87

آن چه در پنج روز ایران پلاست گذشت؛

آن چه در پنج روز ایران پلاست گذشت؛
(چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۰۸:۰۰

نبض پتروشیمی منطقه در سئول می تپید

ایران پلاست دهم را می‌توان از خیلی جهات پلی بزرگ دانست. پلی بین شرکت‌های داخلی و خارجی صنعت پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی آن، پلی که روابط بین بخش خصوصی و دولتی ایران و جهان در این حوزه را تقویت کرد، به طوری که اگر قرار بود این ارتباط به صورت کشور به کشور برقرار شود، نه تنها صرف زمان زیادی را طلب می‌کرد، بلکه هزینه‌های زیادی برای کشورها ایجاد می‌کرد که در این میان بسیاری از فعالان صنعت پتروشیمی معتقدند ایران پلاست راه میان‌بر را نشان صنعت پتروشیمی داد.

دهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست در حالی در آخرین روزهای فروردین ماه در تهران برگزار شد که در جریان این رویداد، رویکرد این نمایشگاه به کاربردی و تخصصی شدن نزدیک‌تر شد و بیش از نمایش محصولات و توانمندی ها، همه در اندیشه تامین نیازهای خود در این نمایشگاه بودند. ایران پلاست دهم که از 25 تا 29 فروردین ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به میزبانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد، بیش از 500 شرکت داخلی و 400 شرکت خارجی را در خود جای داده بود؛ شرکت‌هایی که در طول ایام برگزاری نمایشگاه به نظر می‌رسید که از کیفیت برگزاری راضی هستند. از سوی دیگر حضور هیات‌ها و بازرگانان خارجی که به دعوت شرکت ملی صنایع پتروشیمی و با سرمایه‌گذاری 600 میلیون تومانی برای بازدید به این نمایشگاه آمده بودند، رنگ و روح تازه‌ای به این نمایشگاه بخشیده بود و بر کیفیت آن افزود.

ایران پلاست دهم چگونه آغاز شد؟

اما این نمایشگاه دستاوردهایی را در طی این روزها برای فعالان صنعت پتروشیمی و پلاستیک ایرانی و خارجی داشت که بخش عمده‌ای از آن را می‌توان به دلیل حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه و بین‌المللی بودن واقعی آن دانست.

نمایشگاه ایران پلاست امسال از حدود ساعت 14 روز چهارشنبه 25 فروردین ماه به طور رسمی با اجرای مراسمی آغاز به کار کرد؛ مراسمی که در آن مرضیه شاهدائی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی میزبانی مراسم را به عنوان مجری نمایشگاه در اختیار داشت و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در این مراسم به نوعی مهمان او بودند و از سوی دیگر حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور انگیزه مضاعفی را برای برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه به برگزارکنندگان می‌داد.

در این مراسم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اشاره‌ای به حضور ۲۰۰ هیات تجاری تخصصی در صنعت پلاستیک در این نمایشگاه، بر لزوم ارتباط صنایع خودرو، بسته بندی و غذایی با پتروشیمی تاکید کرد. شاهدایی ظرفیت تولید کشور در حوزه صنایع پلیمری را ۷.۴ میلیون تن عنوان و تاکید کرد که این رقم باید تا پایان برنامه ششم توسعه به ۱۲ میلیون تن برسد. وی خبر خوشی را هم به تولیدکنندگان در این مراسم داد که آن اضافه شدن سه واحد پلی‌اتیلن با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ میلیون تن در سال از سال جاری بود.

توجه ویژه به توسعه صنایع میان دستی

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم توسعه صنایع میان دستی و توجه بیشتر به صنایع بالادستی برای تامین خوراک را مورد هدف صحبت‌های خود قرار داد. به گفته نعمت‌زاده که خود سابقه زیادی در صنعت پتروشیمی دارد، در حال حاضر 12 هزار واحد تولیدی پتروشیمی و 7000 واحد پلیمری در کشور فعالیت می‌کنند که این تعداد کافی است، اما در زمینه‌ی طراحی، مهندسی و بخش‌های آزمایشگاهی باید واحد‌های کوچک با واحد‌های بزرگ شریک شوند، چرا که واحد‌های کوچک به راحتی قادر به بازاریابی و تامین منابع نیستند.

اما بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در این مراسم تاکید خود را بر افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی تا سال 1400 به 40 میلیارد دلار گذاشت و در عین حال پیشنهاد کرد که یک نهاد قانون‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایجاد شود تا رقبا در عین رقابت سالم یکدیگر را تخریب نکنند.

پایان سخن گفتن، آغاز مذاکرات

با پایان یافتن مراسم افتتاحیه، نمایشگاه به حال و هوای مذاکرات رفت و در همان روز ابتدایی هیات‌های تجاری از کشورهایی چون پاکستان، هند و جمهوری آذربایجان از نمایشگاه بازدید کردند که با توجه به ارتباط خوب ایران با این کشورها این حضور توانست زمینه زیادی را برای همکاری کشورها در حوزه پتروشیمی و پلاستیک ایجاد کند.

کشور پاکستان یکی از واردکنندگان پلیمر و مواد خام به شمار می‌رود که به دلیل نداشتن تولیدکنندگان داخلی، سالانه حدود یک میلیون تن محصولات پلیمری وارد می‌کند و همین امر احتمال گسترش همکاری‌های بین دو کشور را در این حوزه بیشتر می‌کند.

خرم سعید، رییس هیات نمایندگی پاکستان درباره اهداف هیات تحت هدایت خود از حضور در نمایشگاه امسال، گفت که این هیات به دنبال توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه میان ایران و پاکستان در حوزه‌هایی نظیر صنایع پلیمر، محصولات شیمیایی و پلاستیک‌هاست. وی این را هم گفته بود که پاکستان واردکننده نزدیک به یک میلیون تن از دیگر انواع محصولات شیمیایی است که می‌تواند فرصتی بی‌نظیر برای گسترش همکاری‌های دوجانبه باشد.

کسب و کار جهانی؛ ابتکار ایرانی

دهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست با شعار "کسب و کار جهانی" علاوه بر حضور شرکت‌های خارجی، تلاش کرده بود تا بتواند در زمینه تامین نیاز شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان نیز موفق عمل کند؛ موضوعی که خود هیات‌های تجاری نیز به آن اذعان داشتند که نمایشگاه از این جهت بسیار قوی عمل کرده است. همانطور که شاهین اسداف، یکی از نمایندگان هیات تجاری جمهوری آذربایجان در همان روز ابتدایی نمایشگاه سطح تولیدات صنعت پلاستیک ایران را  بسیار توسعه یافته و روبه رشد ارزیابی کرد و در مورد نمایشگاه ایران پلاست هم گفت که به رغم اینکه هنوز از تمام نمایشگاه بازدید نکرده اما به نظر می‌آید که می‌تواند دستگاه مورد نیاز خود را با قیمت مناسب و کیفیت بالا پیدا کند. از سوی دیگر تاجر دیگری از هیات آذربایجانی نیز طی بازدید خود از نمایشگاه ایران پلاست از تمایل خود برای خرید محصولات پلاستیکی ایران خبر داده بود.

در بحبوحه برقراری روابط تجاری در صنعت پتروشیمی و پلاستیک، هندی‌ها هم قصد داشتند که از این قافله عقب نمانند و با توجه به پتانسیل ایران برای تجارت در این حوزه جایگاه خود را بیش از سایر کشورها در ایران باز کنند. همین امر سب شد تا حضور هیات‌های هندی در این نمایشگاه اعم از غرفه‌دار و بازدید کننده مشهود باشد و آن‌ها ساعات زیادی از وقت خود را در نمایشگاه بگذرانند. وورا مدیر یکی از شرکت‌های پلیمری هندی در این رابطه ابراز امیدواری کرد که با رفع مشکلات بانکی و برچیده شدن موانع ناشی از تحریم‌ها، ظرف شش تا 9 ماه آینده شرایط برای تسهیل و توسعه روابط دوجانبه ایران و هند به ویژه در عرصه صنایع پلاستیک و پلیمر فراهم شود.

از دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه که حضور پررنگی در ایران پلاست دهم داشتند، لبنانی‌ها بودند که با حضور خود اعلام کردند که شرکت‌های لبنانی آماده همکاری و خرید محصولات مختلف تولید کنندگان پلیمری ایران هستند.

پای شهرآورد به نمایشگاه باز شد!

یکی از نکات قابل توجه نمایشگاه ایران پلاست امسال، همزمان شدن سومین روز این نمایشگاه با شهرآورد فوتبال تهران بود که فضای نمایشگاه را کمی ورزشی کرد، به طوری که جمعی از بازیکنان و مربیان فوتبال کشورمان در روز جمعه از این نمایشگاه بازدید کردند که با توجه به برگزاری شهرآورد ٨٢، حضور فوتبالی‌ها در نمایشگاه باعث ایجاد هیجان و جو فوتبالی در سطح نمایشگاه شد. در این بازدید چند بازیکن شاخص فوتبال ایران از جمله آندرانیک تیموریان، کاپیتان تیم‌ملی فوتبال ایران و مجید جلالی که در این فصل در تیم سایپا با یکدیگر همکاری می‌کنند حضور داشتند که هرچند که در مورد نتیجه دربی اظهار نظری نکردند اما آندرانیک با توجه به سابقه بازی در استقلال تمایل و علاقه خود به برد این تیم را پنهان نکرد.

در ادامه روند برگزاری نمایشگاه، نمایندگان نمایشگاه "پلاست ویژن" هند در دیدار با محمد مقاره مدیر نمایشگاه ایران پلاست راه‌های همکاری دو جانبه را بررسی کردند.

یکی از بسترهایی که ایران پلاست دهم برای تولیدکنندگان داخلی فراهم آورد، فروش محصولات پتروشیمی، ماشین‌آلات، محصولات پلاستیکی به مشتریان خارجی بود، در عین حال واحدهای داخلی می‌توانستند نیازهای خود را از شرکت‌کننده‌های خارجی این نمایشگاه تامین کنند. در همین راستا کشور ارمنستان را می‌توان یکی از کشورهایی دانست که می‌توان محصولات تولیدی ایران را به آن‌ها فروخت. شاید به همین دلیل باشد که واروژان خلعتیان، تولیدکننده محصولات پایین‌دستی پتروشیمی ارمنستان هدف اصلی خود از شرکت در دهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست را خرید دستگاه‌های تولید محصولات پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف عنوان کرده و گفته است که در این نمایشگاه علاوه بر دیدار با دوستان ارمنی مقیم ایران خود مبادلات جدید در زمینه خرید دستگاه‌های تولید محصولات پلاستیکی نیز امکان‌پذیر می‌شود.

مشارکت، از همسایه ها تا چشم روشن ها

استقبال از دهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست اما تنها به همسایه‌ها و کشورهای آسیایی ختم نشد و اروپایی‌ها نیز کیفیت برگزاری این نمایشگاه را قابل رقابت با سطح جهانی دانستند و نسبت به آینده روابط ایران و کشورشان ابراز امیدواری کردند، به طوریکه در زمان برگزاری همین نمایشگاه گفته شد که شرکت‌های آلمانی علاقه‌مند به همکاری با شرکت‌های ایرانی فعال در تمام بخش‌های صنعت پتروشیمی هستند.

آلمانی‌ها، ایران پلاست را فرصتی مناسب برای شروع فصل جدیدی از همکاری‌ها میان صاحبان فناوری و شرکت‌های ایرانی دانستند و تاکید کردند که مشتاقانه خواهان توسعه روابط دوجانبه هستند.

مدیرفروش یکی از شرکت‌های شناخته شده آلمانی در حوزه تولید انواع قطعات و تجهیزات مورد استفاده در ماشین آلات صنعت پلاستیک با حضور در این نمایشگاه ابراز امیدواری کرد که با توسعه فعالیت‌های این شرکت در ایران و گسترش روابط، بتوان این شرکت را در ایران با هدف ارائه تمامی سرویس‌ها از فروش تا تعمیرات و خدمات پس از فروش راه‌اندازی کرد.

 بازدیدکنندگان خوش شانس

یکی از نکاتی که علاوه بر بازدید از نمایشگاه برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده بود، ثبت‌نام رایگان در قرعه‌کشی بود؛ به طوری که هر بازدیدکننده اطلاعات خود ر در زمان ورود ثبت و کارت بازدید خود را دریافت می‌کرد که با آن کد می‌توانست در قرعه‌کشی ثبت‌نام کند.

برندگان خوش‌شانس این قرعه‌کشی‌ها که بعضا خودشان هم احتمال برد خود در این قرعه‌کشی را نمی‌دادند، مبلغ پنج میلیون تومان دریافت می‌کردند که این قرعه‌کشی هر روز انجام شده و یک نفر به عنوان برنده معرفی می‌شد، از سوی دیگر ثبت‌نام بازدیدکنندگان این فرصت را به برگزارکنندگان نمایشگاه می‌داد تا ضمن به دست آوردن آمار بازدید از نمایشگاه با جمع‌آوری اطلاعات مخاطبین، نسبت به شناسایی جامعه هدف و ارتقای سطح کیفی نمایشگاه برای دوره‌های آینده اقدام کنند.

بررسی این آمار نشان می‌داد که از روزهای ابتدایی تا انتهایی نمایشگاه هر روز بر تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه افزوده شده است که عمده بازدیدکنندگان مربوط به بخش خصوصی بودند و در مجموع تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه را می‌توان بیش از 30 هزار نفر در طول پنج روز تخمین زد.

ایران پلاست دهم در پنج روز فعالیت خود میزبان روس‌ها هم بود که تولیدکنندگان این کشور نیز معتقد بودند که این نمایشگاه می‌تواند زمینه‌ساز افزایش همکاری‌ها میان ایران و روسیه باشد. مدیر یکی از شرکت‌های روسی ابراز امیدواری کرد که با برچیده شدن تحریم‌ها بتوان در زمینه ارائه سیستم‌های اتوماتیک و پروژه‌های مهندسی با شرکت‌های ایرانی همکاری بیشتری داشت.

از سوی دیگر شرکت‌های هلندی نیز با شرکت در این نمایشگاه، به دنبال از سرگیری فعالیت‌های خود در ارتباط با صنعت پتروشیمی ایران بودند، این را سارا پاپینگ، مدیر فروش شرکت هولند کالرز گفته و حضور گسترده شرکت‌کنندگان از نقاط مختلف دنیا و تعداد بالای بازدیدکنندگان این نمایشگاه را قابل توجه دانسته بود.

یکی از نکاتی که مورد توجه شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی حاضر در این نمایشگاه قرار گرفته بود، ارائه تکنولوژی‌های نوین و آشنایی با شرایط و تولیدات روز جهانی بود، تا جایی که حتی بارش باران نیز نتوانست از جذابیت آن برای بسیاری از بازدیدکنندگان بکاهد. هرچند که در این نمایشگاه فعالانی از بسیاری از کشورهای جهان حضور یافته بودند، اما شرکت‌های ایرانی نیز با قدرت در نمایشگاه حضور یافتند و شرایط را برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه فراهم کردند.

حضور شرکت‌های تامین کننده مواد اولیه و به ویژه افزودنی‌های پیشرفته در صنایع پلیمری را باید یک نکته مثبت در نمایشگاه ایران پلاست دهم به شمار آورد، زیرا افزایش واردات و رشد مصرف این گروه‌های کالایی به مثابه پیشرفت کیفیت تولیدات در بازار داخلی خواهد بود.

به گفته بسیاری از شرکت‌کنندگان حاضر در ایران پلاست دهم، حضور بزرگ‌ترین شرکت‌های داخلی و خارجی حوزه پتروشیمی، پلاستیک، ماشین آلات و ... در این نمایشگاه سبب شد تا این نمایشگاه به دور از شعارها و نمایش‌ها قدم ارزشمندی در راستای ایجاد ارتباط بین ایران و جهان در حوزه استراتژیک پتروشیمی و صنایع میان دستی و پایین دستی آن بردارد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی