150

تحلیل بازار جهانی استایرن در سال ۲۰۲۱ و پیش بینی سال ۲۰۲۲

تحلیل بازار جهانی استایرن در سال ۲۰۲۱ و پیش بینی سال ۲۰۲۲
(دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

مازاد عرضه استایرن توسط چین باعث کاهش قیمت ها در سال ۲۰۲۱ شد.

 عرضه استایرن جهانی ممکن است که در سال ۲۰۲۱ با نوسانات بسیاری مواجه شود زیرا ظرفیت تولید آسیا افزایش می یابد و نااطمینانی در مورد میزان تقاضا باعث می شود که افقی برای بهبود در صورت ادامه پاندمی وجود نداشته باشد.

 اگرچه قیمت استایرن آسیا در ماه اکتبر به دلیل کاهش عرضه افزایش یافته بود، روند افزایش قیمت آن از شروع ماه دسامبر برعکس شد، زیرا برخی از تولیدکنندگان منطقه‌ای شروع به عرضه در بازار کردند.

استایرن منومر چیست؟

استایرن مونومر یک ترکیب آلی با فرمول شیمیایی  C8H8 است که به صورت صنعتی از هیدروژن‌زدایی اتیل‌ بنزن تولید می‌شود. به طور عمده دارای تمایل زیاد به فرآیند بسپارش (فرآیندی که طی آن یک مولکول واحد با اتصال به مولکول‌های دیگر به یک مولکول بزرگ چندگانه تبدیل می‌شود) است. استایرن مونومر در تولید مونومر پلی استایرن که یک پلاستیک مهم است و در فرآیند سنتز رزین‌ها بکار می‌رود.

استایرن عضو گروهی از ترکیبات شیمیایی است که به طور گسترده در دسته بندی ترکیبات ارگانیک وینیل (مولکول‌هایی با پیوندهای دوگانه بین اتم‌های کربن) قرار می‌گیرند. تحت فرآیندهای کاتالیست شیمیایی ترکیبات این ماده باز می‌شود و به اتم کربن یک مولکول استایرن منومر دیگر متصل می‌شود. این اتصال‌های جدید منومر پلی استایرن تولید می‌کنند که در آن هزاران اتم کربن استایرن به یکدیگر متصل شده‌اند.

 

کاربرد منومر استایرن

بیش از نیمی از شرکت‌های تولیدکننده منومر این ماده را در تولید مونومر پلی استایرن که یک پلاستیک شفاف با قابلیت‌های بالا در زمینه فرم‌گیری و ساخت انواع پلاستیک است استفاده می‌کنند. مابقی استایرن مونومرها توسط شرکت‌های تولید کننده در ترکیب با دیگر مواد مانند اکریلونیتریل (acrylonitrile)  و بوتادین (butadiene)  و در جهت تولید پلاستیک‌های مهندسی سخت کوپلیمر می‌شوند. از جمله کاربردهای این مایع می‌توان به تولید لاستیک، پشم شیشه، لوله، قطعات خودرو و قایق که نیاز به عایق‌بندی دارد، ظروف غذا و موارد دیگر اشاره کرد.

رشد ظرفیت تولید استایرن آسیا ادامه خواهد داشت

 گسترش ظرفیت تولید استایرن چین در سال ۲۰۲۱ باعث می شود که عرضه بازار به اندازه 88/6 میلیون مترمکعب در سال افزایش یابد و این امر نیز به نوبه خود عرضه استایرن آسیا را افزایش خواهد داد، این در حالی است که تقاضا برای این ماده شیمیایی هنوز از عرضه عقب مانده است. اگر میزان تقاضا به همین مقدار باشد احتمال کاهش تولید در ماه های آینده وجود دارد.

 از جمله کارخانه های جدید که به ظرفیت تولید استایرن اضافه شده اند عبارتند ازکارخانه تولید مواد شیمیایی ژی ژانگ[1] با ظرفیت تولید بیش از 2/1 میلیون متر مکعب در سال، سی. ان. او. او. سی. شل[2] به میزان ۶۵۰ هزار متر مکعب در سال و کارخانه مواد شیمیایی وانهوآ[3] به میزان ۶۵۰ هزار مترمکعب در سال.

 یکی از فعالان بازار استایرن می‌گوید به دلیل رقابت بیش از حد در بازار، عرضه کنندگانی که ساختار هزینه های قابل قبولی دارند از مزیت برخوردار خواهند شد.

 در همین حال به احتمال زیاد به دلیل تعمیر و نگهداری کارخانه های تولید سایر در نیمه اول سال ۲۰۲۱ میزان تولید استایرن به طور قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد و به همین دلیل ممکن است قیمت ها افزایش پیدا کند. علاوه بر این، این اتفاق باعث شد که اختلاف بین قیمت داخلی استایرن چین و قیمت های بین المللی کاهش پیدا کند و متقاضیان بین المللی استایرن چین افزایش پیدا کند.

 ضمنا تقاضای چین برای لوازم خانگی و تولید اتومبیل در نیمه اول سال ۲۰۲۱ افزایش داشت.  یکی از فعالان بازار استایرن معتقد است که به دلیل سودآوری بالا در صنایع پایین دستی و نرخ‌های بالای عملیاتی در این صنعت خریداران استایرن ممکن است که عوامل دیگری به جز قیمت ها را نیز در تقاضای خود در دوره بهبودی اقتصادی در نظر بگیرند. مثلاً ممکن است که متقاضیان استایرن ترجیح بدهند که مقادیر معتنابهی از کارگوهای استایرن را با قیمت‌های بالا خریداری کنند.

 یکی از فعالان بازار استایرن در هند می‌گوید که هند به عنوان دومین کشور بزرگ وارد کننده استایرن به دلیل کمبود عرضه در اواسط ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ با مشکل مواجه شد. احتمالاً این مشکل با افزایش عرضه کره جنوبی حل خواهد شد. اخیراً به دلیل برخی مشکلات مربوط به صنایع بالا دستی کره جنوبی عرضه استایرن این کشور در بازار جهانی کاهش یافته بود.

 اگرچه قوانین و مقررات جدیدی که دولت هند برای واردات استایرن در ماه مهر ۲۰۲۱ وضع کرده است ممکن است که مشکلات مربوط به تهیه و واردات استایرن در کشور هند را افزایش دهد. با این وجود مهلت نهایی برای صادرکنندگان استایرن برای برآورده کردن کیفیت مورد نیاز که توسط استانداردهای دفتر ملی هند تعیین می شود، احتمالاً تمدید خواهد شد.

 بازار استایرن آمریکای شمالی بر پایه صادرات استوار شده است

 پس از اینکه قیمت استایرن در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ به بالاترین سطح خود در طول ۱۸ ماه گذشته رسید متخصصان بازار استایرن بر این باور بودند که ایالات متحده آمریکا در میانه نااطمینانی های موجود در مورد تقاضا برای استایرن، خوراک بنزن در واقع سرنوشت قیمت های نقدی است که آینده استایرن در ایالات متحده آمریکا را رقم خواهد زد.

 پاندمی کرونا بهره‌برداری تولیدکنندگان پلی استایرن را تحت تاثیر قرار داد زیرا تقاضا برای بسته بندی مواد غذایی و خدمات مربوط به آن به دلیل تغییر رفتار مصرفی افزایش پیدا کرد. فعالان بازار معتقدند که قیمت های نقدی استایرن به شدت بر روی قیمت های حمل و نقل بین المللی تاثیر خواهد گذاشت.

 اگرچه برخی از مبادله گران معتقد بودند که برنامه‌ریزی برای رشد تولید استایرن طبق برنامه پیش نرفت و این ممکن است بازار عرضه جهانی را در سال ۲۰۲۱ تحت تاثیر قرار بدهد، اما تغییرات مربوط به تولید کارخانه ها در کره جنوبی، تایوان، ژاپن و خاورمیانه توانست میزان تقاضای آسیا برای واردات آمریکایی را حفظ کند.

 معامله گران اروپایی به دنبال تخفیف های بیشتر در سال ۲۰۲۱ هستند

 بازار مونومرهای استایرن اروپا در سال ۲۰۲۱ نیز در میانه نگرانی های ناشی از ادامه بحران کرونا همچنان با افول و نااطمینانی روبروست و این در واقع ظرفیت های در حال رشد آسیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 به طور خاص تخفیف برای قیمت‌های قراردادی استایرن به عنوان یک درصد قابل چانه‌زنی سالیانه که هر ماه قیمت‌های قراردادی اروپا را تحت تاثیر قرار می دهد، هنوز هم مورد بحث و بررسی است و سناریوهای مختلفی برای آن طراحی شده است.

 از یک سو این تخفیف ها هم ممکن است همچنان ادامه داشته باشد یا حتی کاهش پیدا کند و از سوی دیگر ممکن است که تولیدکنندگان استایرن به دنبال سود بیشتر تخفیف های خود را کاهش دهند.

نمودار ۱- قیمتهای جهانی استایرن و افزایش تقاضا برای صادرات ایالات متحده آمریکا

پایین دستی

منبع: S&P Global Platts



[1] Zhejiang

[2] CNOOC Shell

[3] Wanhua Petrochemical

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی