153

روند تدوین سند استراتژی مسئولیت اجتماعی صنعت پتروشیمی تشریح شد

روند تدوین سند استراتژی مسئولیت اجتماعی صنعت پتروشیمی تشریح شد
(یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

مشاور تدوین استراتژی مسئولیت اجتماعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت نفت از پیشگامان عمل به مسئولیت اجتماعی در کشور است و فعالیت‌های بسیاری با هزینه‌های بالایی را انجام داده است.

فرزاد امامی‌نژاد، مشاور مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تشریح اقدام‌های انجام شده برای تدوین سند استراتژی مسئولیت اجتماعی صنعت پتروشیمی، یکپارچه‌سازی، هم‌افزایی و رفع موازی‌کاری را از مشکلات همیشگی در این حوزه عنوان کرد و گفت: صنعت نفت از پیشگامان عمل به مسئولیت اجتماعی در کشور است و فعالیت‌های بسیاری با هزینه‌های بالایی را انجام داده است.

وی به ابلاغیه وزیر نفت دولت گذشته در حوزه مسئولیت اجتماعی به تمام شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت اشاره کرد و افزود: براساس این ابلاغیه، باید اقدام‌ها و فعالیت‌ها در این حوزه در چارچوب خاصی انجام می‌شد که به این منظور دبیرخانه مسئولیت اجتماعی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایجاد شد.

مشاور مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ابتدا مطالعاتی کلی بر وضع موجود و استانداردهای جهانی در این حوزه انجام شد، ادامه داد: در نهایت بهترین گزینه استاندارد ایزو 26000 انتخاب شد و براساس آن خدمات مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها بررسی شد تا اثرات نامطلوب آنها در محیط پیرامونی و جامعه کاهش یابد.

امامی‌نژاد تأکید کرد: 70 تا 80 سال از شروع مسئولیت اجتماعی در دنیا می گذرد و عملکرد سازمان‌ها در این زمینه نیز به توانمندی آنها بازمی‌گردد. عمل به مسئولیت اجتماعی اجباری نیست و هرچقدر شرکت ها از بعد اقتصادی توانمندتر باشند، بیشتر می‌توانند در این حوزه فعال باشند.

وی ارکان مسئولیت اجتماعی را اقتصادی، زیست محیطی، تأثیرات اجتماعی و بشردوستانه عنوان کرد و گفت: در ایران تاکنون بیشتر به بعد خیرخواهانه و انسان دوستانه توجه شده و صنعت پتروشیمی نیز در این بخش بسیار مطلوب عمل کرده است.

مشاور مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: صنعت نفت و پتروشیمی در هنگام وقوع حوادثی مانند کرونا، سیل، زلزله و ... سریع وارد عمل شده و اقدام کرده است.

امامی‌نژاد با اشاره به اینکه تازه ترین مدل الگوی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) برای تدوین سند استراتژی مسئولیت اجتماعی صنعت پتروشیمی سرلوحه کار قرار گرفت، افزود: موارد مفید این الگو را به ویژه در بحث های اقتصادهای دورانی و اشتراکی و مدیریت زیست بوم انتخاب، بررسی و برای ذی‌نفعان تحلیل شد.

وی همچنین به بررسی موارد استاندارد 26000 مسئولیت اجتماعی همسو با توسعه اهداف 17گانه سازمان ملل در حوزه زیست محیطی اشاره و اظهار کرد: با مطالعه صورت گرفته و با شناختی که از صنعت پتروشیمی وجود داشت، فرآیندهای مورد نظر براساس این استاندارد بازنگری، جابه‌جا و یا اضافه شد.

مشاور مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأکید کرد: تمام این فرآیندها براساس منویات مقام معظم رهبری، دستورات وزیر نفت و برنامه توسعه ششم، هفتم و هشتم توسعه در حوزه زیست محیطی بررسی و انتخاب شد.

امامی‌نژاد ادامه داد: در نهایت با ارتباط با شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی، اهداف استراتژیک مسئولیت اجتماعی صنعت پتروشیمی متناسب با راهبردهای صنعت نفت در کشور با حدود 26 هدف و برای هر هدف شاخص و برای شاخص‌ها، پروژه‌های متناسب تعریف شد که در نهایت با همکاری هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی این پروژه‌ها متناسب با بودجه در نظر گرفته شده اجرا خواهند شد.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی