101

جایزه دولت الکترونیک شرکت ملی صنایع پتروشیمی

جایزه دولت الکترونیک شرکت ملی صنایع پتروشیمی
(یکشنبه ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

جایزه دولت الکترونیک در دنیا به عنوان یکی از مدل های استاندارد ارزیابی شناخته شده است .

 این مدل مبتنی بر 4 معیار توانمند ساز شامل " تعهد سازمانی" " فرایندها و رویه ها فناوری" و "چشم انداز و سیاست" همچنین نتایج حاصل از اقدامات انجام شده ارزیابی را انجام میدهد .

دستور العمل جایزه دولت الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران در جلسه سیزدهم کمیسیون نوسعه دولت الکترونیک مورخ 27 بهمن 1394 تصویب شد . بر اساس این دستورالعمل ماموریت جایزه دولت الکترونیک ، ارزیابی میزان توسعه دولت الکترونیکی دردستگاه های اجرایی بر اساس برنامه جامعه اصلاح نظام اداری و ایجاد انگیزه در دستگاههای اجرایی برای تحول کیفی در ارائه خدمات عمومی با بهره گیری از فناوری اطلاعات در جهت توسعه خدمات الکترونیکی است.

بر اساس این دستور العمل کلیه دستگاه های اجرای ازجمله وزارت نفت ملزم به شرکت در بخش تکلیفی جایزه دولت الکترونیک هستند . علاوه بر این بخش دستگاه ها می توانند به صورت اختیاری در یک یا چند زیر بخش نیز شرکت کنند .

نکته جالب این که ارزیابی این جشنواره را داوطلبان و نمایندگان بخش خصوصی در کنار نمایندگان دستگاه های اجرایی بر عهده خواهند داشت .

دستگاه های اجرایی درخواست های خود را  از ابتدای شهریور هر سال تا پایان اردیبهشت سال آینده ثبت می کنند. ارزیابی ها از ابتدای خردادماه آغاز شده و در هفته دولت در شهریور برندگان اعلام می شوند . بنابراین باید انتظار داشت نخستین برندگان این جایزه در هفته دولت سال آینده اعلام شوند.

علاوه بر بخش تکلیف که جایزه آن به بالاترین سطح آمادگی الکترونیکی و دستگاهها تعلق می گیرد، در بخش داوطلبانه نیز بهترین تارنمای دولتی و خدمات اطلاع رسانی ، بهترین خدمات دولت به شهروندان ، بهترین خدمات دولت به دولت ، بهترین خدمات دولت به کسب و کارها ، بهترین خدمات دولت به کارمندان ، بهترین عملکرد در مشارکت الکترونیکی جامعه ، بهترین برنامه های کاربردی مبتنی بر ابزارهای ارتباطی قابل حمل هوشمند ، بهترین خدمات الکترونیکی یکپارچه بین دستگاهی و بهترین پروژه ملی دولت الکترونیک نیز جایزه می گیرند .

پس از ارزیابی های انجام شده، اگر دستگاهی کمتر از 300 از 1000 امتیاز لازم را کسب کند گزارش عملکرد نامناسب دستگاه در حوزه دولت الکترونیکی به ریاست جمهوری اعلام می شود . اما برای امتیاز ها بالاتر به ترتیب از امتیاز کم به زیاد گواهی اهتمام، اشتهار،تقدیرنامه و تندیس .... داده می شود .

اهداف برگزاری این جایزه در راستای اجرای سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری ، ایجاد فرهنگ رقابت مثبت و نو آوری و افزایش انگیزه دستگاه های اجرایی در زمینه توسعه کاربردهای دولت الکترونیکی به منظور ارتقاء بر بهره وری خدمات دولت ، برجسته نمودن تجارب موفق و مزایای حاصل از استقرار دولت الکترونیک در نظام اداری ، ارتقاء آمادگی الکترونیکی دستگاههای اجرایی و بهبود رتبه کشور در شاخص دولت الکترونیکی در سطح بین المللی و در آخر نهادینه سازی استاندارد ها و چارچوب های علمی در حوزه دولت الکترونیک می باشد .

همانطور که قبلا ذکر شد کلیه دستگاه های اجرایی و ادارات استانی مربوطه مکلف هستند سالیانه در این بخش از جایزه با موضوع بالاترین سطح آمادگی الکترونیکی شرکت نمایند . امیتاز کسب شده در این بخش توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به عنوان ارزیابی عملکرد سالیانه دستگاه های اجرایی در محور دولت الکترونیکی در نظر گرفته می شود . در این بخش دستگاه های که بیشترین همسویی با سیاست ها و رویکردهای کلان دولت در زمینه توسعه دولت الکترونیکی را دارند و زیرساخت استاندارد قابل اطمینان و امن برای تبادل داده ها و مدیریت اطلاعات فراهم نموده اند و آمادگی خود را در زیر ساخت و توسعه سرمایه انسانی نشان داده اند ارزیابی شده و برترین آنها معرفی می شوند.

در همین راستا شرکت ملی صنایع پتروشیمی با توجه به معیارهای مشخص شده در فرایند ارزیابی جایزه دولت الکترونیک در بخش داوطلبانه – ارائه خدمات الکترونیکی اقدام به تهیه اظهارنامه توسط امور سیستم ها بر اساس کتابچه ارزیابی ارسالی از دبیرخانه جایز ؛ سازمان اداری و استخدامی نموده است .

اولین معیاری که در این فرایند مورد بررسی قرار گرفت معیار تعهد سازمانی است که در این زمنیه انتظار می رود تیم مدیریت ارشد سازمان متعهدانه نسبت به اجرای تکالیف قانونی مرتبط با توسعه دولت  الکترونیکی و استقرار رویکردهای نو آورانه در کنار افزایش توانمندی کارکنان نقش آفرینی کنند . رویکردی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی در معیار تعهد سازمانی داشته است استقرار پورتال شرکت در سال 1388 ، طراحی و توسعه سیستم های اطلاعاتی تحت وب مانند سیستم سرمایه گذاری ، تولید و ... است . همچنین از آنجا که ارتباطات داخلی و خارجی نقش تعیین کننده ای در بهبود عملکرد سازمان دارد ، انواع مکانیز ها و کانال های ارتباطی بین کارکنان و سازمان و بالعکس در قسمت پژوهش شرکت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت .در این زمینه سایت ها و کانال هایی طراحی شده است که می توان به سایت اداره پژوهش و مدیریت دانش در سالهای 1369 و 1394  اشاره کرد.

ارزیابی و پایش خدمات و میزان دستیابی به اهداف این اقدامات با استقرار مدیریت سرورها IT ، استقرار سیستم پیمایش الکترونیک و سامانه پیمایش الکترونیکی و داشبورد شاخص های ادراکی کارکنان صنعت پتروشیمی و سامانه نظام پیشنهادها صورت می پذیرد .

شرکت ملی صنایع پتروشیمی با توجه به تغییر نقش خود به یک سازمان توسعه ای در بخش چشم انداز و سیاست به تدوین رویکردهایی و استراتژی سازمانی در حوزه فناوری و اطلاعات کرده است . دراین راستا رویکردی که صورت گرفته است ، برگزاری جلسات دوره ای و منظم با کاربران و ذینفعان داخلی و بیرونی و همچنین اخذ بازخورد در خصوص نیازمندی های فرایندی و اطلاعاتی آنها صورت گرفته است.

در واقع با توجه به تغییرات در ماموریت این شرکت پس از اجرای اصل 44 قانون اساسی و تبدیل به سازمان توسعه ای بازنگری ارکان جهت ساز در دستور کار قرار گرفت . رویکردهای اصلی این شرکت در این مسیر تسهیل فرایندهای کاری و ارائه خدمات به ذینفعان با بالاترین کیفیت در راستای منافع ملی بوده است . که اینها در ارزشهای بنیادین این شرکت قابل مشاهده است  و به طور حتم بهره مندی از بسترهای فن آوری اطلاعات و حرکت به سمت دولت الکترونیک از اولویت های مدیریت ارشد شرکت جهت تحقق ارزشهای بنیادین است .

کارکنان به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت های منابع انسانی و یک حلقه از عملکرد و بهره وری سازمان مطرح است از سال 94 مدل مدیریت عملکرد با ابلاغ مدیر عامل پیاده سازی شده است . مدیریت عملکرد با رویکرد مشارکتی و متمرکز بر آینده توجه به کارکنان و تعیین اهداف و برنامه های یک دوره کاری با مشارکت و نظر آنان را مورد تاکید قرار می دهد .

شرکت ملی صنایع پتروشیمی فرایندهای مناسبی را بمنظور پیاده سازی دولت الکترونیک و برنامه های تدوین شده طراحی و پیاده سازی نموده است . درهمین راستا شرکت به تعریف اهداف و چشم اندا ز، استراتژی ها و مامورتی شرکت در چارچوب تصویب نامه کمیسیون 138 قانون اساسی بعنوان سازمان توسعه ای پرداخته که در قالب نمودار سازمانی بعنوان یکی از بخش های معماری سازمان و فرایندها تنظیم شده است .

یکی از اقداماتی که شرکت در راستای طراحی و پیاده سازی و سنجش شاخص های فرایندها انجام داده است الویت بندی پژوهشی با هدف شناسایی مسایل و راهکارهای بهبود فعالیت های صنعت پتروشیمی درمدت زمان کوتاه با هزینه اندک و کمک به فرایند پژوهشی درمراکز علمی کشور، لیست موضوعات و طرح های پژوهشی مورد نیاز مدیریت را جهت ارسال به دانشگاه های سراسر کشور استخراج و به منظور استفاده از ظرفیت های پژوهشی در بخش پایان نامه به دانشگاهها می باشد .

در قسمت فناوری رویکردهای مدون و مشخص را در زمینه مدیریت منابع و فناوری مورد نیاز اعم از شبکه و زیرساخت سیستم های نرم افزاری و کاربردی و ... طراحی و پیاده سازی شده است . جهت مدیریت تامین تجهیزات به طراحی و پیاده سازی رویکرد مدیریت منابع و تجهیزات ICT  که شامل  فرایند خرید تجهیزات و خدمات،  فرایند تامین بودجه سالیانه فناوری اطلاعات و مدیریت بر میزان مصرف و توزیع تجهیزات ICT بر اساس ITIL  پرداخته شده است.

در پایان می توان گفت برای ارتقاء این فرایند در سازمان ها نیازمند توجه بیشتر به بخش فناوری اطلاعات در پتروشیمی با لایه مدیریت ارشد سازمان و تعامل و همکاری بیشتر هستند .

 

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی