144

سرمقاله

سرمقاله
(پنج شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

امضای تفاهم نامه همکاری بین جایزه تعالی صنعت پتروشیمی و موسسه خدمات مدیریت کیفیت آلمان (QMS) در حاشیه نشست تخصصی تعالی سازمانی

همانگونه که مستحضر هستید بنیاد مدیریت کیفیت اروپا(EFQM)  توسط برترین شرکت­ها وسازمان­های اروپایی تاسیس شده است و زیر نظر هیئت مدیره­ای متشکل از مدیران ارشد آن­ها اداره می­شود. این نهاد طی 3 دهه اخیر نقش ارزنده­ای در مدل­سازی رموز موفقیت و برتری در کسب وکار سازمان­ها وشرکت­های بین المللی ایفاء نموده است. این مهم با ارائه مدل سرآمدی کسب وکار منطبق با ابرروندها و اکوسیستم سازمان­ها طی سالیان اخیر محقق گردیده است. از سال 1989 میلادی تاکنون، مدل EFQM مورد استفاده بیش از 50 هزار سازمان در دنیا قرارگرفته است و از این رو به عنوان یکی از 10 ابزار متداول مدیریتی در دنیا مورد اقبال مدیران ارشد سازمان­ها شناخته می­شود.

در بازنگری اخیر، مدل EFQM  دستخوش تحولات شگرفی شده است. ویرایش جدید مدل در سال 2020 میلادی به عنوان الگوی نوین مدیریتی، توانایی مدیریت فعالیت­های روزمره(جاری) و پیشبرد تغییر و تحولات را در سازمان ارتقا می­دهد.این مدل مفاهیم نوظهورمدیریتی نظیر اقتصاد دورانی، نوآوری­های ساختار شکنانه، هم­آفرینی، علم داده و شاخص­های پیش­بینی کننده و مواردی از این دست را در قالب معیارهای منسجم خود مطرح می­نماید.

صنعت پتروشیمی همگام با صنایع پیشرو در جهان، می­توانند با بهره­گیری از مدل ویرایش 2020 میلادی، بر چالش­های­ خود فائق آیند. با توجه به اعمال تحریم­های ظالمانه علیه میهن عزیزمان و محدودیت­های موجود برای دسترسی مستقیم مدیران و کارشناسان علاقه­مند ایرانی به طراحان اصلی مدل وبرقراری ارتباط نزدیک با آن­ها، شرکت ملی صنایع پتروشیمی مصصم گردید از ارتباطات گسترده بین المللی خود به سبب یک دهه فعالیت تنگاتنگ با بنیاد مدیریت کیفیت اروپا ونفرات کلیدی آن استفاده نموده و امکان برگزاری نشست تخصصی تعالی سازمانی با حضور مقام­های ارشد EFQM، طراحان اصلی مدل ویرایش جدید وسخنرانان تراز اول جهانی را در ایران فراهم نماید تا ضمن امضای تفاهم نامه نسبت به انتقال دانش نوین به صنعتگران ایرانی اقدامی صورت پذیرد. خوشبختانه این مهم با اتکال به پروردگار متعال محقق گردید.

از نکات منحصربفرد برگزاری نشست تخصصی تعالی سازمانی در ایران می توان به :

-         ارائه آخرین دستاوردهای مدیریتی روز جهان و پی­ریزی مسیر رشد و بالندگی برای سازمان­های ایرانی جهت نیل به تعالی سازمانی

-         انتقال تجارب ارزشمند شرکت­های سرآمد جهانی نظیر Bosch، BMW و... توسط مدیران و مشاوران آن­ها در خلال رویداد مذکور

-         آشنایی بی­واسطه با ویرایش جدید مدل وارائه نکات کلیدی آن توسط طراحان اصلی آن و بنیاد مدیریت کیفیت اروپا

-         سخنرانی بالاترین مقام اجرایی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا و ارائه مطالب 2 نفر از طراحان مدل EFQM  برای اولین بارمختص مخاطبین ایرانی طی دودهه گذشته از زمان بکارگیری مدل در ایران اشاره کرد.

درحاشیه برگزاری نشست تخصصی تعالی سازمانی که روز چهارشنبه 19 خردادماه در محل سالن همایش‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با نمایندگان بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) نیز دیدار داشتند.  معاون محترم وزیر نفت و مدیرعامل NPC ، در دیدار با پروفسور هانس اشنایدر عضو هیئت علمی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا(EFQM) و مشاور مدیرعامل شرکت BMW و نیز دکتر مارکوس گاردوف مدیرعامل موسسه خدمات مدیریت کیفیت(QMS) آلمان اظهار داشتند با توجه به نقش و جایگاه صنعت پتروشیمی در مسیر توسعه ایران، این نوید را می‌دهیم که در آینده نزدیک صنعت پتروشیمی ایران در میدان رقابت، صنعتی متعالی و پیشرو در منطقه خواهد بود.

بی تردید در پی اتفاق خوشایند این نشست،  تفاهم نامه بین دبیرخانه جایزه تعالی صنعت پتروشیمی با موسسه خدمات مدیریت کیفیت (QMS) آلمان ؛ امید داریم بتوانیم بر اهمیت بسط و گسترش تعاملات سازنده بین‌المللی با سازمان‌های برتر در کلاس جهانی گامی سازنده در صنعت ارزش آفرین پتروشیمی برداریم .

 

مدیر مسئول نشریه الکترونیکی پیام پتروشیمی 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی