مهدی بیگی مدیرعامل و بنیانگذار افق ارتباط بین المللی باران که بیستمین سال فعالیت کاری خود را میگذراند، سابقه 14 سال فعالیت بیوقفه در مناطق مختلف پتروشیمی را در رزومه باران ثبت کرده است، چهرهای پرتلاش و نوآور در صنعت آموزش زبان انگلیسی سازمانی که سابقه دهها جلسه سخنرانی در صنعت پتروشیمی را در کارنامه کاری خود نیز دارد.
فعالیت بی وقفه در مناطق مختلف پتروشیمی، همراهی در جلسات عقد قراردادهای فنی، ترجمه شفاهی تخصصی، آموزش زبان با روشهای مبتکرانه، هدایت مکاتبات خارجی واحدهای بازرگانی در صنعت پتروشیمی و همراهی در جلسات تصمیمگیری و برنامهریزی آموزشی بخشی از خدمات این مجموعه در صنعت پتروشیمی کشور است. این بخشی از صبحتهای مهدی بیگی ، در خصوص صنعت پتروشیمی و پیشرفتهای آن در سالهای گذشته است که در زیر میخوانید:
لطفا بفرمایید افق ارتباط بینالمللی باران چه هست و چه ماموریتی را دنبال میکند؟
مجموعهای آموزشی و پژوهشی در زمینه آموزش زبانهای خارجی است که در بیست سال گذشته حضور فعال و موثر در صنایع پیشرو کشور را داشته است. در این مسیر با ارائه طیف وسیعی از خدمات آموزش زبان، رشد دانش فنی صنایع، تسهیل مکاتبات برای تدارکات خارجی، تقویت تعاملات بازرگانی خارجی و مذاکرات تجاری را دنبال کرده است.
در این مجموعه نقشه راه آموزشی، پنج مرحله است: آموزش زبان کاربردی مکالمات روزمره از پایه، زبان تجاری و بازرگانی، زبان تخصصی و فنی، زبان حرفهای برای تیمهای توسعه بازار و توسعه همکاریهای بینالمللی و نهایتا یادگیری مستمر مرتبط با توسعه فردی.
آشنایی باران با پتروشیمیها چگونه رقم خورد؟
در سال 1386 که در دانشگاه صنعتی شریف تدریس میکردم، مدیر گروه زبانهای خارجی دانشگاه صنعتی شریف مجموعه باران را به شرکت راهبران پتروشیمی معرفی کردند. باران در جلسات متعدد مدیریتی و کارشناسی مورد ارزیابی و نهایتا هم در ترکیب تیم تخصصی شرکت راهبران پتروشیمی قرار گرفت. مدیریت این تیم با آقای دکتر مشایخی و آقای مهندس عزیزی بود. در این تیم فرصتی برای معرفی نگرش جدید به آموزش زبان در صنعت پتروشیمی فراهم شد.
در آذرماه سال 1386 به دعوت شرکت پتروشیمی بندرامام جلسه ای برگزار شد که اکثر مدیران عامل، امور اداری و آموزش منطقه ماهشهر در جلسه حضور داشتند. این جلسه در سالن کنفرانس اصلی شرکت پتروشیمی بندرامام برگزار شد و میزبان آقای مهندس نژادسلیم بودند. در این جلسه فرصتی در اختیار باران قرار گرفت تا نقشه راه جدید آموزش زبان در صنعت را مطرح کنیم و بعد هم از چند سایت پتروشیمی بازدید کنیم.
در صنعت پتروشیمی دو دوره اختصاصی طراحی شد که با استقبال روبرو شد و سالیان سال در دو منطقه ماهشهر و عسلویه اجرا شد. اولین دوره که در سال 1386 معرفی شد دوره پیشرفته BLC بود که اختصاری Blended Language Learning بود. این دوره که در آن زمان اولین دوره نیمه حضوری در صنعت پتروشیمی محسوب میشد با پشتیبانی آقای مهندس عزیزی و کارشناس منطقه ماهشهر آقای مهندس بساقزاده به شرکتهای پتروشیمی مارون، شهید تندگویان و رازی معرفی گردید.
دوره BLC اولین دورهای بود که محتوای درسی الکترونیکی مبتنی بر ویدیو و سیستم خودآموزی Self-learning را در کنار یک مربی متخصص برای کارکنان و مدیران فراهم میکرد. الگوی اولیه این آموزش از شرکت دوو Daewoo گرفته شده بود و محتوای درسی آن با توافقی که با شرکت Pearson انگلستان داشتیم به کشور به صورت انحصاری وارد شد. از مزیتهای این دوره این بود که با کمترین میزان حضور در کلاس، یعنی یک جلسه در هفته، کارکنان شرکتهای پتروشیمی میتوانستند در محیط شرکت، در مسیر رفتوآمد شرکت تا خانه به تمرینات خود بپردازند.
دومین دورهای که در سال 1391 در صنعت پتروشیمی طراحی شد دورهای منحصربفرد بود که طراحی آن بر اساس نتیجه تجربیات قبلی در صنعت پتروشیمی و مصاحبههای متعدد با مدیران امور اداری و آموزش صورت گرفت. دوره SmartWay (مسیر هوشمند) در 66 جلسه کارگاهی ارائه میشد و زمانی که کارکنان وارد کلاس میشدند احساس میکردند در یک کارگاه واقعی قرار گرفتهاند و دیگر راهی به جز به کارگرفتن زبان انگلیسی ندارند. طراحی این دوره را یک تیم هفت نفره به مدت 6 ماه در موسسه باران به عهده داشتند که مدیر پروژه خانم رشیدی و مدیر آموزش آقای دکتر جباری بودند. هر یک جلسه از این دوره به یک فعالیت واقعی زبان مربوط بود مانند فرودگاه، خرید، سفر که مجموعا 66 موضوع کاربردی مورد نیاز صنعت پتروشیمی را در بر میگرفت.
شرکتهای پتروشیمی که از سال 1386 تا کنون دوره آموزش زبان با موسسه باران داشتهاند عبارتند از شرکت پتروشیمی بندر امام، مارون، شهید تندگویان، آریاساسول، رازی، امیرکبیر، منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، بوعلی، فجر، خوزستان، اروند، کارون و در منطقه پارس جنوبی، پتروشیمی جم، جم صنعتکاران، پردیس، زاگرس، مبین، نوری، کاویان، مروارید، و پتروشیمی لرستان، کرمانشاه، پروپیلن جم، هلدینگ باختر و هلدینگ پترو فرهنگ و هلدینگ خلیج فارس و شرکت صنایع ملی پتروشیمی. اولینها در منطقه ماهشهر پتروشیمی مارون و شهید تندگویان بودند و در منطقه عسلویه پتروشیمی مبین.
در حال حاضر مهمترین نیاز آموزشی منابع انسانی شرکتهای پتروشیمی را در حوزه زبانهای خارجی بالاخص زبان انگلیسی چه میدانید؟
در سنوات گذشته همیشه بهترین دورههای آموزشی و جدیدترین دانش فنی در شرکتهای پتروشیمی ارائه شده و از اساتید و تیمهای تخصصی در این زمینه کمک گرفته شده است. در حال حاضر که امکان حضور در دورههای بینالمللی عمومی، فنی و تخصصی مدیریتی بیش از پیش فراهم شده است، بهترین گزینه مدنظر شرکتها افزایش آمادگی Readiness خود برای استفاده از این فرصت استثنایی است. فضای آنلاین، فضای گستردهتری را برای بهرهمندی از دورههای آموزشی و دانش فنی بینالمللی را از طریق زبان بینالمللی انگلیسی در اختیار شرکتها قرار داده است. بهرهگیری از این فرصت بیشترین دغدغه شرکتهایی است که با آنها تعامل داشتهایم.
از سوی دیگر، هدفگذاری بسیاری از مدیران عامل برای صرفهجویی در زمان و بودجه باعث شده از دورههای آنلاین استقبال خیلی خوبی صورت گیرد. دورههایی که بدون محدودیت مکان و نیاز به تردد، خارج از ساعت کاری نیز قابل برگزاری است. دلیل استقبال از این شیوه آموزش، جهت گیری گسترده واحدهای بازرگانی و تدارکات خارجی به سمت تعاملات آنلاین بینالمللی است.
مهمترین تفاوت سرویسدهی به شرکتهای پتروشیمی در مقابل سایر مشتریان آموزش سازمانی را چه میدانید؟
در صنعت پتروشیمی دو ویژگی کلیدی وجود دارد که درک این دو موضوع به باران خیلی کمک کرد. یکی سرعت در عملیات و دیگری نوآوری در خدمات. شاید بتوان گفت دلیل اینکه دورههای جدید در صنعت پتروشیمی مورد استقبال قرار گرفتند و رشد خیلی خوبی داشتند این بود که از خدمات نوآورانه در صنعت پتروشیمی به سرعت استقبال میشد و مورد حمایت مجموعههای ذیربط قرار میگرفت.
همانطور که میدانید صنعت پتروشیمی از صنایع پیشرو کشور است و همیشه آخرین استانداردها، تجهیزات و مدلهای توسعه را برای خود برمیگزیند. این به این معنی است که کار کردن با شرکتهای پتروشیمی یعنی همیشه به روز بودن و پاسخگوی انتظارات سطح بالایی مانند EFQM, OKRs، ISO 10015، BSC باید بود. جدیدترین مدلهای مدیریتی که در شرکتها جاری میشود و مدیران عامل از آنها با آغوش باز اسقبال میکنند.
شرکتهای پتروشیمی فرایندهای حساب شدهای دارند که تعامل با بخشهای مختلف پتروشیمی را تسهیل میکند. با توجه به پیشرو بودن صنعت پتروشیمی و محیط کاملا فرایند محور، فرهنگ صنعت پتروشیمی حمایتی است و شاید بهتر باشد بگویم فرهنگ صنعت پتروشیمی کشور این گونه است که خدمات سطح بالایی از شما انتظار دارد، از شما حمایت میکند و خونگرم است و نهایتا بر اساس فرایندهای کاری از شما انتظار خروجی دارد. حمایت و نظارت در کنار هم دیده میشود.
در زمانی که باران با شرکتهای پتروشیمی کار میکند همواره با معیارهای بینالمللی، اساتید خارجی و استانداردهای روز مقایسه و سنجیده میشود. این امر یک فرصت یاددهی – یادگیری ارزشمندی را برای مجموعه باران فراهم کرده است.
اخیرترین نمونه مربوط به دوره پاندمی Covid-19 بود که پیش از هر شرکتی، مجموعههای پتروشیمی از دورههای آنلاین و غیرحضوری و تلفنی باران استقبال کردند و شرایط برقراری این مجموعه از خدمات را فراهم آورند. نهایتا آنچه دستاورد این سرعت عمل بود، برگزاری بدون وقفه تمامی دورههای آموزشی در صنعت پتروشیمی بود. اضافه میکنم به خاطر روحیه سرعت داشتن و نوآوری ما توانستیم بدون حتی یک روز توقف یا Shut down دورههای زبان پتروشیمی در سراسر کشور را اجرا کنیم.
با توجه به تجربه گستردهی شما در ارتباط با آموزش مدیران عامل، مدیران عامل پرمشغله پتروشیمی چطور زبان یاد میگیرند؟
مدیران عامل صنعت پتروشیمی جزو بهترین زبانآموزن باران هستند. از نگاه مدیران عامل یادگیری زبان هم یک پروژه است. برای پروژه بهترین زمان و بهترین راهکار تعریف میشود و پیگیری و اجرا میشود. از همه مهمتر، علاوه بر چک کردن فرایند پروژه، خروجی پروژه هم اهمیت دارد.
بعضی از مدیران پرمشغله پتروشیمی که همزمان در تهران و منطقه عسلویه یا ماهشهر تردد دارند، هوشمندانه دوره تلفنی باران را که با اسم TCP میشناسند انتخاب میکنند که در هر موقعیتی باشند بتوانند در جلسه آموزش تلفنی حاضر شوند و هر جلسه بیشتر از بیست دقیقه طول نمیکشد. معمولا جلسه درسی خودشان را از ساعت 10 شب به بعد انتخاب میکنند. در 85 درصد جلسات درسی خودشان راس ساعت حاضر هستند و معمولا درسها و تمرینات خود را در مسیر رفت و برگشت از شرکت، فرودگاه و یا هواپیما انجام میدهند. مدیران عامل خود را به یادگیری طبق برنامهای که میدهیم مقید میکنند و این شیوه کاری باعث موفقیتشان در یادگیری زبان شده است.
چه تفاوت اساسی و بنیادینی بین فرایند آشنایی تا شروع انجام کار باران با یک شرکت پتروشیمی در مقابل طی همین فرایند با فعالان حوزههای دیگر کسب و کار میبینید؟
در زمانی که شرکتهای پتروشیمی تصمیم به شروع کار میگیرند مدل ذهنی متفاوتی دارند. به عنوان مثال زمانی که مدیر آموزش و مدیر امور اداری تصمیم به راهاندازی دوره آموزش زبان میگیرند حتما از شرکتهای منطقه پتروشیمی که قبلا سابقه کار با باران را دارند استعلام میکنند و یا در شوراهای مشترکی که دارند بازخورد عملکرد باران را میگیرند. نکته جالبتر اینکه بعد از تهیه تمامی گزارشها و استعلامها، مدیران عامل شرکتها شخصا نقشه راه راهبردی آموزش زبان را چک میکنند و در جلسهای آن را برای باران تبیین میکنند و به عنوان یک انتظار شفاف مطرح میکنند که از باران دقیقا چه خروجیای میخواهند.
از طرف دیگر رفتار شرکتهای پتروشیمی این گونه است که بعد از یک مدت همکاری، مجموعه ما باور میکند بخشی از آن شرکت است و در تمامی موفقیتها و دشواریها خود را همراه و همدل مییابد. به عنوان نمونه از مجموعه باران برای حضور در دورههای EFQM با حضور اساتید خارجی دعوت میشود تا در کنار مدیران ارشد صنعت، باران نیز با مباحث به طور مستقیم آشنا شود و در جلسات درسی آموزش زبان انگلیسی موضوعات آن را به کار گیرد. یکی از بهترین افتخاراتی که برای باران اتفاق افتاد حضور در جایزه تعالی صنعت پتروشیمی بود. باران توسط ارزیابان ارشد صنعت پتروشیمی ارزیابی شد و در مراسم جایزه تعالی، گواهینامه تعهد به تعالی دریافت کرد. جایزهای که باعث شد مصاحبه امروز شکل بگیرد.
نکته دیگری هست که بخواهید بگویید؟
حضور در صنعت پتروشیمی سرمنشا گسترش فعالیت باران در شرکتهای نفت و گاز در مناطق مختلف کشور شد که این موفقیت را مدیون اعتماد و حمایت صنعت پتروشیمی کشور هستیم.
در پایان جلسه یک جلد کتاب «رهبری تغییر مثبت» و یک ترم دوره آموزشی غیرحضوری «استارلینگزسیکرت» باران به بنده هدیه شد.