149

تجربه آموزشی موسسه باران با پتروشیمی زاگرس

تجربه آموزشی موسسه باران با پتروشیمی زاگرس
(شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

روند یاددهی- یادگیری موسسه باران و پتروشیمی زاگرس در سال 1393 و طبق روال همیشگی موسسه با شناخت بیشتر سازمان صورت گرفت.

 

در راستای اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و به منظور دستیابی به بازارهای جهانی و کسب سهم مناسبی از بازار متانول، شرکت پتروشیمی زاگرس در سال 1379 تأسیس و در سال 1388 با ظرفیت تولید سالانه سه میلیون و سیصد هزار تن متانول در ردیف پنج شرکت بزرگ تولید کننده این محصول در دنیا قرار گرفت. در حال حاضر 95 درصد از متانول تولید شده توسط این شرکت صادر می‌شود.

 

موسسه باران و پتروشیمی زاگرس در سال 1393 و طبق روال همیشگی موسسه با شناخت بیشتر سازمان صورت گرفت. این شناخت برای تعریف یک نقشه راه مخصوص و  طراحی سبک آموزشی طبق هدف و نیاز پتروشیمی زاگرس انجام شد. آغاز کار در دفتر تهران شرکت مذکور بود در این راستا جلسات متعددی با عنوان جلسات نیازسنجی در سطح مدیریت شرکت برگزار شد که منجر به آشنایی بیشتر باران با پتروشیمی زاگرس شد و کمک کرد که متوجه شود چه استادی و چه نقشه راهی مناسب این سازمان است. خدماتی که در این نقشه راه تعریف می‌شود شامل کلاس‌های حضوری، دوره‌های تلفنی، کانال‌های زبان‌آموزی، دوره‌های بیزنس که متناسب با نیاز شغلی افراد طراحی می‌شوند می‌باشدکه این موارد برای پتروشیمی زاگرس بسیار مؤثر و کاربردی بوده است.

موسسه باران و پتروشیمی زاگرس در سال 1393 و طبق روال همیشگی موسسه با شناخت بیشتر سازمان صورت گرفت. این شناخت برای تعریف یک نقشه راه مخصوص و  طراحی سبک آموزشی طبق هدف و نیاز پتروشیمی زاگرس انجام شد. آغاز کار در دفتر تهران شرکت مذکور بود در این راستا جلسات متعددی با عنوان جلسات نیازسنجی در سطح مدیریت شرکت برگزار شد که منجر به آشنایی بیشتر باران با پتروشیمی زاگرس شد و کمک کرد که متوجه شود چه استادی و چه نقشه راهی مناسب این سازمان است. خدماتی که در این نقشه راه تعریف می‌شود شامل کلاس‌های حضوری، دوره‌های تلفنی، کانال‌های زبان‌آموزی، دوره‌های بیزنس که متناسب با نیاز شغلی افراد طراحی می‌شوند می‌باشدکه این موارد برای پتروشیمی زاگرس بسیار مؤثر و کاربردی بوده است.

هدف پتروشیمی زاگرس از آموزش زبان انگلیسی به کارکنان

این قضیه از دو جهت قابل بررسی و تامل است؛ شرکت پتروشیمی زاگرس یک شرکت تولیدکننده است و برای استمرار تولید نیاز به تجهیزات و قطعات یدکی ، مواد شیمیایی و کاتالیست دارد. این تجهیزات معمولا از شرکت‌های خارجی و توسط واحد خرید خارجی خریداری می‌گردد بنابراین کارکنان برای انجام مذاکرات و عقد قرارداد جهت تهیه و خرید اقلام مورد لازم نیاز به تسلط به زبان انگلیسی دارند.

رویکرد بعدی در خصوص نوع فعالیت پتروشیمی زاگرس است. شرکت زاگرس یک شرکت صادرات گراست و تمام بازارهای هدف این شرکت، بازارهای خارجی هستند. مذاکره، بازاریابی و عقد قرارداد و ارتباط مستمر با شرکای تجاری و مشتریان خارجی و نیز خدمات قابل ارائه به مشتریان همگی نیازمند تسلط به زبان انگلیسی است. پس دستیابی به یک جایگاه موفق در این بازارها دانش زبان انگلیسی را در تمام سطوح شرکت به ویژه واحد بازرگانی می‌طلبد.

برای رساندن این مجموعه به اهداف اصلی در حوزه‌ی بازرگانی اساتید مثل همیشه با حساسیت بالا انتخاب شدند؛ اساتیدی که علاوه بر کمک به ارتقا دانش زبانی توانستند واحد بازرگانی را آماده کنند که به شکل حرفه‌ای تر و با دانش بالاتری در این حوزه فعالیت داشته باشند.

گروه‌های مهم آموزشی پتروشیمی زاگرس

موسسه باران در آموزش زبان انگلیسی به پتروشیمی زاگرس با دو گروه مهم مواجه بود که از سطح زبانی متفاوتی برخوردار بودند گروه اول؛ کارکنان شاغل در بخش بازرگانی که عهده‌دار امور مهمی چون صادرات و واردات بودند و گروه دوم؛ بخش مالی و اداری بود که شرایط متفاوت تری نسبت به گروه اول را طلب می‌کرد.

وجه تمایز موسسه باران؛ با یک تیر هدف‌های بسیار را نشانه بگیر!

زبان انگلیسی یک زبان بین‌المللی است و به ما کمک می‌کند که به صورت روزانه از آخرین اطلاعات در خصوص سازمان‌ها مطلع شویم مسلما هرچقدر که سواد دانش و آگاهی افراد در سازمان بالاتر رود به سطح استانداردهای بین‌المللی نزدیکتر می‌شوند و در نهایت این تغییرات مثبت  به بهبود فرهنگ سازمانی کمک می‌کند.

یکی از کارهای مهمی که موسسه باران در ابتدای همکاری با سازمان‌ها انجام می‌دهد شناسایی فرهنگ آن سازمان است زیرا توجه به موضوعات دیگر سازمانی در کنار ارتقاء زبان انگلیسی بسیار مهم است که این کار از طریق صحبت با مدیرعامل و افراد تصمیم‌گیر صورت می‌گیرد.

از آنجاییکه اشاعه و تقویت بیشتر فرهنگ کار تیمی و همدلی برای رسیدن به یک هدف مشخص یکی از اولویت‌ها و دغدغه‌‌های زاگرس در همه‌ی بخش‌ها بود باران با انتخاب محتوای آموزشی انگلیسی مناسب و هم‌راستا با این هدف توانست به پرورش این فرهنگ در سازمان کمک کرده و با یک تیر دو هدف را نشانه بگیرد!

اما اقدامات موسسه به اینجا ختم نشد موضوع مهم دیگر برای زاگرس ترویج فرهنگ کتابخوانی بود که یکی از اساتید متخصص در حوزه‌ی بازرگانی موفق به ترویج این فرهنگ در سطح شرکت شد و نهایتا این اقدام به تقویت مهارت افراد در این حوزه منجر شد.

موفقیت‌های آموزشی زاگرس؛ فصل برداشت نتایج

همانطور که اشاره شد مخصوصا برای کارکنان واحد بازاریابی و فروش و تحقیقات بازار دانش زبان انگلیسی بدون شک تاثیر بسیار مهم و موثری دارد. مسئله‌ای که شرکت زاگرس در سال‌های گذشته همواره با آن رو به رو بوده حضور در نمایشگاه‌ها ، کنفرانس‌ها و سمینارهای بین المللی و جهانی در خصوص متانول است. شرکت زاگرس به عنوان یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان متانول جهان همواره در سمینارها ، سهمی از ارائه گزارشات و تبادل اطلاعات با سایر شرکت‌های تولید کننده و فعالان بازار متانول در دنیا داشته است. بنابراین زبان انگلیسی در این وادی خاص برای حضور در سمینارها نقش به سزایی ایفا می‌کند. انجام تعاملات سازنده در نمایشگاه‌های معتبر توسط کارکنان  و درج مقالات در مجلات تخصصی نیز از اتفاقات خوب آموزشی بوده که قابل چشم پوشی نیست.

خوشبختانه مدرسین زبان باران به دلیل تسلط بر امور مذاکره، عقد قرارداد و آموزش صحیح این موارد نقش به سزایی در به روز ماندن ، افزایش اعتماد به نفس کارکنان و استمرار ارتباط با مشتریان ایفا کرده‌اند. حالا زاگرس مکاتبات کاری را خیلی به‌روزتر، رسمی‌تر و تخصصی‌تر  با شرکت‌های خارجی انجام می‌دهد و رشد و پیشرفت آن کاملا مشهود است.

گسترش همکاری ؛ هر زمان که نیاز دارید می‌توانید از مجموعه خدمات باران بهره‌برداری کنید

تقریبا بعد از یکسال همکاری در تهران باران با دوره‌ی غیرحضوری پرطرفدار خود وارد سایت عسلویه شد و همکاری را گسترش داد. مخاطبین این دوره در ابتدا مدیران سایت عسلویه بودند که برای شرکت در دوره‌های آموزشی دغدغه‌های بسیاری همچون نبود زمان، مشغله‌های کاری و ... داشتند از طرفی این عزیزان صرفا کلاس‌های حضوری آموزش انگلیسی را تجربه کرده بودند. با شروع این دوره مدیران سایت عسلویه شیوه‌ی نوینی از آموزش را با در نظر گرفتن دغدغه‌هایشان تجربه کردند و بازخوردهای خیلی خوبی را به مجموعه دادند آن‌ها دیگر نگران زمان کلاس خود نبودند چرا که از بامداد تا شامگاه، هر زمانی که برایشان مناسب بود را می‌توانستند انتخاب کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های باران قابلیت بازخورد‌دهی و بازخورد‌گیری است. در دوره‌های آموزشی به هر طرقی که باران طراحی می‌کند می‌توان از نحوه کارکرد و پیشرفت کارمندان در هر مرحله ای بازخورد گرفت. از طرف دیگر می‌توان در مورد سبک برگزاری، دوره آموزشی، سطوح درسی طراحی شده، استاد و این موضوع که در هر مرحله شرایط به چه صورت بوده بازخورد داد. به همین ترتیب طرفین با هم شرایط را قدم به قدم بهبود می‌بخشند.

در هر زمانی که وقت افراد آزاد است فرصتی پیدا می‌شود. در مواقع استراحت و حتی در زمان رانندگی تا از فایل‌های آموزشی(صوتی و تصویری) کانال‌های باران بهره‌مند شوند. این موارد همراه بودن همیشگی باران را کامل می‌کند علاوه بر بهره‌برداری سازمانی می‌توان از خدمات باران برای خانواده خود (همسر، فرزندان و...) استفاده کرد. افراد در مواقعی که برنامه‌ای برای بلند‌مدت دارند می‌توانند هدف‌هایشان را با باران در‌میان بگذارند و متناسب با آن از خدمات باران استفاده کنند.

همکاری مستمر و دلپذیر

چندسالی است که موسسه باران افتخار همکاری با پتروشیمی زاگرس را دارد و هر سال برای شروع مجدد و حرکت مستمر و قوی نشست‌هایی مثل همان آغاز همکاری برگزار شده و نیازسنجی‌ها صورت می‌گیرد، نقشه آموزشی تعریف می‌گردد و هرگونه تغییری که در مسیر آموزش و حتی انتخاب اساتید می‌بایست صورت پذیرد اعمال می‌شود. تمام این اتفاقات و تغییرات در راستای نیاز آموزشی و اهداف پتروشیمی زاگرس انجام می‌گردد تا به حرکت رو به جلو و قوی سازمان برای درخشش بیشتر کمک کند. طبق گفته یکی از مدیران شرکت؛ ایشان و همکارانشان، هر یک بر اساس نیاز سازمانی خود از خدمات باران استفاده می‌کنند. به اینصورت که ابتدا مسائل اصلی سازمان خود را با باران در میان می‌گذارند و باران متناسب با نیاز سازمانی و حتی فردی شخص می‌تواند دوره‌ را برایشان طراحی کند. افراد با استفاده از این دوره‌ها می‌توانند به صورت کاملا غیرمستقیم آن موارد مهمی که در سازمان‌ها وجود دارد را به زبان انگلیسی به کارمندانشان منتقل کنند. یکی از ویژگی‌های باران انعطاف‌پذیری بالای آن است. می‌توانید متناسب با نیاز شغلی، متناسب با شرایط کاری خود و زمان‌بندی کلاس‌ها از این انعطاف‌پذیری استفاده کنید.

شروع پاندومی کرونا یک معضل جهانی است اما آموزش برای ما متوقف نمی‌شود

شروع پاندومی کرونا به عنوان یک تحول جهانی باعث تغییرات بسیار در فرآیند آموزش شد که از قضا باران از قبل به عنوان دغدغه آموزشی بزرگسالان به آن فکر کرده و دوره‌های غیرحضوری را برپا کرده بود

باران با آغاز دوره‌ی پاندومی کرونا همچنان به حرکت مستمر خود ادامه داد و متوقف نشد. کلاس‌های غیرحضوری موسسه باران با قوت پیش رفت و کلاس‌های حضوری تهران و سایت عسلویه هم به شکل کلاس آنلاین به فرآیند آموزش ادامه داد. همراه بودن همیشگی باران حس بسیار خوبی را به شما انتقال می‌دهد.

دلیل تمام اتفاقات خوب آموزشی در پتروشیمی زاگرس

دلیلی که به استمرار این همکاری کمک کرده نوع نگرش مدیریت ارشد بود که فرآیند آموزش زبان را نه به عنوان هزینه بلکه سرمایه‌گذاری بلند مدت برای سازمان می‌دیدند این نوع نگرش هزینه‌ی آموزش را ابزاری برای سودآوری آینده و ماندگاری نیروی انسانی می‌دید. این همکاری با این افق دید هم برای موسسه باران به عنوان یک موسسه آموزشی و هم برای پتروشیمی زاگرس نتایج اثربخشی داشت باران در کنار یادگیری از همکاری، یک پروژه‌ی کاری عالی را در کارنامه‌ی خود ثبت کرد و زاگرس توانست بسیار موفق‌تر و به‌روزتر از پیش به مسیر خود ادامه دهد و مشکل و دغدغه خود را در این امر حل کند.

باران نیز برای هموار کردن این مسیر با تلاش تیم اجرایی و اساتید جهت انعطاف در زمان برگزاری حتمی کلاس‌ها در ساعات مورد تایید، نظم در برگزاری، پیگیری‌های مکرر برای ارزیابی عملکرد واحد اجرا و اساتید و اعمال هرگونه تغییر با مشورت زبان آموزان و سازمان سعی کرده که به روند این موفقیت‌ها کمک کند البته همه‌ی این تلاش‌ها با همکاری و اشتیاق زبان آموزان این مجموعه اتفاق افتاده است.

تجربه‌ی زاگرس منحصربفرد و غیرقابل تکرار نیست. این تجربه در همکاری باران با هر سازمان دیگر که آموزش را به مثابه‌ سرمایه‌گذاری درک کرده باشد تکرارپذیر و دست‌یافتنی است. بدون شک اولین قدم در طی همراهانه‌ی این مسیر جلسات آنلاین و حضوری شناخت اولیه و نیازسنجی است. تیم‌های پشتیبانی، آموزش و توسعه‌ی باران منتظر دیدار با شما هستند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی