144

استفاده از جدیدترین مدل تعالی سازمانی اروپایی در صنعت پتروشیمی ایران

استفاده از جدیدترین مدل تعالی سازمانی اروپایی در صنعت پتروشیمی ایران
(پنج شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

نخستین نشست تخصصی بین المللی تعالی سازمانی (چهارشنبه 19 خرداد ماه) با حضور مدیران بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) و مدیران عامل صنعت پتروشیمی به میزبانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.

این نشست تخصصی با حضور مدیران  صنعت پتروشیمی ایران و چند مهمان از اعضای هیئت مدیره بنیاد علمی مدیریت کیفیت اروپا(EFQM) و مدیرعامل شرکت QMS(خدمات مدیریت کیفیت آلمان) به عنوان نماینده بنیاد EFQM در اروپا که در حوزه آموزش‌های مرتبط با جوایز تعالی فعالیت می‌کند، برگزار شد.

 حسن  عباس زاده مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در باره این نشست تخصصی به پرسش های پیام پتروشیمی پاسخ داد که متن آنرا در پی می خوانیم:

جایزه تعالی پتروشیمی با چه هدفی آغاز به کار کرد؟

صنعت پتروشیمی ایران در استفاده از ابزارهای نوین مدیریتی در کشور همواره پیشتاز بوده است،  و ضرورت دارد شرکت‌های پتروشیمی برای افزایش بهره‌وری خود را به ابزارهای نوین تجهیز کنند.

تصویب جایزه تعالی صنعت پتروشیمی براساس الگوی EFQM در هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال ۱۳۸۹ اشاره انجام شد و براین اساس ارزیابی کیفیت شرکت‌های پتروشیمی در یک قالب مدیریتی منسجم انجام می‌شود و با برگزاری این جایزه تعالی، شرکت‌ها ترغیب می‌شوند در این مسیر گام بردارند.

جایزه تعالی صنعت پتروشیمی زیر نظر شورای سیاست‌گذاری در شرکت ملی صنایع پتروشیمی مدیریت می‌شود و با شکل‌گیری این جایزه، آموزش‌های بسیاری در این زمینه انجام شد و هم‌اکنون می‌توان گفت از نقاط قوت صنعت پتروشیمی ایران این است که یک مدیر تعالی در همه شرکت‌های پتروشیمی وجود دارد.

همچنین می توان به آموزش بیش از ۲۵۰ ارزیاب در صنعت پتروشیمی براساس معیارهای استاندارد در هشت دوره جایزه تعالی اشاره کرد و بازآموزی‌ها هرساله انجام می‌شود و هم‌اکنون حدود ۱۰۰ نفر گواهی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا را دریافت کرده‌اند.

در هشت دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی، ۶۴۲ ارزیابی توسط ۲۲۰۰ ارزیاب از شرکت‌ها انجام‌ شده است و در بخش نتایج، هشت جایزه تندیس نقره‌ای، ۲۸ تندیس بلورین، ۲۱۶ لوح سپاس و ۱۴۵ گواهی تعهد و تعالی ارائه‌ شده است.

گفتنی است که۹۵ شرکت در آخرین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی ارزیابی شد که بیشترین آمار مربوط به شرکت‌های تولیدی است و در بخش مشاوران و تأمین‌کنندگان قطعات نیز مشارکت خوبی شکل گرفت، به‌طوری که ۲۲ شرکت در این زمینه حضور یافتند. تلاش می‌شود زنجیره چنین شرکت‌هایی را گسترش دهیم و محدود به شرکت‌های تولیدی نباشیم، زیرا به‌طور حتم با رشد شرکت‌های تأمین‌کننده و خدماتی، صنعت پتروشیمی نیز فواید آن را دریافت می‌کند.

نخستین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی با حضور ۴۳ شرکت برگزار شد، به‌طوری که در آخرین دوره این تعداد به ۹۵ شرکت رسید.

 آیا در 2 سال اخیر این همایش و ارائه جایزه برگزار شده است؟

در دو سال گذشته به‌دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا در این راه متوقف نشدیم دوره‌های آموزشی به‌صورت مداوم انجام شد و حدود ۵۰ نفر از ارزیابان گواهی بنیاد EFQM را دریافت کردند.

همچنین در  این شرایط، پروژه‌های بهبود شرکت‌های پتروشیمی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیگیری و دنبال شد و شرکت‌ها خودارزیابی‌ها را انجام دادند.

آیا در نشست برگزار شده نسخه جدید  تعالی ارائه شد؟

در نشست  برگزار شده ویرایش جدید مدل EFQM ازسوی طراحان این الگو تشریح  شد و صحت‌سنجی پروژه‌های بهبود امسال با استفاده از الگوی جدید بنیاد مدیریت کیفت اروپا انجام و سعی می‌شود تجارب به اشتراک گذاشته شود و امیدواریم به‌زودی ارزیابی‌ها را نیز با تغییر شرایط داشته باشیم.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که مدل EFQM رشد و توسعه را در 9 معیار به رهبری، استراتژی، کارکنان، شرکای تجاری و منافع، فرآیندها، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد به صورت همزمان پیش می‌برد، ادامه داد: شرکت‌های پتروشیمی ایران هرساله براساس این مدل که در بسیاری از کشورها و شرکت‌های صنعتی و غیرصنعتی نیز استفاده می‌شود، ارزیابی می‌شوند.

آموزش‌های ویرایش جدید EFQM از سوی یک مدرس ایرانی مورد تأیید EFQM آغاز شده است و این نشست به منظور تشریح و ارائه ویژگی‌های این مدل جدید از سوی شرکت QMS و یکی از اعضای هیئت علمی بنیاد EFQM که برای نخستین بار در ایران حاضر شدند برگزار شد

ضرورت بکارگیری رویکردهای نوین تعالی سازمانی در صنعت پتروشیمی ایران، نقش جایزه تعالی صنعت پتروشیمی در ارتقای صنعت ارزش آفرین پتروشیمی در ایران، کاربری جهان شمول مدل EFQM، چگونگی طرح‌ریزی ویرایش جدید EFQM، علل تغییر مدل EFQM در ویرایش نوین براساس ابرروندهای جهانی و راهکارهای موسسه خدمات مدیریت کیفیت آلمان در زمینه تعالی سازمان از محورهای اصلی این نشست بود.

امضای تفاهمنامه همکاری با EFQMبا چه هدفی انجام شد؟

تفاهمنامه همکاری آموزشی در حوزه تعالی سازمانی بین دبیرخانه جایزه تعالی صنعت پتروشیمی و شرکت موسسه خدمات مدیریت کیفیت آلمان(QMS) به عنوان نماینده بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) در این نشست امضا  شد و براساس این تفاهمنامه، زمینه آموزش‌ها و استفاده از اطلاعات پایگاه داده بنیاد مدیریت کیفیت اروپا در صنعت پتروشیمی در ایران فراهم می‌شود.

در سال‌های اخیر به دلیل شرایط خاص تحریم و کرونا موضوع ارزیابی شرکت‌های پتروشیمی انجام نشد ولی اقدام‌های دیگر صورت گرفت.

قصد داریم تا از دوره های آموزشی به صورت منسجم تر استفاده کرده و زمینه حضور شرکت های ایرانی  را بیش از گذشته فراهم کنیم  .

 برپایه این گزارش، از زمان شکل گیری بنیاد مدیریت کیفیت اروپا، مدل EFQM برای سازمان های سراسر اروپا و فراتر از اروپا فرهنگ عملکرد و نوآوری را ارائه داده است. ویرایش جدید مدل EFQM به سازمانها این امکان را می دهد تا از تغییرات استقبال کنند، عملکرد را هدایت کنند و برای آینده متحول شوند.

تصمیم برای استفاده از مدل تعالی کسب و کار EFQM و ایجاد اولین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشمی ایران بر اساس این مدل در سال 2010 اتخاذ شده است. همکاری با موسساتی مانند EFQM و شریک و همکار معتبر آن ، QMS ،به عنوان مجموعه هایی که به گردهم آوردن شرکت های زیادی کمک می کنند و به اشتراک گذاری عملیاتی تجربیات برتر جهانی را تسهیل می کند.

EFQM  نه تنها اعتبار صنعت پتروشیمی را به عنوان یک حوزه صنعت  یکپارچه ارتقا می بخشد، بلکه فرصت را برای سازمان ها برای به اشتراک گذاشتن روش ها و ایجاد داستان های موفقیت بیشتر در این بخش فراهم می کند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی