154

هدف گذاری برای داخلی سازی چندین محصول راهبردی صنعت پتروشیمی

هدف گذاری برای داخلی سازی چندین محصول راهبردی صنعت پتروشیمی
(شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱) ۰۸:۰۰

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از برنامه ریزی برای داخلی سازی 21 محصول راهبردی صنعت پتروشیمی در راستای سند تحول دولت خبر داد.

مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار پیام پتروشیمی با بیان این که صنعت پتروشیمی ایران در مسیر پویایی و رشد قرار گرفته است و در این مسیر توسعه زنجیره ارزش با دانش فنی و کاتالیست های ایرانی  سبب تکمیل صنایع پایین دستی، کاهش خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر و نیز اشتغال زایی مطلوب در صنعت پتروشیمی می شود به تببین آخرین وضعیت این صنعت و برنامه های آتی پرداخت که متن کامل این گفتگو در پی می آید:

صنعت پتروشیمی در مسیر اجرایی شدن سند تحول دولت چه برنامه هایی را در دست اقدام دارد؟

 با توجه به ابلاغ برنامه تحول از سوی دولت سیزدهم،  اقدام های موثری در شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز آغاز شده است و توسعه زنجیره ارزش راهبرد نخست در توسعه صنعت پتروشیمی است و بر این اساس برنامه ریزی برای داخلی سازی 21 محصول مهم و راهبردی صنعت پتروشیمی آغاز شده است و در این راستا مدیریت برنامه ریزی و تولید شرکت باید از تمام ظرفیت های موجود صنعت برای اجرایی شدن این برنامه استفاده کند.

برای تحقق برنامه ریزی های انجام شده مدیریت کنترل تولید، مدیریت طرح ها، مدیریت سرمایه گذاری و نیز دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی باید تمام توان خود را برای تحقق زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی بکار بگیرند و باید بر این نکته تاکید کرد که صنعت پتروشیمی ایران در مسیبر توسعه و پیشرفت قرار گرفته است و با تولیدی شدن طرح های جدید ظرفیت تولید این صنعت رشد چشمگیری را رقم خواهد زد.

از سوی دیگر باید در نظر داشت  که روند پایدار تولید باید استمرار یابد و نقش مدیریت کنترل تولید برای تحقق برنامه ریزی های انجام شده از سوی هلدینگ ها و مجتمع ها جهت تامین خوراک، تولید مستمر و نیز برنامه های تعمیرات اساسی دارای اهمیت است.

همچنین با توجه به نیاز کشورهای همسایه به تجهیزات و محصولات صنعت پتروشیمی، بخش پتروشیمی ایران باید به‌ نحوی توسعه یابد که امکان صدور خدمات مهندسی و فناوری‌های این صنعت از طراحی تا راه‌اندازی واحد پتروشیمی فراهم شود.

 مهمترین سیاست‌های دولت سیزدهم در توسعه صنعت پتروشیمی چیست؟

توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی به‌منظور تولید محصولات مورد نیاز کشور و جلوگیری از واردات مهم‌ترین برنامه دولت سیزدهم در توسعه صنعت پتروشیمی است. به این منظور برنامه‌ریزی‌های لازم برای سرمایه‌گذاری و احداث واحدهای صنعتی جدید و تأمین ملزومات آن از جمله دانش فنی، مواد مصرفی، تجهیزات و قطعات نیز باید انجام شود، بنابراین به‌طور هم‌زمان دو موضوع تولید محصولات مورد نیاز در کشور و دستیابی به دانش فنی و کالا و تجهیزات پیگیری می‌شود.

افزون بر این، توسعه متوازن نیز از مواردی است که در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد و توقعی نیست که واحدهای بالادستی پتروشیمی که آب‌بر و انرژی‌بر هستند در نقاط اقلیمی از کشور که مناسب این واحدها نیست، احداث شوند. در نتیجه ایجاد صنایع تکمیلی و کارگاه‌های کوچک همسو با تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات نهایی را می‌توان برای مناطقی که شرایط اقلیمی لازم را ندارند، برنامه‌ریزی کرد، مانند شرق کشور. ایجاد این واحدها افزون بر اینکه سرمایه کمتری نیاز دارند و سریع‌تر احداث می‌شوند، اشتغال‌زایی بالایی نیز ایجاد می‌کنند.

همچنین از گذشته برنامه‌ریزی‌های تفصیلی برای توسعه صنعت پتروشیمی در مناطق ماهشهر، عسلویه و سایر مناطق کشور انجام و مجوزهایی نیز برای احداث واحدهای پتروشیمی جدید صادر شده است. برخی از این طرح‌ها پیشرفت چندانی ندارند، یا در مناطق اقلیمی نامناسب برنامه‌ریزی شده‌اند که ضرورت دارد به‌سرعت مورد ارزیابی، غربالگری و برنامه‌ریزی مجدد قرار گیرند.

همچنین پیگیری اجرای طرح‌های توسعه‌ای برنامه هفتم توسعه تقریباً نهایی شده‌اند و تعریف طرح‌های برنامه هشتم توسعه صنعت پتروشیمی به‌منظور ارتقای بیش‌ازپیش جایگاه این صنعت از دیگر برنامه‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که به جد در دستور کار قرار دارد. همین‌طور رفع مشکلات طرح‌هایی که بنا بود امسال به بهره‌برداری برسد و به دلایل مختلف به تأخیر افتاده نیز دنبال می‌شود که حداکثر تا پایان سال آینده همه به بهره‌برداری برسند. یکی از سیاست‌های این دولت، فارغ از اینکه سرمایه‌گذاری از سوی چه کسی انجام شده، دولتی یا خصوصی، به سرانجام رساندن آنهاست. اینها را دولت کمک می‌کند تا تکمیل شوند و به تولید برسند.

چه  اقدام هایی برای توسعه صنعت پتروشیمی و جذب سرمایه گذاری های جدید در دست اقدام است؟

نخست باید به این نکته اشاره کرد که شرکت ملی صنایع پتروشیمی همه تدارکات و نیازهای لازم برای سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کند تا سرمایه‌گذار با خیالی آسوده صنعت را توسعه دهد.

ظرفیت کنونی صنعت پتروشیمی ایران ۹۰ میلیون تن در سال است که با تکیه بر توان متخصصان و دانشمندان کشور تا ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد و باید در نظر داشت که  توسعه صنعت پتروشیمی در سال‌های آتی به گونه‌ای است که محصولات تولیدی در ادامه زنجیره ارزش خواهند بود و ارزش افزوده بیشتری ایجاد خواهند کرد.

صنعت پتروشیمی امروز بر قله افتخار نشسته است و صنعتی ارزش‌آفرین و بدون ریسک است و از همه سرمایه‌گذاران و دانشمندان توانمند دعوت می شود که به یاری این صنعت بیایند چراکه این صنعت میراثی ماندگار برای آیندگان است و توسعه و ساخت واحدهای جدید پتروشیمی نیاز به نوآوری پژوهشگران و متخصصان دارد.

بسته‌های سرمایه‌گذاری خارجی آماده است  و سرمایه‌گذاران می‌توانند به فراخور نیاز از این بسته‌ها استفاده کنند.

برای افزایش خوراک پتروشیمی چه اقدام های جدیدی در حال انجام است؟

یکی از راه‌های تأمین خوراک پایدار پتروشیمی‌ها، سرمایه گذاری این صنعت در بخش بالادستی است که هلدینگ‌های پتروشیمی در بخش بالادست سرمایه گذاری می‌کنند تا خوراک پایداری برای مجتمع‌های پتروشیمی خود داشته باشند که تفاهم‌نامه های آن با شرکت ملی نفت ایران  در نمایشگاه بین المللی نفت ،گاز، پالایش و پتروشیمی امضا شد.

همچنین درمسیر تنوع تامین خوراک باید گفت که 72 درصد مجتمع‌های کنونی ما خوراک گازی هستند و بنا داریم که توازنی بین مجتمع‌های خوراک مایع وگازی ایجاد کنیم.

استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان در برنامه های توسعه ای صنعت پتروشیمی چگونه خواهد بود؟

در برنامه های هفتم و هشتم باید از ظرفیت های موجود شرکت های دانش بنیان برای توسعه صنعت پتروشیمی استفاده کرد.

باید به سطحی از آگاهی و دانش برسیم تا با همراهی همه تلاشگران، اهداف پیش بینی شده صنعت پتروشیمی محقق  شود وامروز می توان گفت که  مفهوم دانش بنیان برای تمامی خانواده بزرگ صنعت پتروشیمی آشنا است و واحد ها با توجه به حوزه مسئولیت های خود در این زمینه قعالیت های بسیار خوبی داشته اند.

در این میان بسیاری از دانش های فنی، تجهیزات و کاتالیست های صنعت پتروشیمی بطور کامل در حال داخلی سازی هستند و باید با توجه به ظرفیت های موجود در داخل کشور و تکیه بر توان داخلی خود را از واردات آنها بی نیاز کنیم و می توان با نگاهی نو و فناورانه با تکیه بر توان موجود در مسیر پیشرفت ، توسعه و تحقق برنامه های هفتم و هشتم حرکت کرد.

همچنین  در گام دوم انقلاب  با توسعه صنعت پتروشیمی چشم انداز جدیدی از این صنعت محقق می شود،  و همه محصولات راهبردی صنعت شناسایی شده و با توجه به برنامه ریزی ها، تلاش می شود که این محصولات در داخل کشور تولید شوند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی