141

سرمقاله

سرمقاله
(چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست

صنعت پتروشیمی ایران به عنوان صنعتی پیشرو یکی از مهمترین گزینه های صادراتی غیرنفتی کشور قلمداد گردیده و به عنوان مسیری مطمئن جهت سرمایه گذاری ، نقدینگی ، ثروت و فراهم آوردن زمینه های انتقال و شناخت فناوری های برتر نوین تلقی می گردد.در این میان تکمیل زنجیره ارزش و تلاش برای تولید محصولات نهایی باید با جدیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد تا شاهد تولید ارزش افزوده مطلوبی در صنعت پتروشیمی ایران باشیم.

از این رو توسعه صنعت پتروشیمی بعنوان نماد اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت قرار گرفته است تا از این طریق امکان ایجاد اشتغال نیز در جای جای کشور فراهم گردد. بخش صنایع پتروشیمی و زیرمجموعه‌های آن در تولید انواع مواد شیمیایی برای مصارف داخلی، توانسته است با تولید انواع و اقسام خوراک مورد نیاز صنایع پایین دستی، محصول نهایی را در بازارهای داخلی عرضه و حتی برخی از نیازهای بازار خارجی را برآورده کند و بر میزان صادرات این محصولات بیفزاید.

رشد فزاینده ای که با راه اندازی پروژه های جدید پتروشیمی به لحاظ حجم و تنوع محصولات این صنایع حاصل می شود،بستر مناسبی را برای توسعه صنایع پایین دستی به عنوان تکمیل کننده زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی فراهم می آورد. ایجاد ارزش افزوده بالاتر در صنعت پتروشیمی کشور، از طریق توسعه صنایع میان دست و پایین دست پتروشیمی تحقق می یابد.  بعبارت دیگر، صنایع میان دست و پایین دست پتروشیمی به عنوان موتور محرکه اقتصاد، افزایش تولید ناخالص(GDP)کشور را به دنبال دارند.

بررسی همه جانبه مشکلات و راه های برون رفت این صنعت در حوزه های مختلف تولید، طرح، پایین دست و پژوهش و فن آوری و در نهایت رسیدن به نقشه راهی که بتواند راهنمای عملی مدیران این صنعت باشد از اولویت های اصلی این صنعت به شمار می آید. همچنین برای تولید محصولات نهایی لازم است سرمایه گذاری های جدید انجام شود و انتظار می رود بانک ها و نهاد های تامین مالی حمایت بیشتری را از توسعه صنایع پایین دستی انجام دهند.

با توجه به وجود زیرساخت های مناسب، چشم انداز بسیار خوبی برای صنعت پتروشیمی ایران در سال های آتی دیده می شود و باید برای رسیدن به هدف های پیش بینی شده از تمام ظرفیت های موجود برای افزایش تولید، تامین نیاز کشور و همچنین صادرات استفاده شود که در این مسیر، نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست به عنوان یکی از محورهای اصلی ارتباطی می تواند نقش مهمی دراین زمینه ایفا کنند.

بنابراین نمایشگاه ایران پلاست به نوبه خود می‌تواند هم در ارتقاء سطح کمی و کیفی تولید و صادرات نقش داشته باشد و هم با گردهم آوردن جمعی از تولید کنندگان و وارد کنندگان بستر و فرصتی مناسب جهت ظهور دستاوردها و محصولات و نیز تسهیل در تبادل دانش فنی روز بوجود آورد.

با توجه با تاکید مسئولین عالی رتبه کشور به ویژه مدیران محترم صنعت نفت، باید در نظر داشت که توسعه پایدار با گسترش صنایع تکمیلی محقق خواهد شد و صنایع می توانند از تولیدات واحدهای میان دستی و تکمیلی پتروشیمی در مسیر توسعه اقتصادی کشور استفاده کنند.

بی تردید پرهیز از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی به علت زیرساخت های موجود می تواند در توسعه این صنعت ارزش آفرین یک مزیت به شمار آید که با یک برنامه منسجم رسیدن به اهداف پیش بینی شده میسر خواهد شد.

ضمن سپاسگزاری از کلیه مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگانی که در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند، امیدواریم با تکیه بر دانش و توانمندی بخش داخلی و سرمایه گذاری بخش خارجی،گام های موثر و شتابنده ای در جهت صنعتی اقتصادی تر و توسعه همه جانبه آن برداشته شود .

 

ایوب بنوی - مدیر مسئول نشریه الکترونیکی پیام پتروشیمی

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی