146

پتروشیمی نبض توسعه اقتصاد و صنعت ایران

پتروشیمی  نبض توسعه اقتصاد و صنعت ایران
(جمعه ۱۵ اَمرداد ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

صنعت پتروشیمی ایران در مسیر تکمیل زنجیره ارزش قرار گرفته است وآثار و پیامدهای توسعه این صنعت را دررشد صادرات غیرنفتی و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی می توان ارزیابی کرد.

رشد صادرات غیر نفتی  به ویژه  محصولات پتروشیمی با توجه به افزایش ظیرفیت تولید  در این صنعت رو به رشد به عنوان یک راهبرد استراتژیک با هدف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و دوری از خام فروشی، مورد توجه تمام ارکان نظام است و اکنون پتروشیمی را می توان نبض توسعه کشور به شمار آورد.

 بدون تردید پتروشیمی کلید توسعه صنعت نفت است زیرا می توان در گام نخست با خام فروشی نفت و گاز خداحافظی  کرد و در گام های بعدی فرصت های اشتغال بهینه ای را ایجاد کرد و اگر بتوانیم این صنعت را  با هدف تکمیل زنجیره ارزش و  تولید محصولات نهایی توسعه دهیم اشتغال زایی مطلوبی در کشور نیز ایجاد خواهد شد.

در این مسیر نگاه به صنعت پتروشیمی باید به عنوان صنعتی مولد تغییر یابد و از آن حمایت شود و جایگاه این صنعت به عنوان یک صنعت اشتغال زا در راس تحقق هدف جلوگیری از خام‌ فروشی قرار گیرد تا به عنوان یکی از پایه‌های اصلی حمایت از تولید داخلی با توجه به اقتصاد مقاومتی بتوانیم به هدف های پیش بینی شده در چشم انداز دست یابیم.

کاهش وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز، ارتقای شاخص های عدالت اجتماعی، افزایش تولید، اشتغال و بهره وری از جمله موارد مطرح شده در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است و در سال های اخیر و در قالب جهش های دوم و سوم  صنعت پتروشیمی شاهد آن هستیم که زنجیره تولید با جدیت در حال تغییر و تحول با هدف ایجاد ارز ش افزوده بیشتر است.

کارشناسان بر این نکته تاکید دارند که همه‌ مردم و ارکان حکومت باید تصمیم جدی بگیرند که وابستگی اقتصادی کشور را به درآمدهای نفتی قطع کنند؛ با علم به این که در بلندمدت، منافع فراوانی برای ملت ایران به‌همراه دارد و در کوتاه‌مدت همه‌ ما می‌دانیم شاید دشواری‌هایی را ایجاد کند اما  کاهش   خام فروشی یک ضرورت  برای توسعه کشور است.

با توجه به  موارد مورد اشاره باید در نظر داشت که افزایش صادرات آن هم صادرات غیرنفتی  نشانگر اقتصاد سالم و پویاست که به منزله توانمندی و ظرفیت بالفعل کشور برای ایجاد درآمد پایدار است و هر چه صادرات غیرنفتی کشور افزایش پیدا کند فرصت حضور در بازارهای جهانی هم گسترده تر خواهد شد که نتیجه اساسی این امر هم شکوفایی اقتصاد کشور و استفاده از درآمدهای آن است.

پتروشیمی ها با شتاب در حال پیوستن به زنجیره اقتصاد و صنعت ایران هستند و در این مسیر باید به این نکته توجه داشت که مزیت اقتصادی راهبردی کشور پشتوانه قدرتمند اقتصاد و صنایع  است و اقتدار صنعتی، ابزاری قوی برای دستیابی به توسعه پایدار است، اما تحقق این نقش در گرو توسعه زنجیره ارزش بر پایه فعال سازی صنایع تکمیلی از جمله صنعت پتروشیمی و زنجیره پایین دستی آن است و  ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی، محرومیت زدایی و تکمیل زنجیره تامین صنعت کشور از جمله نقش های پتروشیی به عنوان صنعتی پیشرو است.

 در این میان باید بر این نکته تاکید کردکه  آمارها و نماگرهای اقتصادی  و صنعتی بیانگر آن است که صنعت پتروشیمی در رشد اقتصادی کشور، ایجاد اشتغال،صادرات و ارزآوری و همچنین ایجاد ارزش افزوده در میان صنایع کشور پیشتاز است و توسعه متوازن منجر به رشد دیگر صنایع  کشور از جمله خودروسازی، نساجی و دیگر صنعت های فعال در کشور می شود و باید با تمام ظرفیت های موجود از این صنعت پویا و رو به رشد حمایت کرد.

 

سید فواد نبوی

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی