151

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:
(چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

تقویت و توسعه پتروشیمی‌ها و ایجاد پتروپالایشگاه‌ها ایجاد ارزش‌افزوده را به‌دنبال دارد

 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: پتروپالایشگاه‌سازی باید به‌عنوان سیاستی راهبردی ازسوی دولت به عنوان راهبردی ملی در مسیر تکمیل زنجیره ارزش اجرایی شود، همچنین تقویت و توسعه پتروشیمی‌ها و ایجاد پتروپالایشگاه‌ها بدون‌شک ایجاد ارزش‌افزوده را به‌دنبال دارد.

 

ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه‌ها در مقیاس کوچک، افزون بر مزیت‌هایی نظیر کاهش خام‌فروشی، تولید فرآورده، تسریع در انتقال و توزیع فرآورده‌های مختلف نفتی به نقاط دورافتاده و سخت‌گذر، سبب تسهیل ورود بخش خصوصی به صنعت پالایش و پتروشیمی نیز می‌شود.

 

این بخشی از گفتگوی حسین حسین‌زاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با پیام پتروشیمی است که در زیر می‌خوانید:

 

مهمترین مزیت احداث پتروپالایشگاه‌ها در کشور چیست؟

 

بدون شک احداث پتروپالایشگاه‌ها راهبردی اساسی برای کاهش خام‌فروشی و همچنین بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی و تولید محصولات نهایی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در مسیر کاهش وابستگی کشور به نفت خام است.

 

این مطلب را نیز باید اضافه کرد که در شرایط کنونی یکی از راهکارهایی که همواره برای خروج از اقتصاد تک ‌محصولی ارائه می‌شود ساخت پتروپالایشگاه و تبدیل نفت به فرآورده‌های متعدد است، همچنین این طرح می‌تواند اشتغال‌زایی خوبی نیز به همراه داشته باشد، اما مهم‌ترین نتیجه این طرح که عبور از خام‌فروشی است، قطع وابستگی و خنثی‌سازی تحریم‌هاست.

 

به موضوع اشتغال‌زایی اشاره کردید، این طرح تا چه میزان در اشتغال‌زایی تاثیر گذار است؟

 

رونق صنایع پتروشیمی در شرایط کنونی اهمیت بسیاری دارد، با راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها هم  ایجاد اشتغال رونق خواهند گرفت و هم می‌توان جوانان بسیاری را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در بخش های مختلف صنعت نفت ایران مشغول به کار کرد، همچنین این صنایع برای کشور درآمدزایی و ارزآوری بسیار خوبی را در سال های آتی به همراه دارند.

 

در این راستا باید بر این نکته تاکید کرد که پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌سازی باید به‌عنوان سیاستی راهبردی ازسوی همه دولت‌ها اجرایی شود، همچنین تقویت و توسعه پتروشیمی‌ها و ایجاد پتروپالایشگاه‌ها بدون‌شک توسعه صنایع پایین دستی  را به‌دنبال دارد.

 

حمایت مجلس شورای اسلامی از چنین طرح‌هایی چگونه است؟

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حمایت از چنین طرح‌هایی، احداث پتروپالایشگاه را مهم‌ترین سلاح دفاعی در برابر تحریم نفتی و راه برون‌رفت از مشکلات خام‌فروشی دانسته و معتقدند  پترو پالایشگاه‌سازی سبب توسعه صنایع مختلف کشور و تولید محصولات متنوعی می‌شود

 

مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌های مردمی، نوع نگاه خود را به این مهم مشخص کرده است، همچنین یکی از برنامه‌های وزیر نفت ایجاد پتروپالایشگاه‌هاست، چنین برنامه‌هایی در کنار افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی‌ها بی‌شک کاهش و حتی توقف خام‌فروشی را به همراه خواهد داشت.

 

این طرح در توسعه صنعت نفت تا چه میزان تاثیرگذار است؟

 

 بدون تردید همانطور که پیشتر نیز اشاره شد یکی از راه‌های دستیابی به توسعه در نفت، تأسیس و توسعه پتروپالایشگاه‌هاست و از آنجا که تمام هم و غم ما در حوزه نفتی جلوگیری از خام‌فروشی است، از این رو تقویت و توسعه پتروشیمی‌ها و ایجاد پتروپالایشگاه‌ها ضرورتی غیرقابل انکاردر شرایط کنونی است.

 

 امروز در برنامه ریزی های کلان کشور تمرکز ارزش‌افزوده بر صنایع پایین‌دستی است، بنابراین اگر بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خود را روی صنایع پایین‌دستی بگذاریم بیشترین عایدی نصیب کشور می‌شود.

 

درواقع باید علاوه‌ بر پالایشگاه‌ها و پتروشیمی ها به ساخت پتروپالایشگاه‌ها نیز توجه کرد، زیرا  ایجاد ارزش‌افزوده در کشورهای توسعه یافته که دارای منابع نفت و گاز هستند نشان داده است که درمسیر توسعه و پیشرفت در پتروپالایشگاه‌سازی است، ضمن آنکه فرآورده‌ای که تولید می‌کند نباید تماما سوخت باشد و بتوانند مواد پایه پتروشیمی نیز تولید کنند، در این صورت سطح درآمدی کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

 

گفتنی است که ساخت و توسعه پترو پالایشگاه‌ها باید از برنامه‌های توسعه‌ای در وزارت نفت باشد و تحقق این امر می‌تواند در آینده صنعت نفت ایران را متحول کند.

 

پتروشیمی‌ها چه نقشی در درآمدزایی برای کشور داشته‌اند؟

 

نمی‌توان نقش پتروشیمی‌ها را در شرایط تحریمی کنونی همسو با درآمدزایی و ارزآوری برای کشور منکر شد و می‌توان گفت پتروشیمی‌ها به‌عنوان یکی از اقلام مهم صادراتی در شرایط تحریمی به داد کشور رسیده‌اند، هرچند در شرایط کنونی فروش و صادرات نفت نیز به‌خوبی پیش می‌رود و در این مدت نیز رکوردهای خوبی در فروش نفت داشته‌ایم.

 

درمجموع اجرای قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی با توجه به بسترهایی که برای جذابیت، سهولت و پویایی تامین مالی فراهم آورده ‌است می‌تواند کمک موثری به رفع مانع تامین مالی پتروپالایشگاه داشته‌ باشد.

 

علاوه‌براین با توجه به قیدهای پیش‌بینی شده در قانون، پتروپالایشگاه‌ها یا پتروشیمی‌هایی که ذیل قانون احداث می‌شوند، توجیه اقتصادی مناسب داشته و مردم می‌توانند در آن سهیم باشند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی