153

شرکت پتروشیمی کارون

شرکت پتروشیمی  کارون
(یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

از تحول در مدیریت منابع انسانی تا ناب‌سازی سرمایه‌های انسانی

در دنیای رقابتی امروز، دانش نقش بی بدیلی در خلق ارزش دارد و کسب و کارها جهت بقا و ایجاد مزیت رقابتی پایدار نیازمند سرمایه هستند و ارزشمندترین سرمایه در فضای کسب و کار امروز، سرمایه دانشی از جنس سرمایه انسانی می‏باشد و گواه این مهم، ارزش سهام شرکت‏ها و صنایعی است که سرمایه انسانی ارزشمندی را در اختیار دارند.

شرکت پتروشیمی کارون به عنوان اولین تولیدکننده ایزوسیانات‌ها و تکمیل کننده‌ی زنجیرهی ارزش پُلی یورتان در خاورمیانه و غرب آسیا و همچنین اولین شرکت دانش بنیان صنعت پتروشیمی ایران؛ با پیشتازی در حوزه مدیریت منابع انسانی، اهتمام جدی در جهت ارتقای « نیروی انسانی» به « منابع انسانی» و سپس « سرمایه انسانی» به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سرمایه داشته است. پتروشیمی کارون اینک در راستای تبدیل سرمایه انسانی شرکت به برجسته‌ترین کارکنان صنعت پتروشیمی کشور گام بر می‌دارد.

 

چشم‌انداز و اهداف: به سوی ناب‌سازی سرمایهها و فرآیندها

 نگاه متعالی پتروشیمی کارون به نیروی انسانی در برنامه استراتژیک؛ موجب گردید طرح ناب‌سازی سرمایه انسانی و فرآیندهای سازمانی را با تاکید بر مدل تعالی منابع انسانی (استاندارد 34000)، نخبه‌پروری در صنعت پتروشیمی و تبدیل کارکنان به دانشگران را در سرلوحه خویش قرار داده تا اهداف حیاتی در عملکرد سازمانی و اهداف اختصاصی و کاربردی را جامعه عمل بپوشاند.

اهداف حیاتی جهت ارتقای منابع انسانی به سرمایه انسانی در شرکت پتروشیمی کارون؛ چهار حوزه تدوین برنامه‌های راهبردی، آسیب‌شناسی فرایندها، بازطراحی ساختار سازمانی و مدیریت منابع و فرایندها را شامل می‌شود. در همین راستا، تدوین اسناد بالادستی و برنامه استراتژیک منابع انسانی، نگرش آسیب شناسانه به فرایندهای سازمانی بر اساس استاندارد ۳۴۰۰۰ و یادگیری سازمانی با نگاه به بهبود مستمر در تولید و عملیات، از جمله این اهداف است. همچنین مهندسی مجدد سیستم ارزیابی عملکرد بر مبنای تولید، مدیریت جانشین‌پروری و مدیریت برند منابع انسانی از دیگر اهداف حیاتی شرکت می‌باشند.

اهداف اختصاصی شرکت پتروشیمی کارون نیز تمرکز ویژه‌ای بر ناب‌سازی فرآیندهای سرمایه انسانی، ارتقای سطح کیفی نیروی انسانی در راستای افزایش بهره‌وری تولید و عملیات، ارتقای ظرفیت سرمایه انسانی و خلق گنجینه ارزشمندی از نخبگان به منظور نهادینه سازی اشتراک دانش در سازمان، دارد. این شرکت با لحاظ کردن این اهداف، در مسیر تحول در مدیریت منابع انسانی در حرکت است.

اقدامات و پیشرفت‌ها: حرکت در مسیر ناب سازی سرمایه انسانی

شرکت پتروشیمی کارون با تکیه بر تکنولوژی و دانش فنی، بر این باور است که دستیابی به اهداف حیاتی و اختصاصی یاد شده، با اتکا به سرمایه انسانی جوان و توانمند، بسترسازی انجام شده برای ارتقای سطح دانش، بینش، انگیزش و نگرش کارکنان به عنوان دارایی های شرکت، امکان پذیر است.

از آنجا که جایگاه شرکت در حوزه فرآیندهای منابع انسانی استاندارد ۳۴۰۰۰، در سطح بلوغ میانی می باشد. توسعه سلامت و شایستگی‌های کارکنان، به عنوان دو فاکتور اساسی مدیریت سرمایه انسانی، موجب چابک‌سازی فرآیندها، مزیت رقابتی و تحقق برنامه‌های استراتژیک شرکت پتروشیمی کارون در آینده نزدیک می‌شود.

 

پروژه‌های بهبود: پیاده سازیِ ناب‌سازی؛ از حال تا آینده

نظام‌مند نمودن فرآیندهای آموزش با نگاه ویژه به پرورش سرمایه های دانشی، بازبینی زیرساخت‌ها و به‌روز رسانی سامانه آموزش و یادگیری الکترونیک و پیاده‌سازی سیستم اثربخشی آموزشی و نیز توانمندسازی فردی و سازمانی از طریق آموزش‌های فنی تخصصی، رفتاری، عمومی و کوچینگ و منتورینگ؛ از پروژه‌های اجرایی طرح ناب‌سازی شرکت پتروشیمی کارون می‌باشد.

از دیگر پروژه‌های شرکت در حوزه مدیریت منابع انسانی؛ می‌توان به بازطراحی ساختار سازمانی بر اساس مدل فرایندی  APQCدر جهت بهبود و چابک‌سازی فرآیندهای تولید و عملیات، ارتقای سطح کیفی سرمایه انسانی از طریق مدیریت جانشین پروری، ساماندهی نیروی انسانی از طریق مهندسی روش در قالب کارسنجی و زمان سنجی و ایجاد چرخش شغلی، آسیب‌شناسی فرآیندها و بازنگری برنامه استراتژیک مدیریت سرمایه انسانی اشاره نمود، پروژه‌های بهبود، افق روشنی را در جهت ارتقای منابع انسانی به سرمایه انسانی و ناب‌سازی این سرمایه‌ها، به‌عنوان چشم انداز شرکت، ترسیم کرده است.

 

ناب سازی فرآیند های سرمایه انسانی با توسعه آموزش

 بی‌تردید دستیابی به اهداف شرکت پتروشیمی کارون در مدیریت منابع انسانی و ارتقای کارکنان به مهم‌ترین دارایی، مستلزم نقشه راهی است که متناسب با برنامه‌های راهبردی باشد. این نقشه را با بازبینی فرآیندهای آموزش بر مبنای استاندارد ۱۰0۱۵ آغاز و با به کارگیری سامانه‌ها در راستای بهبود اثربخشی آموزشی ادامه یافته است.

در این راستا، شرکت پتروشیمی کارون با بهره‌مندی از خدمات مجموعه‏های حرفه‏ای و معتبر در عرصه آموزش‌های سازمانی همچون مؤسسه افق ارتباط بین المللی باران در پیشبرد چشم‌انداز و اهداف شرکت گام برداشته است. خدمات آموزشی و پژوهشی در قالب توسعه فرهنگ کار تیمی، همدلی و اشتراک دانش کارکنان به عنوان مؤلفه اساسی مدیریت دانش، سهم انکارناپذیری در ناب‌سازی سرمایه انسانیِ شرکت، برای تبدیل کارکنان این مجموعه به برجسته‌ترین پرسنل صنعت پتروشیمی کشور در آینده دارد.

 

 

همکاری با مؤسسه باران و ارائه‌ای ناب در سمیناری خارجی به زبان انگلیسی

گام اول حرکت شرکت پتروشیمی کارون در سمینار مدنظر، با شناسایی هدف از حضور در سمینار، توسط تیم آموزشی مؤسسه باران صورت پذیرفت. شناسایی هدف و مدت زمان تعریف شده برای نیل به آن توسط مؤسسه باران، اولین و مهم‌ترین گام در تعریف نقشه راه و برنامه‌ریزی مطلوب و حرفه‌ای است. هدف شرکت پتروشیمی کارون برای آغاز این همکاری، حضوری قدرتمند و ارائه‌ای حرفه‌ای توسط کارکنان تعریف شد.

گام مهم بعدی آمادگی و به‌روز‌رسانی اطلاعات استاد در رابطه با مباحث مورد نظر جهت آموزش به فراگیران بود که این بخش از فرآیند به شکلی کاملاً حرفه‌ای و با ساده‌سازی مطالب توسط تیم آموزش و استاد مربوطه اتفاق افتاد.

در شرایط مذکور، نیاز فراگیران صرفا به آموزش منتهی نمی‌گردد. حضور در یک سمینار خارجی و ارائه برای مخاطبان حوزه‌‌ای تخصصی، نیاز به اعتماد‌ به نفس مضاعفی نسبت به ارائه به هم‌زبانان دارد که روانشناسی آموزش را می‌طلبد. شبیه‌سازی فضای سمینار، توجه و تمرکز روی نقاط مثبت فراگیران همچون لهجه و تلفظ صحیح، آموزش نحوه ارائه و توجه به جزئیات باعث شد که ارائه دهندگان بتوانند اعتماد ‌به‌ نفس کافی را کسب نمایند و شرایط را پیش بینی کنند.

خوشبختانه تمامی این اقدامات در کنار تلاش و استعداد ارائه‌دهندگان، موفقیت درخور توجهی را برای پتروشیمی کارون در پی داشت. فراگیران دوره برنامه‌ریزی، کمک به افزایش اعتماد‌ به نفس، تجزیه و تحلیل مشکلات توسط استاد و ساختن راه‌حل‏های جدید برای آن‌ها را نکته قابل توجهی در این موفقیت می‌دانستند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی