88

شکوفایی پتروشیمی در بهار95

شکوفایی پتروشیمی در بهار95
(دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵) ۰۸:۰۰

همزمان با افتتاح رسمی 3 طرح پتروشیمی در بهار امسال این صنعت رو به رشد گام بلند خود را برای تحقق جهش دوم با شتاب اغاز کرد.

صنعت پتروشیمی ایران با تکیه بر نیروی انسانی کارآمد و کوشا و با بهره گیری از دانش روز جهان به دنبال محقق کردن اهداف پیش بینی شده درافق 1404 است.

امروز صنعت پتروشیمی ایران نقش غیر قابل انکاری در اقتصاد کشور دارد وایران به عنوان یک قطب بزرگ پتروشیمی در سطح منطقه می تواند در عرصه بین المللی نیز حضوری پررنگ تر داشته باشد به شرط آن که تمام متولیان امر با همکاری و تعامل بیشتر در تصمیم گیری ها نقش آفرین باشند و مصالح کشور را در اولویت برنامه ریزی های خود قرار دهند.

صنعت پتروشیمی ایران در مسیر رشد و توسعه خود توانسته است دستاوردهای ارزشمندی را در طول بیش از ٥٠ سال عمر خود به دست آورد و به دلیل وجود زیرساخت های مناسب در صورت جذب سرمایه گذاری های جدید و افزایش ظرفیت تولید می توانیم حضور جدی تری در بازارهای جهانی داشته باشیم.

ایران به عنوان دومین قدرت پتروشیمی در منطقه خاورمیانه حدود ٢٥ درصد از تولید محصولات پتروشیمی را در اختیار دارد و با توجه به طرح های توسعه ای که بزودی وارد مدار تولید خواهند شد سهم این صنعت در بازارهای داخلی و بین المللی افزایش خواهد یافت که با یک استراتژی جامع می توان بسیاری از بازارهای بین المللی را نیز کسب کرد.

همسو با تحرک ایجاد شده در طرح های توسعه ای این صنعت، بهار امسال 3 طرح پتروشیمی لرستان،مهاباد و نیز طرح توسعه پتروشیمی ارومیه به طور رسمی وارد مدار تولید شدند.

تحلیلگران اعتقاد دارند که اقتصاد غرب ایران با توسعه صنعت پتروشیمی متحول می شود و در این مسیررفع محرومیت ازغرب کشوربا وارد مدار تولید شدن پتروشیمی های واقع در مسیر خط لوله اتیلن غرب محقق خواهد شد.

در واقع بهره برداری ازمجتمع های پتروشیمی در غرب کشور از جمله پتروشیمی های لرستان، مهاباد و کردستان می تواند تحول بزرگی را در رفع محرومیت ها و اشتغال زایی در این منطقه ایجاد کرده و منجر به توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در غرب کشور شود که این رویداد، موجب ایجاد زیرساخت های توسعه ای در نقاط کمتر توسعه یافته کشور خواهد شد.

پتروشیمی مهاباد نگین آذربایجان غربی

پتروشیمی مهاباد روز سه شنبه (یازدهم خرداد ماه) با حضور حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رییس جمهور، نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور،د شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور ، وزیر نفت، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مسئولان استانی به بهره برداری رسید.

فعالیت های اجرایی پتروشیمی مهاباد به عنوان بزرگترین طرح استان آذربایجان غربی از اردیبهشت ماه ١٣٨٩ آغاز شده و برای ساخت آن بیش از 3223 میلیارد ریال و نیز 240 میلیون یوروهزینه شده است.

با بهره برداری رسمی ازاین مجتمع پتروشیمی تحول بزرگی در رفع محرومیتها و اشتغالزایی در این منطقه ایجاد  می شود، به طوری که در آینده نزدیک می توان شاهد توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در غرب کشور و ایجاد زیرساختهای توسعه ای در نقاط کمتر توسعه یافته این منطقه بود.

گفتنی است که پتروشیمی مهاباد یکی از طرح های پتروشیمی ١٢ گانه در امتداد خط لوله اتیلن غرب است و این طرح از دیماه پارسال تولید خود را آغاز کرده و تاکنون چند محموله از محصولات این پتروشیمی به خارج از ایران صادر شده است .

خوشبختانه  طرح مهاباد با ظرفیت قابل قبولی درحال فعالیت است ومحصولات تولیدی این طرح پتروشیمی در داخل و خارج به فروش می رسد و پتروشیمی مهاباد نیز مانند اغلب پتروشیمی های کشور حدود ٧٠ درصد فروش خارجی و ٣٠ درصد عرضه داخلی دارد.

با توجه به این که شرکت پتروشیمی مهاباد تولیدکننده محصولات میانی است در صورتی که صنایع پایین دست این محصول در استان فعال شوند، زنجیره تولید کامل می شود و با توجه به صادراتی بودن محصولات تولیدی، این مسئله در اشتغالزائی و نیز اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود.

پتروشیمی مهاباد قادر است سالانه ٣٠٠ هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و ٣٠ هزار تن بوتن ١ را تولید کند.

مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع پتروشیمی سالانه حدود ٣٢٤ هزار تن اتیلن است که از طریق خط لوله  اتیلن غرب از عسلویه به این مجتمع منتقل می شود

پتروشیمی ارومیه در راه افزایش تولید

واحد اسید سولفوریک مجتمع پتروشیمی ارومیه دوشنبه (دهم خرداد ماه) به صورت ویدئو کنفرانس از سوی رییس جمهوری با حضور مهندس مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به بهره برداری رسید.

با بهره برداری از واحد اسید سولفوریک مجتمع پتروشیمی ارومیه توسعه زنجیره 9 واحد پایین دستی نیز در کنار واحد اسید سولفوریک اجرا خواهد شد.

واحد اسید سولفوریک پتروشیمی این مجتمع پتروشیمی سالانه 50 هزارتن ظرفیت تولید را دارا است و با سرمایه 220 میلیارد ریالی و نیز لیسانس کی. اس. جی هندوستان فعالیت می کند.

این گزارش می افزاید: این واحد از خرداد ماه پارسال در مدار تولید قرار گرفته است و سالانه محصولاتی به ارزش 12.5 میلیارد تومان را روانه بازار می کند.

برپایه این گزارش، پتروشیمی ارومیه به دلیل دارا بودن زمین، نیروی انسانی و یوتیلیتی ظرفیت افزایش تولید را دارا است و بزودی با تمام ظرفیت به تولید خواهد پرداخت.

همچنین ساخت یک شیمی شهر اسید سولفوریک نیز به عنوان یک ایده نوین در این مجتمع پتروشیمی در دست بررسی است و تلاش برای جلوگیری از خام فروشی و افزایش ارزش افزوده به عنوان یک هدف در دستور کار قرار دارد.

پتروشیمی لرستان گامی به سوی اشتغال زایی در غرب کشور

طرح پتروشیمی لرستان با ظرفیت سالانه ٣٠٠ هزار تن اتیلن سبک و سنگین خطی سه شنبه (14 اردیبهشت ماه) با حضور معاون اول رئیس جمهوری افتتاح شد.

پتروشیمی لرستان افزون بر اتیلن سبک و سنگین خطی، ٣٠ هزارتن بوتن-١ نیز تولید می کند و در صورت تامین خوراک کامل ، امسال با بالاترین ظرفیت اقدام به تولید خواهد کرد.

بر اساس این گزارش ، این مجتمع پتروشیمی که با سرمایه گذاری ٢٣٣ میلیون یورویی از محل تسهیلات بانک صنعت و معدن تکمیل شده است، برای ٥٨٠ نفر اشتغال فراهم می کند و با راه اندازی صنایع پایین دستی این رقم تا پنج هزار شغل افزایش پیدا خواهد کرد.

پتروشیمی لرستان طی سه مرحله راه اندازی شده که نخستین آن شامل سرویس های جانبی در شهریورماه سال ١٣٩٢ بود، مرحله دوم مربوط به تولید بوتن -١ بود که در فروردین ١٣٩٣ راه اندازی شد و مرحله نهایی اواخر پارسال بود که مربوط به پلی اتیلن سبک و سنگین خطی است.

طرح پتروشیمی لرستان از آخرین فناوری های جهانی برای حفظ محیط زیست استفاده کرده و تأمین مالی و پیمانکاری آن از طریق منابع و متخصصان داخلی انجام شده است و مصداق کامل سیلاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در عرصه اقتصاد مقاومتی است.

 

تکمیل زنجیره ارزش راهبرد استراتژیک توسعه صنعت پتروشیمی ایران

 

 گفتنی است که وزیر نفت چندی پیش با اشاره به راه اندازی سه مجمتع پتروشیمی لرستان، کردستان و مهاباد گفت: امسال ٩٦٠ هزار تن به ظرفیت پلی اتیلن و دیگر واحدهای پلیمر کشور افزوده می شود.

  یژن زنگنه با اشاره به واگذاری بیشتر واحدهای موجود در مسیر خط لوله اتیلن غرب به هلدینگ باختر، تصریح کرد: خوشبختانه این واگذاری از جمله مواردی بوده است که ١٠٠ درصد به بخش خصوصی واگذار شده و سرمایه‌گذار هم توانسته است به همه تعهدهای خود عمل کند؛ در حالی که در بسیاری از واگذاری ها با گرفتاری های عجیب و غریبی روبرو بودیم، در این باره خوشبختانه مشکلی نداشتیم.

زنگنه با بیان این كه واگذاری این واحدها به هلدینگ باختر نه تنها پشیمانی نداشته است بلکه جای امیدواری دارد، اظهارکرد: این هلدینگ یکی از بزرگترین هلدینگ های کشور است که پنج شرکت بزرگ پتروشیمی غیر از پتروشیمی کاویان، بزرگترین واحد الفین کشور، را در بر می گیرد. ضمن این که هم اکنون خوراک پتروشیمی های لرستان، اندیشمک، کرمانشاه، مهاباد، میاندوآب، ایلام از خط لوله اتیلن غرب تامین می شود.

وزیر نفت با تشکر از سرمایه گذاران این طرح اظهار کرد: سرمایه گذاران خصوصی در این طرح توانستند به خوبی از عهده اجرای این پروژه برآیند.

زنگنه اجرای این پروژه را از جمله بزرگترین سرمایه گذاریهای کشور در استان لرستان با هزینه ای حدود ٤٠٠ میلیون دلار بر پایه فاینانس اعلام کرد و افزود: امسال نیز دو مجتمع کردستان و مهاباد افتتاح می شود که با بهره برداری آنها ٩٦٠ هزار تن به ظرفیت تولید پلی اتیلن و دیگر واحدهای پلیمر اضافه می‌شود.

وی افزود: وظیفه ما این است که محصولی که در این استان تولید می شود به صورت خام صادر نشود و به صنایع پایین دستی بدل شود.

وزیر نفت با اشاره به تصویب ساخت خط لوله اتیلن غرب کشور در سال ٨١ گفت: در آن ایام نمایندگان مجلس برای ایجاد تعادل منطقه ای در کشور طرحی تصویب کردند که همان زمان اعلام کردم مشکل ما تولید و اشتغال است و اختصاص منابع به فعالیتهای خدماتی به بهبود زندگی مردم منجر نمی شود.

زنگنه ادامه داد: از نمایندگان درخواست کردم تا با ساخت خط لوله اتیلن غرب از عسلویه تا غرب کشور موافقت کنند به این ترتیب که دولت هزینه ساخت این خط لوله را تامین کند و دیگر مجتمع های پتروشیمی را بخش خصوصی بسازد که با این پیشنهاد موافقت شد.

وزیر نفت ادامه داد: امروز ما یک خط لوله هزار و ٧٠٠ کیلومتری از عسلویه تا مهاباد داریم که مجتمع کرمانشاه در این مسیر پیش تر افتتاح شده است و امروز نیز مجتمع پتروشیمی لرستان افتتاح شد

وی گفت: امسال که سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است سال بسیار مهمی برای واحدهای پتروشیمی به شمار می رود زیرا همانطور که گفتم امسال ٩٦٠ هزار تن به ظرفیت تولید پلی اتیلن و دیگر واحدهای پلیمری در واحدهای موجود در مسیر در خط لوله اتیلن غرب اضافه می شود؛ ضمن این که ظرفیت تولید پلی اتیلن پتروشیمی کاویان نیز تا پایان ا مسال به حدود ٢ میلیون تن خواهد رسید.

به گفته زنگنه، واحدهای ٢,٥ میلیون تنی پتروشیمی کاوه در عسلویه، ١.٧ میلیون تنی کود اوره در فارس، ١.٧ میلیون تنی در پردیس ٢ عسلویه و حدود یک میلیون تنی دیگر واحدها امسال به بهره برداری می رسند.

وی با اشاره به دیگر واحدهایی که امسال نیز وارد مدار خواهند شد، تصریح کرد: در واقع امسال حدود هشت میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور اضافه می شود و با احتساب قیمت های پیشین، حدود چهار میلیارد دلار به ارزش تولیدات پتروشیمی افزوده می شود که این موارد غیر از برنامه بلندمدت برای افزایش ارزش تولیدات پتروشیمی ٤٠ میلیارد دلار است.

زنگنه ادامه داد: با توجه به باز شدن فضای کشور امیدواریم بتوانیم از فاینانسهای خارجی برای تحقق این برنامه ها بهره ببریم تا برنامه های توسعه ای پتروشیمی شتاب گیرد

وی افزود: در واقع مجموع فعالیت های صورت گرفته در صنعت پتروشیمی مصداق بارز تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است زیرا افزون بر جلوگیری از خام فروشی به افزایش زنجیره ارزش در صنعت نفت منجر می شود.

زنگنه ادامه داد: همچنین ضمن این که شاهد اشتغالزایی ناشی از اجرای این واحدها می شویم، به دلیل تعامل صورت گرفته ناشی از تولید و صدور محصولات، درونزایی و برونزایی اقتصادمان برای تعامل با دیگر کشورها افزایش می یابد.

وی گفت: به اتکای محصولات تولید شده در صنایع پتروشیمی، سرمایه گذاران می توانند بدون این که نیازی به ضمانت دولت داشته باشند به فاینانس طرح های بعدی خود بپردازند که این مسئله به ما، برای تعامل و برونگرایی، قدرت می‌دهد

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی