145

منطقه انرژی بر پارسیان قطب جدید صنعت پتروشیمی

منطقه انرژی بر پارسیان قطب جدید صنعت پتروشیمی
(سه شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: منطقه انرژی‌بر پارسیان، مناسب توسعه صنعت پتروشیمی است و در طلیعۀ یک درخشش اقتصادی قرار دارد.

به گزارش پیام پتروشیمی بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همراه با مدیران ارشد این شرکت به همراه  وجیه اله جعفری معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدر و نیز جباری نماینده غرب استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی،  چهارشنبه (12 خردادماه ) در بازدید از منطقه انرژی‌بر پارسیان، با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و تعاملات میان دستگاهی، راهکارهای تسریع و تسهیل توسعه این منطقه را بررسی  کردند.

در حاشیه این بازدید حسن عباس زاده مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگوئی کوتاه  درباره توسعه صنعت پتروشیمی در منطقه انرژی بر پارسیان به پرسش های نیپنا پاسخ داد که در پی می آید:

منطقه انرژی بر پارسیان چه ویژگی هایی دارد که به عنوان یکی از هاب های توسعه اتی صنعت پتروشیمی از آن یاد می شود؟

ویژگی‌های متعدد منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان مانند نزدیکی به منابع خوراک مورد نیاز صنعت پتروشیمی، قابلیت تامین آب از طریق آب شیرین کن های در حال احداث در منطقه، برق قابل تامین از نیروگاه هایی که در آینده در منطقه احداث خواهند شد، اسکله و خدمات بندری مناسب و همچنین نزدیک بودن به منطقه ویژه عسلویه آن را جهت تبدیل به هاب آتی پتروشیمی در کشور متمایز کرده است.

در نقشه توسعه پتروشیمایی این منطقه، زمینی به وسعت 2،200 هکتار به صنعت پتروشیمی، با تفکیک 1،700 هکتار و 500 هکتار جهت صنایع پتروشیمی، اختصاص یافته است.

چه خوراک هایی برای توسعه صنعت پتروشیمی در منطقه انرژی بر پارسیان تخصیص یافته است؟

در فاز اول 20 میلیون متر مکعب گاز طبیعی برای منطقه انرژی بر پارسیان اختصاص یافته است و در حال برنامه ریزی جهت انتقال حدود 5 میلیون تن متانول تولیدی در منطقه عسلویه و همچنین بخشی از پروپان تولیدی در آن منطقه هستیم.

با این خوراک ها چه طرح هایی در منطقه پیش بینی و برنامه ریزی شده است؟

با توجه به تخصیص روزانه 20 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان در فاز اول، چهار طرح عظیم تبدیل گاز طبیعی به پلی الفین‌ها(GTX) برنامه ریزی شده است که مجوز و موافقت اصولی سه طرح از این گروه صادر شده است.

همچنین چندین متقاضی برای توسعه زنجیره متانول از طریق طرح های MTP مراجعه نموده اند که در حال بررسی مستندات این شرکت ها جهت صدور موافقت اصولی این طرح ها هستیم علاوه بر آن در نظر داریم چند طرح PDH را نیز در این منطقه تعریف  کنیم.

به صورت کلی به دلیل محدودیت زمین در فاز اول و دوم عسلویه و وجود خوراک‌های متنوع در این منطقه، شرکت ملی صنایع پتروشیمی طرح های آتی که قابل توسعه در منطقه انرژی بر پارسیان باشند رابه سرمایه گذاران متقاضی پیشنهاد خواهد داد.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی