140

عوامل اقتصادی موثر بر بازار انواع مواد شیمیایی تخصصی – بخش سوم

عوامل اقتصادی موثر بر بازار انواع مواد شیمیایی تخصصی – بخش سوم
(دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

مواد افزودنی به انواع پلاستیک ها

این مواد شیمیایی کاربردی به رزین های پلاستیکی اضافه می شوند تا در پردازش و تقویت سایر مواد کمک کند و ضمنا ویژگی های نهایی محصولات پلاستیکی را اصلاح نمایند. این مواد شیمیایی عبارتند از آنتی اکسیدان ها، عوامل ضد استاتیک، عوامل ضد ضربه، رنگ کننده ها، عوامل ذوب، کم کننده شعله آتش، تثبیت کننده حرارت و سایر تثبیت کننده ها، روان کننده ها، پلاستیک سازها، عوامل تقویت پلاستیک، جذب کننده اشعه UV و غیره.

این کسب و کار از طریق پردازش انواع پلاستیک ها نهایتا به بازارهای عمده مانند وسایط نقلیه سبک، ساختمان سازی و ساخت و ساز، محصولات الکترونیکی و محصولات مصرفی خدمت رسانی می کند. .

عوامل اصلی اقتصادی که بر بازار این صنعت تاثیر می گذارند شامل مواردی مانند بازارهای اشباع شده انواع پلاستیک ها در ایالات متحده آمریکا، رشد سریع تر در سایر کشورهای جهان، افزایش تقاضا برای مواد کاربردی در تولید پلاستیک و ثبات بازار صنعت و بازار مصرف است.

در مورد سایر مواد شیمیایی تخصصی، افزایش فعالیت تولیدی در ایالات متحده آمریکا به دلیل تولید گاز شیل باعث کاهش رشد در این بخش می شود.

پلاستیک های ترکیبی

پلاستیک های ترکیبی یک ترکیب فیزیکی از انواع رزین است که افزودنی های مربوط به بهبود عملکر به آنها افزوده می شود تا یک پلاستیک ترکیبی (یا فرموله شده) تولید شود که نسبت به رزین های پایه ارجحیت دارد ( برای مثال این پلاستیک های ترکیبی ارزان تر هستند و ویژگی های فیزیکی مطلوب تری دارند یا زیباتر هستند).

محصول رزین ترکیبی به پردازش کنندگان انواع پلاستیک فروخته می شود که محصولات متنوعی را برای بخش ساختمان، خودروسازی و سایر کاربردها تولید می کنند.

پلاستیک ترکیبی (یا پلیمری) بازار بسیار مهمی برای تولیدکنندگان محصور رزین، ترکیب کنندگان مستقل فرآورده ها بر اساس سفارش مشتری و پردازشگران انواع پلاستیک است.

این پلاستیک های ترکیبی به بازارهای عمده مانند صنعت پردازش و تولید پلاستیک و نهایتا وسایط نقلیه سبک، ساختمان سازی و ساخت و ساز، محصولات الکترونیکی و محصولات مصرفی فروخته می شوند.

عوامل اقتصادی اصلی تاثیرگذار بر بازار این محصولات عبارتند از بازارهای اشباع شده پلاستیک در ایالات متحده آمریکا، رشد سریع تر صنعت پلاستیک در سایر کشورهای جهان در مقایسه با آمریکا، افزایش تقاضا برای محصولات کاربردی در صنعت پلاستیک و ثبات بازار تولید و مصرف این محصولات است.

مواد شیمیایی مورد نیاز در فرآیند تولید لاستیک

این مواد شیمیایی کاربردی برای تسهیل فرآیند تولید یا بهبود ویژگی های محصول نهایی لاستیک مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از این مواد عبارتند از: تسریع کننده ها، فعال کننده ها، ضد اوزون ها، آنتی اکسیدان ها، تثبیت کننده ها و مواد اشتعال زا.

عوامل اقتصادی موثر بر بازار این محصولات شیمیایی شامل عواملی مانند بازارهای اشباع شده، ثبات مصرف کنندگان، مقررات مربوط به بازیافت و محیط زیست و افزایش تقاضا برای محصولات کاربردی است.

علاوه بر این مواد افزودنی، صنعت تولید تایر و محصولات لاستیکی مقدار قابل توجهی لاستیک مصنوعی و مواد شیمیایی پایه مانند کلر، سود سوزآور و دی اکسید تیتانیوم مصرف می کنند.

مواد شیمیایی مربوط به مدیریت منابع آبی

مواد شیمیایی فرموله شده و اختصاصی برای جلوگیری از زنگ زدگی در هنگام عملیاتی مانند سرد کردن و جوش آوردن آب به کار می روند ،همچنین مواد شیمیایی دیگری نیز برای سالم سازی و تصفیه آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی از این مواد شیمیایی عبارتند از انواع آفت کش ها، منعقد کننده ها، مواد کف زدا، لخته کننده ها، ضد اشتعال ها و ضد زنگ ها. این مواد شیمیایی همچنین در تصفیه فاضلاب ها و گنداب ها مورد استفاده قرار می گیرند.

محصولات تولیدی این بخش به بازارهایی عمده مانند کاغذ سازی، کارخانه های تولید مواد شیمیایی، پالایشگاه های نفت و نیروگاه های برق عرضه می شود.

عوامل اصلی اقتصادی موثر بر بازار این محصولات عبارتند از ثبات و افزایش قدرت چانه زنی برای مشتریان، کاهش قیمت های واقعی، مقبولیت یافتن قراردادهای تک منبعی و توافقنامه های شراکت، گردش مالی متوسط و اشباع تقاضا (که معمولا به ساخت کارخانه های جدید گره خورده است).

سایر عواملی که ممکن است بر بازار این محصولا تاثیر بگذارد عبارت است از توسعه اقتصادی در مناطق خارج از آمریکای شمالی، مقررات محیط زیستی و مشتریانی که مصرف کننده نهایی هستند و تمایل دارند ضایعات خود را کاهش دهند.

سایر مواد شیمیایی تخصصی

برخی دیگر از بخش های تولید مواد شیمیایی تخصصی که بعضا متنوع هستند و گاهی اوقات با سایر بخش ها هم پوشانی دارند نیز وجود دارند. برخی از این مواد عبارتند از مواد شیمیایی مربوط به ساختمان سازی، مواد شیمیایی به کار رفته در صنعت تصویر سازی، مواد شیمیایی که برای آبکاری فلزات و روکش کردن آنها به کار می روند، مواد شیمیایی که در معدنکاری استفاده می شوند، افزودنی های رنگی، مواد شیمیایی تحقیقاتی، و مواد شیمیایی تخصصی که در پوشاک و منسوجات به کار می روند.

برخی محصولات شیمیایی کاربردی مانند آنتی اکسیدان ها، آفت کش ها، آنزیم ها، اشتعال زاها، رزین های شامل آیون، غلیظ کننده ها و جذب کننده های اشعه UV نیز در این گروه از مواد شیمیایی تخصصی قرار می گیرند.

چشم انداز رشد در بخش های مختلف این کسب و کار متفاوت است، همچنین عوامل اقتصادی مختلفی بر بازار این محصولا تاثیر می گذارند که به طور کلی عبارتند از افزایش ثبات در بازارها، کاهش قیمت ها، فشارهای محیط زیستی و بازارهای اشباع شده تقاضا.

در پایان باید به این نکته مهم اشاره کرد که در تحلیل هایی که در مورد بازار انواع مواد شیمیایی تخصصی در سه بخش انجام شد، شرایط فعلی صنعت پتروشیمی پس از شیوع پاندمی کرونا در نظر گرفته نشده است و صرفا عوامل کلی تاثیر گذار بر این بازارها قبل از پاندمی کووید- 19 مورد بررسی قرار گرفته است.

بنابراین اگر بخواهیم شرایط فعلی را پس از رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کووید-19 در بخش های مختلف تولید مواد شیمیایی تخصصی بررسی کنیم، ذکر این نکته ضروری است که شرایط این بازارها بالطبع از شرایط کلی صنعت پتروشیمی تبعیت می کند و شرایط صنعت پتروشیمی نیز متاثر از شرایط کلی اقتصاد است.

از آنجایی که بر اساس آخرین گزارش های منتشر شده در مورد وضعیت اقتصاد جهان در سال 2020، رکود دامنه گیر ویژگی مشترک اکثر بازارهای اقتصادی و همچنین صنعت پتروشیمی بوده است، پس دور از انتظار نیست که مواد شیمیایی تخصصی نیز تحت تاثیر این تحولات در سال 2020 با رکود مواجه شده باشد. هر چند مواد شیمیایی تخصصی مورد استفاده در صنایع پلاستیکی به دلیل افزایش تقاضا به منظور مقابله با این پاندمی وضعیت متفاوتی را تجربه کرده اند.

اما انتظار می رود با فروکش کردن بحران در اقصی نقاط دنیا و شروع واکسیناسیون کووید- 19 در بسیاری از کشورها، ضمن بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و در نتیجه آن بهبود وضعیت صنایع اصلی مانند پتروشیمی وضعیت صنایع تولیدی مواد شیمیایی تخصصی نیز در سال 2021 مجددا رونق پیدا کند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی