147

افق ارتباط بین المللی باران؛ پیمانکاری که در صنعت پتروشیمی رشد کرد.

افق ارتباط بین المللی باران؛ پیمانکاری که در صنعت پتروشیمی رشد کرد.
(دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰) ۰۸:۳۴

داشتم فهرست برندگان جایزه تعالی صنعت پتروشیمی در سال¬های گذشته را مرور می کردم که به نام افق ارتباط بین المللی باران رسیدم. مجموعه¬ای آموزشی و پژوهشی که جایزه تعهد به تعالی را دریافت کرده بود. به عنوان یک خبرنگار برای من کنجکاوی زیادی داشت که درباره مجموعه¬ای بدانم که پیمانکار آموزشی زبان¬های خارجی صنعت پتروشیمی بوده و در کنار صنعت پتروشیمی رشد و شکوفایی داشته است.

مهدی بیگی مدیرعامل و ­بنیانگذار افق ارتباط بین ­المللی باران که بیستمین سال فعالیت کاری خود را می­گذراند، سابقه 14 سال فعالیت بی­وقفه در مناطق مختلف پتروشیمی را در رزومه باران ثبت کرده است، چهره­ای پرتلاش و نوآور در صنعت آموزش زبان انگلیسی سازمانی که سابقه ده­ها جلسه سخنرانی در صنعت پتروشیمی را در کارنامه کاری خود نیز دارد.

فعالیت بی ­وقفه در مناطق مختلف پتروشیمی،  همراهی در جلسات عقد قراردادهای فنی، ترجمه شفاهی تخصصی، آموزش زبان با روش­های مبتکرانه، هدایت مکاتبات خارجی واحدهای بازرگانی در صنعت پتروشیمی و همراهی در جلسات تصمیم­گیری و برنامه­ریزی آموزشی بخشی از خدمات این مجموعه در صنعت پتروشیمی کشور است. این بخشی از صبحت‌های مهدی بیگی ، در خصوص صنعت پتروشیمی و پیشرفت‌های آن در سال‌های گذشته است که در زیر می‌خوانید:

لطفا بفرمایید افق ارتباط بین‌المللی باران چه هست و چه ماموریتی را دنبال می‌کند؟

مجموعه­ای آموزشی و پژوهشی در زمینه آموزش­ زبان­های خارجی است که در بیست سال گذشته حضور فعال و موثر در صنایع پیشرو کشور را داشته است. در این مسیر با ارائه طیف وسیعی از خدمات آموزش زبان، رشد دانش فنی صنایع، تسهیل مکاتبات برای تدارکات خارجی، تقویت تعاملات بازرگانی خارجی و مذاکرات تجاری را دنبال کرده است.

در این مجموعه نقشه راه آموزشی، پنج مرحله­ است: آموزش زبان کاربردی مکالمات روزمره از پایه، زبان تجاری و بازرگانی، زبان تخصصی و فنی، زبان حرفه­ای برای تیم­های توسعه بازار و توسعه همکاری­های بین­المللی و نهایتا یادگیری مستمر مرتبط با توسعه فردی.

آشنایی باران با پتروشیمی‌ها چگونه رقم خورد؟

در سال 1386 که در دانشگاه صنعتی شریف تدریس می­کردم، مدیر گروه زبان­های خارجی دانشگاه صنعتی شریف مجموعه باران را به شرکت راهبران پتروشیمی معرفی کردند. باران در جلسات متعدد مدیریتی و کارشناسی مورد ارزیابی و نهایتا هم در ترکیب تیم تخصصی شرکت راهبران پتروشیمی قرار گرفت. مدیریت این تیم با آقای دکتر مشایخی و آقای مهندس عزیزی بود. در این تیم فرصتی برای معرفی نگرش جدید به آموزش زبان در صنعت پتروشیمی فراهم شد.

در آذرماه سال 1386 به دعوت شرکت پتروشیمی بندرامام جلسه ­ای برگزار شد که اکثر مدیران عامل، امور اداری و آموزش منطقه ماهشهر در جلسه حضور داشتند. این جلسه در سالن کنفرانس اصلی شرکت پتروشیمی بندرامام برگزار شد و میزبان آقای مهندس نژادسلیم بودند. در این جلسه فرصتی در اختیار باران قرار گرفت تا نقشه راه جدید آموزش زبان در صنعت را مطرح کنیم و بعد هم از چند سایت پتروشیمی بازدید کنیم.

در صنعت پتروشیمی دو دوره اختصاصی طراحی شد که با استقبال روبرو شد و سالیان سال در دو منطقه ماهشهر و عسلویه اجرا شد. اولین دوره که در سال 1386 معرفی شد دوره پیشرفته BLC بود که اختصاری Blended Language Learning بود. این دوره که در آن زمان اولین دوره نیمه حضوری در صنعت پتروشیمی محسوب می­شد با پشتیبانی آقای مهندس عزیزی و کارشناس منطقه ماهشهر آقای مهندس بساق­زاده به شرکت­های پتروشیمی مارون، شهید تندگویان و رازی معرفی گردید.

دوره BLC اولین دوره­ای بود که محتوای درسی الکترونیکی مبتنی بر ویدیو و سیستم خودآموزی Self-learning را در کنار یک مربی متخصص برای کارکنان و مدیران فراهم می­کرد. الگوی اولیه این آموزش از شرکت دوو Daewoo گرفته شده بود و محتوای درسی آن با توافقی که با شرکت Pearson انگلستان داشتیم به کشور به صورت انحصاری وارد شد. از مزیت­های این دوره این بود که با کمترین میزان حضور در کلاس، یعنی یک جلسه در هفته، کارکنان شرکت­های پتروشیمی می­توانستند در محیط شرکت، در مسیر رفت‌وآمد شرکت تا خانه به تمرینات خود بپردازند.

دومین دوره­ای که در سال 1391 در صنعت پتروشیمی طراحی شد دوره­ای منحصربفرد بود که طراحی آن بر اساس نتیجه تجربیات قبلی در صنعت پتروشیمی و مصاحبه­های متعدد با مدیران امور اداری و آموزش صورت گرفت. دوره SmartWay (مسیر هوشمند) در 66 جلسه کارگاهی ارائه می­شد و زمانی که کارکنان وارد کلاس می­شدند احساس می­کردند در یک کارگاه واقعی قرار گرفته­اند و دیگر راهی به جز به کارگرفتن زبان انگلیسی ندارند. طراحی این دوره را یک تیم هفت نفره به مدت 6 ماه در موسسه باران به عهده داشتند که مدیر پروژه خانم رشیدی و مدیر آموزش آقای دکتر جباری بودند. هر یک جلسه از این دوره به یک فعالیت واقعی زبان مربوط بود مانند فرودگاه، خرید، سفر که مجموعا 66 موضوع کاربردی مورد نیاز صنعت پتروشیمی را در بر می­گرفت.

شرکت­های پتروشیمی که از سال 1386 تا کنون دوره­ آموزش زبان با موسسه باران داشته­اند عبارتند از شرکت پتروشیمی بندر امام، مارون، شهید تندگویان، آریاساسول، رازی، امیرکبیر، منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، بوعلی، فجر، خوزستان، اروند، کارون و در منطقه پارس جنوبی، پتروشیمی جم، جم صنعت­کاران، پردیس، زاگرس، مبین، نوری، کاویان، مروارید، و پتروشیمی لرستان، کرمانشاه، پروپیلن جم، هلدینگ باختر و هلدینگ پترو فرهنگ و هلدینگ خلیج فارس و شرکت صنایع ملی پتروشیمی. اولین­ها در منطقه ماهشهر پتروشیمی مارون و شهید تندگویان بودند و در منطقه عسلویه پتروشیمی مبین.

 

در حال حاضر مهمترین نیاز آموزشی منابع انسانی شرکت‌های پتروشیمی را  در حوزه‌ زبان‌های خارجی بالاخص زبان انگلیسی چه می‌دانید؟

در سنوات گذشته همیشه بهترین دوره­های آموزشی و جدیدترین دانش فنی در شرکت­های پتروشیمی ارائه شده و از اساتید و تیم­های تخصصی در این زمینه کمک گرفته ­شده است. در حال حاضر که امکان حضور در دوره­های بین­المللی عمومی، فنی و تخصصی مدیریتی بیش از پیش فراهم شده است، بهترین گزینه مدنظر شرکت­ها افزایش آمادگی Readiness خود برای استفاده از این فرصت استثنایی است. فضای آنلاین، فضای گسترده­تری را برای بهره­مندی از دوره­های آموزشی و دانش فنی بین­المللی را از طریق زبان بین‌المللی انگلیسی در اختیار شرکت­ها قرار داده است. بهره­گیری از این فرصت بیشترین دغدغه شرکت­هایی است که با آنها تعامل داشته­ایم.

از سوی دیگر، هدف­گذاری بسیاری از مدیران عامل برای صرفه­جویی در زمان و بودجه باعث شده از دوره­های آنلاین استقبال خیلی خوبی صورت گیرد. دوره­هایی که بدون محدودیت مکان و نیاز به تردد، خارج از ساعت کاری نیز قابل برگزاری است. دلیل استقبال از این شیوه آموزش، جهت گیری گسترده واحدهای بازرگانی و تدارکات خارجی به سمت تعاملات آنلاین بین­المللی است.

مهمترین تفاوت سرویس‌دهی به شرکت‌های پتروشیمی در مقابل سایر مشتریان آموزش سازمانی را چه می‌دانید؟

در صنعت پتروشیمی دو ویژگی کلیدی وجود دارد که درک این دو موضوع به باران خیلی کمک کرد. یکی سرعت در عملیات و دیگری نوآوری در خدمات. شاید بتوان گفت دلیل اینکه دوره­های جدید در صنعت پتروشیمی مورد استقبال قرار گرفتند و رشد خیلی خوبی داشتند این بود که از خدمات نوآورانه در صنعت پتروشیمی به سرعت استقبال می­شد و مورد حمایت مجموعه­های ذیربط قرار می­گرفت.

همانطور که می­دانید صنعت پتروشیمی از صنایع پیشرو کشور است و همیشه آخرین استانداردها، تجهیزات و مدل­های توسعه را برای خود برمی­گزیند. این به این معنی است که کار کردن با شرکت­های پتروشیمی یعنی همیشه به روز بودن و پاسخگوی انتظارات سطح بالایی مانند EFQM, OKRs، ISO 10015، BSC باید بود. جدیدترین مدل­های مدیریتی که در شرکت­ها جاری می­شود و مدیران عامل از آنها با آغوش باز اسقبال می­کنند.

شرکت­های پتروشیمی فرایندهای حساب شده­ای دارند که تعامل با بخش­های مختلف پتروشیمی را تسهیل می­کند. با توجه به پیشرو بودن صنعت پتروشیمی و محیط کاملا فرایند محور، فرهنگ صنعت پتروشیمی حمایتی است و شاید بهتر باشد بگویم فرهنگ صنعت پتروشیمی کشور این گونه است که خدمات سطح بالایی از شما انتظار دارد، از شما حمایت می­کند و خونگرم است و نهایتا بر اساس فرایندهای کاری از شما انتظار خروجی دارد. حمایت و نظارت در کنار هم دیده می­شود.

در زمانی که باران با شرکت­های پتروشیمی کار می­کند همواره با معیارهای بین­المللی، اساتید خارجی و استانداردهای روز مقایسه و سنجیده می­شود. این امر یک فرصت یاددهی یادگیری ارزشمندی را برای مجموعه باران فراهم کرده است.

اخیرترین نمونه مربوط به دوره پاندمی Covid-19 بود که پیش از هر شرکتی، مجموعه­های پتروشیمی از دوره­های آنلاین و غیرحضوری و تلفنی باران استقبال کردند و شرایط برقراری این مجموعه از خدمات را فراهم آورند. نهایتا آنچه دستاورد این سرعت عمل بود، برگزاری بدون وقفه تمامی دوره­های آموزشی در صنعت پتروشیمی بود. اضافه می­کنم به خاطر روحیه سرعت داشتن و نوآوری ما توانستیم بدون حتی یک روز توقف یا Shut down دوره­های زبان پتروشیمی در سراسر کشور را اجرا کنیم.

 

با توجه به تجربه‌ گسترده‌ی شما در ارتباط با آموزش مدیران عامل، مدیران عامل پرمشغله پتروشیمی چطور زبان یاد می­گیرند؟

مدیران عامل صنعت پتروشیمی جزو بهترین زبان­آموزن باران هستند. از نگاه مدیران عامل یادگیری زبان هم یک پروژه است. برای پروژه بهترین زمان و بهترین راه­کار تعریف می­شود و پیگیری و اجرا می­شود. از همه مهم­تر، علاوه بر چک کردن فرایند پروژه، خروجی پروژه هم اهمیت دارد.

بعضی از مدیران پرمشغله پتروشیمی که همزمان در تهران و منطقه عسلویه یا ماهشهر تردد دارند، هوشمندانه دوره تلفنی باران را که با اسم TCP می­شناسند انتخاب می­کنند که در هر موقعیتی باشند بتوانند در جلسه آموزش تلفنی حاضر شوند و هر جلسه بیشتر از بیست دقیقه طول نمی­کشد. معمولا جلسه درسی خودشان را از ساعت 10 شب به بعد انتخاب می­کنند. در 85 درصد جلسات درسی خودشان راس ساعت حاضر هستند و معمولا درس­ها و تمرینات خود را در مسیر رفت و برگشت از شرکت، فرودگاه و یا هواپیما انجام می­دهند. مدیران عامل خود را به یادگیری طبق برنامه­ای که می­دهیم مقید می­کنند و این شیوه کاری باعث موفقیتشان در یادگیری زبان شده است.

چه تفاوت اساسی و بنیادینی بین فرایند آشنایی تا شروع انجام کار باران با یک شرکت پتروشیمی در مقابل طی همین فرایند با فعالان حوزه‌های دیگر کسب و کار می‌بینید؟

در زمانی که شرکت­های پتروشیمی تصمیم به شروع کار می­گیرند مدل ذهنی متفاوتی دارند. به عنوان مثال زمانی که مدیر آموزش و مدیر امور اداری تصمیم به راه­اندازی دوره آموزش زبان می­گیرند حتما از شرکت­های منطقه پتروشیمی که قبلا سابقه کار با باران را دارند استعلام می­کنند و یا در شوراهای مشترکی که دارند بازخورد عملکرد باران را می­گیرند. نکته جالب­تر اینکه بعد از تهیه تمامی گزارش­ها و استعلام­ها، مدیران عامل شرکت­ها شخصا نقشه راه راهبردی آموزش زبان را چک می­کنند و در جلسه­ای آن را برای باران تبیین می­کنند و به عنوان یک انتظار شفاف مطرح می­کنند که از باران دقیقا چه خروجی‌ای می­خواهند.

از طرف دیگر رفتار شرکت­های پتروشیمی این گونه است که بعد از یک مدت همکاری، مجموعه ما باور می­کند بخشی از آن شرکت است و در تمامی موفقیت­ها و دشواری­ها خود را همراه و همدل می­یابد. به عنوان نمونه از مجموعه باران برای حضور در دوره­های EFQM با حضور اساتید خارجی دعوت می­شود تا در کنار مدیران ارشد صنعت، باران نیز با مباحث به طور مستقیم آشنا شود و در جلسات درسی آموزش زبان انگلیسی موضوعات آن را به کار گیرد. یکی از بهترین افتخاراتی که برای باران اتفاق افتاد حضور در جایزه تعالی صنعت پتروشیمی بود. باران توسط ارزیابان ارشد صنعت پتروشیمی ارزیابی شد و در مراسم جایزه تعالی، گواهینامه تعهد به تعالی دریافت کرد. جایزه­ای که باعث شد مصاحبه امروز شکل بگیرد.

نکته دیگری هست که بخواهید بگویید؟

حضور در صنعت پتروشیمی سرمنشا گسترش فعالیت باران در شرکت­های نفت و گاز در مناطق مختلف کشور شد که این موفقیت را مدیون اعتماد و حمایت صنعت پتروشیمی کشور هستیم.

 

در پایان جلسه یک جلد کتاب «رهبری تغییر مثبت» و یک ترم دوره آموزشی غیرحضوری «استارلینگزسیکرت» باران به بنده هدیه شد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی