156

انقلاب صنعتی چهارم ( صنعت ۴.۰) و صنعت پتروشیمی - قسمت اول

انقلاب صنعتی چهارم ( صنعت ۴.۰) و صنعت پتروشیمی - قسمت اول
(پنج شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۱) ۰۸:۰۰

صنعت پتروشیمی به یک طریقی به هر کالای تولیدی مرتبط است‌. این صنعت نفت و گاز طبیعی را به کالاهای واسطه تبدیل میکند که نهایتاً به محصولاتی که ما به صورت روزانه استفاده می کنیم تبدیل می شوند.

صنعت پتروشیمی جهان با بیش از ۲۰ میلیون نفر کارمند و فروش سالانه ۵ تریلیون دلار به عنوان سنگ بنای بسیاری از صنایع تولید کننده کالاهای نهایی مانند کشاورزی، خودروسازی، ساخت و ساز و محصولات دارویی عمل می کند.

 ظهور انقلاب چهارم صنعتی یا صنعت ۴.۰ احتمالاً چنین تغییراتی را به وجود خواهد آورد. صنعت ۴.۰ تعدادی از فناوری های پیشرفته دیجیتالی و فیزیکی را گرد هم می آورد تا یک ارتباط فیزیکی به دیجیتال بهتری را فراهم آورد- و این امر می‌تواند به صورت بالقوه صنعت پتروشیمی را از طریق بهبود رشد استراتژیک و ساده سازی عملیات متحول سازد.

زمان چنین تحولی فرا رسیده است: فناوری های پیشرفته مربوط به صنعت پتروشیمی - مانند اینترنت همه چیز، مواد پیشرفته، تولید افزودنی ها، تجزیه و تحلیل پیشرفته، هوش مصنوعی و رباتیک- روی هم رفته به سطحی از هزینه و عملکرد رسیده‌اند که قابل کاربرد گسترده هستند.

نکته مهم تر این است که این فناوری ها در حال حاضر به اندازه پیشرفته هستند که می‌توانند با فرایندهای بازاریابی و تبدیل اصلی شرکت های پتروشیمی ادغام شوند تا عملیات تولیدی را به صورت دیجیتال متحول کنند و زنجیره های عرضه هوشمند و کارخانه ها را مانند مدل های تجاری قابل استفاده سازند.

 به عنوان مثال شرکت پتروشیمی BASF، از  کاربردهای صنعت ۴.۰ در توسعه سیستم های ارتباطی و مدلهای تجزیه و تحلیل پیشرفته برای مدیریت دارایی های پیشبینی شده، مدیریت فرآیند و کنترل و راه اندازی مجازی کارخانه ها استفاده می کند.

 این شرکت فراتر از این کاربردهای سنتی فرایند تولید صابون مایع را به صورت کاملا اتوماتیک در کارخانه هوشمند خود در کایزرسلاترن طراحی کرده است. به محض اینکه کاربر سفارش خود را برای یک صابون خاص سبز می کند، برچسب های شناسایی فرکانس رادیو به مخزن های صابون وصل می شوند و تجهیزات را به این وسیله مطلع می سازند تا خط تولید از طریق ارتباطات شبکه بی سیم شروع به فعالیت کند و ترکیب سفارشی صابون و بسته بندی را به انجام برساند - به این ترتیب تولید انبوه محصولات سفارشی بدون دخالت انسان امکان‌پذیر می‌شود.

 در این یادداشت کاربردهای مختلف صنعت ۴.۰ در مراحل مختلف زنجیره ارزش مواد شیمیایی مورد ارزیابی قرار می گیرد. این یادداشت سر برای ناراحت که فرصت هایی که کاربردهای صنعت ۴.۰ ایجاد می‌کند را مورد بحث و بررسی قرار داده و فناوری هایی که می تواند به شرکت های پتروشیمی در دستیابی به مزایای رقابتی استراتژیک کمک کند را معرفی نماید، به ویژه در زمینه های اقدامات تجاری و رشد تجاری.

 از آنجایی که داده‌ها نقش کلیدی را به عنوان راه ارتباطی بین فناوری اطلاعات و فناوری عملیات ایفا می کنند، لایه ای از راه حل های معماری شده برای مدیریت داده ها و استفاده می تواند به اجرایی شدن برنامه ها و به کارگیری فناوری های پیشرفته و مواجهه با چالش های مربوط به کاربرد های صنعت ۴.۰ کمک کند.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی