال معامله هستند و با اعتما به بورس کالا می توان ا بسیاری از رانت ها و دلالی های احتمالی در عرضه و تقاضای محصولات مختلف جلوگیری کرد.

کارشناسان بورس بر این اعتقاد هستند که با عزم جدی دولت  بدون شک بورس کالا هرچه بیشتر نقش کامل خود را در تخصیص بهینه منابع و افزایش هر چه بیشتر توان رقابت بنگاهه ای اقتصادی ایفا خواهد کرد و نتایج آن سبب بهبود شرائط کلان اقتصاد کشور خواهد شد.

 در این میان، نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که  امکان معامله با روش های متنوع در قالب قراردادهای بلندمدت با شرایط مختلف در بورس کالا وجود دارد و معامله گران می توانند با استفاده از این روش ها به بهترین شکل و سهولت بیشتر اقدام به داد و ستد کنند.

 

 

سید فواد نبوی

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی