151

تاثیر پاندمی کووید- ۱۹ بر بازار جهانی پلی استایرن در نیمه اول سال ۲۰۲۱

تاثیر پاندمی کووید- ۱۹ بر بازار جهانی پلی استایرن در نیمه اول سال ۲۰۲۱
(چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به دلیل افزایش تقاضا و تولید اندک پلی استایرن در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰، عرضه پلی استایرن در بازار جهانی با کمبود مواجه شد.

عواملی مانند نا اطمینانی نسبت به تاثیر پاندمی کرونا و افزایش ظرفیت تولید در آسیا و نگرانی‌های محیط زیستی هم فشارهای مضاعفی را به این بازارها وارد کرد.

 افزایش تولید کالاهای مصرفی باعث افزایش رشد تقاضا برای پلی‌استایرن در آسیا شد

 بازار پلی استایرن آسیا در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ بهبود پیدا کرد که دلیل اصلی آن بهبود تقاضا در بازارهای مصرفی نهایی چین بود. پویایی های عرضه و تقاضا در چین بسیار قابل توجه خواهد بود تا بدین ترتیب جهت بازار را در سال ۲۰۲۱ با افزایش ظرفیت تولید و همچنین افزایش تقاضا برای کالاهای مصرفی تعیین کند.

 مصرف‌کنندگان نهایی پلی استایرن در چین، جایی که به نظر می رسد شرایط کووید-19 تا حد بسیار زیادی تحت کنترل درآمده است، تقاضای خود را برای پلی استایرن در از مناطق دیگر افزایش داده‌اند مخصوصاً در بخش تولید یخچال، که انتظار می‌رود با همین روند ادامه یابد.

 علاوه بر این افزایش قیمت های آکریلو نیتریل- بوتادین- استایرن (ABS) نیز باعث افزایش تقاضا برای پلی‌استایرن شده است. قیمت نقدی ABS نسبت به قیمت HIPS در حدود ۶۰۰ دلار به ازای هر چون بود که این خیلی بالاتر از دامنه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار به ازای هر تن در نیمه اول سال ۲۰۲۰ است.

اگر این اختلاف قیمت همچنان ادامه داشته باشد فعالان بازار انتظار دارند که تعداد خریداران خریدارانی که تمایل به خرید پلی استایرن پیدا می کنند تا بدین ترتیب صرفه‌جویی کنند افزایش خواهد یافت که همین امر نیز به کمبود عرضه منجر خواهد شد.

 

نمودار ۱- افزایش قیمت پلی استایرن در آسیا باعث شد که میزان عرضه در ایالات متحده آمریکا و اروپا کاهش یابد

خصوصی

 منبع: S&P Global Platts

 البته افزایش بیشتر تقاضا بستگی به بهبود اقتصاد جهانی هم در بازارهای داخلی و هم در بازارهای صادراتی دارد، که با توجه به نا اطمینانی های بسیار زیاد در پاندمی کرونا و مخصوصاً شروع سویه جدید امیکرون چندان واقعی به نظر نمی رسد.

 نرخ عملیاتی تولید کنندگان پلی استایرن نیز بسیار بالا خواهد بود در حالی که حاشیه سود آنها نیز با اندکی افزایش مواجه شده است، این در حالی است که کمبود عرضه تنها تا ماه فوریه ادامه پیدا کرد به دلیل این که در ماه فوریه ظرفیت جدید تولید کارخانه دینکا در سنگاپور که حدود ۲۰۰ هزار تن در سال بسته به مرحله بهره‌برداری رسید.

 در حالی که انتظار می رود کل ظرفیت تولید در سال ۲۰۲۱ به حدود یک میلیون تن در سال برسد، این رقم ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تنی شرکت اس پی کمیکالز و کارخانه چه جیانگ ییسو به میزان ۴۰۰ هزار تن در سال را نیز در بر می‌گیرد، میزان عرضه پلی استایرن در بازار آسیا را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

 

رشد اقتصادی آمریکا تحت تاثیر کووید-۱۹

 کاهش عرضه و افزایش قیمت ها در صنایع بالادستی باعث شده است که بازار پلی استایرن ایالات متحده آمریکا سال ۲۰۲۱ را با قدرت شروع کند. سال ۲۰۲۰ با افزایش تقاضای فصلی و کاهش عرضه پلی استایرن به دلیل بسته شدن یکی از خطوط تولید در سه ماهه چهارم به پایان رسید.

با وجود حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد به نظر می رسد که موانع بسیاری برای افزایش رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۱ وجود داشت که مهم ترین آنها نااطمینانی موجود در مورد بهبود وضعیت کووید-19 بود. شیوع این ویروس تاثیرات قابل توجهی بر رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا داشته است، عاملی که بازار پلی استایرن به شدت به آن وابسته است، زیرا به بازار مصرفی بسیار نزدیک است.

 اما یکی از نکته های مثبت بازار در ایالات متحده آمریکا این بود که تولیدکنندگان با یک کاهش هزینه در سه ماهه اول سال مواجه شدند که این به دلیل توازن بازارهای استایرن و بنزن بود. منابع بازار پیش بینی می کنند که علاوه بر توسعه این بازارها افزایش ظرفیت تولید در آسیا بر قیمت تاثیر خواهد گذاشت و باعث خواهد شد که هزینه‌های تولید بیشتر کاهش یابد.

 قبل از شروع پاندمی کرونا بر اساس گزارش های بازار سطوح تقاضای پلی استایرن و به شدت تحت تاثیر قرار گرفت، این به دلیل انتظار رشد بازار به اندازه ۱.۵ تا ۲ درصد بود. اگرچه انتظار می رفت که کاهش ارزه مرتبط با توقف تولید در یکی از خطوط تولید ایالات متحده و تاثیر اندکی بر این بازار داشته باشد.

 یکی از فعالان بازار در این باره می گوید: کاهش تولید به دلیل توقف یکی از خطوط تولید احتمالاً فقط بازار نقدی را تحت تاثیر قرار می دهد که در حال حاضر فعالیت بسیار اندکی دارد. علاوه بر این به احتمال خیلی زیاد قیمت‌گذاری پلی استایرن دنباله‌روی از حرکتهای بازارهای بالادستی با موجی از تقاضاهای فصلی را ادامه خواهد داد.

 اگر بخواهیم نگاهی به آینده داشته باشیم بازیافت و اقتصاد چرخه ای نقش بسیار مهمی را در تحلیل بنیادی بازار پلی استایرن ایفا خواهد کرد. یک فشار قوی توسط تولیدکنندگان در ایالات متحده آمریکا و اروپا به حرکت به سمت افزایش تولید مواد بازیافت های منجر خواهد شد.

  تولید کنندگان اروپایی به افزایش رویکرد های بازیافتی پلی استایرن تمایل نشان می دهند

 شرایط بازار پلی استایرن در اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۱ کمابیش شبیه شرایط این بازار در پایان سال ۲۰۲۰ بود.

 تقاضا برای کالاهای سفید و تحویل آنلاین به طور قرار توجه در طول سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و این در واقع جبران بخشی از مافات موجود برای کاهش تقاضا برای پلی استایرن اصل بود که در سال‌های گذشته به دلیل افزایش تمایل به پلاستیک های بازیافتی به وجود آمده بود.

 راه حل های بازیافتی همچنان یکی از مهمترین بخش‌های سرمایه‌گذاری در بازار پلی استایرن اروپا خواهند بود زیرا آگاهی عموم مردم نسبت به مسائل محیط زیستی افزایش پیدا کرده است و همچنین استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف در اتحادیه اروپا کار به شدت کاهش یافته که یکی از عوامل اصلی تقاضا برای پلی استایرن خالص بود.

 کاهش عرضه در اواخر سال ۲۰۲۰ باعث شد که قیمت ها افزایش پیدا کند ضمن اینکه تقاضا در آسیا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ نیز باعث افزایش قیمت ها به طور قابل توجهی شد. خریداران بازار پلی استایرن این گونه استدلال می کنند که کمبود پلی استایرن در بازار برای بلندمدت ادامه نخواهد داشت.

 یکی از تولید کنندگان پلی استایرن اروپا می گوید که صادرات کلی استایرن یکی از اهداف مهم فروشندگان اروپایی خواهد بود که همین امر باعث کاهش عرضه در بازار داخلی خواهد شد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی