156

مواد شیمیایی، ضایعات و تغییرات آب و هوایی - قسمت اول

مواد شیمیایی، ضایعات و تغییرات آب و هوایی - قسمت اول
(پنج شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۱) ۰۸:۰۰

تغییرات آب و هوایی و مدیریت مواد شیمیایی خطرناک و ضایعات آنها دو تا از چالش های بسیار زیادی هستند که سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار، طبق سند توسعه پایدار سال ۲۰۳۰ با آنها مواجه هستند.

 توافق های جهانی زیادی برای رفع این نگرانی ها صورت گرفته است. چارچوب کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل به نحوی تنظیم شده است که هم به دنبال پایداری میزان انتشار گازهای گلخانه ای در جو و همچنین تطابق با اثرات اجتناب ناپذیر بر روی تغییرات آب و هوایی است.

 توافقنامه های مربوط به مواد شیمیایی خطرناک عبارتند از کنوانسیون روتردام در مورد رویه های قانونی بر در مورد مواد شیمیایی خطرناک و حشره کش ها در تجارت بین الملل، کنوانسیون استکهلم در مورد آلاینده های ارگانیک مستمر و اکنون کنوانسیون میناماتا در مورد مرکوری. و نهایتا کنوانسیون بازل در مورد کنترل حرکت‌های ضایعات خطرناک بین کشورهای مختلف و تمرکز بر روی نحوه از بین بردن آنها به صورت کامل مسائل مربوط به ضایعات شیمیایی را پوشش داده است.

 عوامل بسیاری به این تغییرات آب و هوایی، مواد شیمیایی و ضایعات آنها نسبت داده شده اند که برخی از آنها عبارتند از:

  • تغییرات آب و هوایی می تواند منجر به افزایش انتشار مواد شیمیایی خطرناک در محیط زیست شود؛
  • تولید مواد شیمیایی، موادی که شامل محصولات و مصارف محصولاتی است که می‌توانند باعث افزایش انتشار مواد شیمیایی خطرناک و گازهای گلخانه ای شوند؛
  • بخش مربوط به ضایعات نیز منبع بالقوه انتشار گازهای گلخانه‌ای و مواد شیمیایی خطرناک است؛
  • معیارهای افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مواد شیمیایی هم می توانند هم افزایی داشته باشند و هم می توانند بده- بستان داشته باشند؛
  • فرصت های بسیاری وجود دارد که می توان ورودی تولید گازهای گلخانه ای و مواد شیمیایی خطرناک را بست.

 در این گزارش جنبه های فنی این ارتباط دو جانبه، بر اساس ادبیات موجود ارائه شده است، مبنای این گزارش شناسایی فرصت هایی است که می تواند باعث شود تغییرات آب و هوایی و انتشار مواد شیمیایی خطرناک و ضایعات به حداقل برسد، به صورتی که از نظر هزینه به صرفه باشد و در عین حال کارایی لازم را نیز داشته باشد.

  تاثیر تغییرات آب و هوایی را همین حالا نیز ما تجربه کرده ایم: مواردی مانند افزایش دمای کره زمین، تغییرات مربوط به بارش، تغییر سطح اقیانوس ها، میزان ذوب شدن کوه های یخ، افزایش سطح دریاها، افزایش شدت و تعداد حوادث مربوط به سطح دریا، از بین رفتن جنگل ها، تغییرات ناگهانی آب و هوا و افزایش دفعات آتش سوزی در جنگل ها و به طور کلی افزایش حوادث بسیار ناگوار آب و هوایی.

 علاوه بر افزایش انتشار اولیه و ثانویه مواد شیمیایی خطرناک در خاک، آب و اتمسفر تغییرات آب و هوایی کاربردهایی نیز برای بخش های مختلفی از حمل و نقل دارد، شامل تغییر در چرخه گردش اتمسفری، جریان های فعلی اقیانوس، تغییرات سطح آب دریاها، حوادث و رویدادهای بسیار سهمگین آب و هوایی و مهاجرت حیوانات.

 تغییرات آب و هوایی همچنین تاثیر مواد شیمیایی را بر روی انواع گونه های جانوری و انسانها نیز در پی خواهد داشت، تاثیراتی که هم اکنون نیز مشاهده می شود.

 سرانجام تاثیرات تغییرات آب و هوایی از چشم انداز زیرساخت های فیزیکی و عملیاتی نیز مورد بررسی قرار می گیرد. در بخش ضایعات، اختلال در اقدامات عملیاتی و خروج مواد شیمیایی خطرناک از ضایعات و تجهیزات مربوط می‌تواند تاثیرات مخرب زیست محیطی را به همراه داشته باشد. سایت های معدنکاری، سدسازی و سایر زیرساخت‌ها نیز می‌تواند منجر به انتشار مواد شیمیایی خطرناک در محیط زیست شود.

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی