103

سرمایه گذاری آمریکا در صنعت پتروشیمی تا سال 2020 - بخش دوم

سرمایه گذاری آمریکا در صنعت پتروشیمی تا سال 2020 - بخش دوم
(شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

محصول تولید شده به دلیل تجدید رقابت پذیری و افزایش تولید صنعت پتروشیمی در ایالات متحده آمریکا بسیار چشمگیر است.

  تخمین زده شده است که حدود 100 پروژه اعلام شده ای که در آمریکا آغاز شده است در حدود 9/55 میلیون تن محصولات انباشته پتروشیمی، رزین های پلاستیکی، سایر فرآورده های پایین دستی، مواد شیمیایی غیر آلی، کودهای شیمیایی و سایر محصولات را تولید خواهند کرد.  با استفاده از تاریخ شروع به کار این پروژه ها و نیز با استفاده از میانگین قیمت فروش در سال 2012 و در نظر گرفتن نرخ مصرف 90 درصدی، ارزش تقریبی محصولات تولید شده در اثر راه اندازی این پروژه ها قابل اندازه گیری شده و سپس با پیش بینی های اولیه مقایسه شده است. این اطلاعات در جدول شماره 1 آورده شده است.

چشم انداز صنعت پتروشیمی بر اساس پیش بینی های اولیه که در این جدول آورده شده است، حاکی از اتفاق نظر مدل های اقتصادی مختلف در مورد عوامل موثر بر تقاضا هستند. یعنی، این ارقام تغییرات عمده در سمت عرضه را منعکس نمی کنند. با این وجود، بر اساس پروژه های اعلام شده، بحث اصلی بر سر این است که نمودار رشد بر اساس پاسخ طرف عرضه باید بزرگتر از پیش بینی مورد توافق بر اساس مدل های پیش بینی اصلی است. نتایج حاصل شده نیز حاکی از این است که این سرمایه گذاری های اعلام شده در مسیر درستی به لحاظ سودآوری قرار دارند. بنابراین، تولید صعودی تخمین زده شده از این پروژه ها علاوه بر پیش بینی انجام شده بر اساس توافق اولیه در مورد حجم تولید نیز قابل بررسی است.

 جدول 1- افزایش تولید صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا تا سال 2020 که ناشی از تجدید رقابت پذیری در اثر کشف منابع گاز شیل است (میلیارد دلار سال 2012)

 سرمایه گذاری

بخشی از افزایش محصول ناشی از افزایش سرمایه گذاری به دلیل تجدید رقابت پذیری در اثر کشف کنابع جدید گاز شیل هم اکنون نیز اتفاق افتاده است. برخی از شروع مجددهای کارخانه ها، پروژه هایی که متوقف شده بودند، و توسعه کارخانه ها در حال حاضر نیز رخ داده اند. ارزش افزوده محصول ناشی از این پروژه ها در سال گذشته به حدود 2/2 میلیارد دلار آمریکا رسیده است. در نتیجه همین حالا نیز اعداد از پیش بینی های اولیه عدول کرده اند.

با در نظر گرفتن افزایش تولید حاصل از سرمایه گذاری های صورت گرفته جدید، رشد صنعت پتروشیمی تا سال 2020 احتمالا به حدود 0/4 درصد در سال خواهد رسید، که این رقم 50 درصد بالاتر از میانگین رشد پیش بنی شده 0/3 درصد در سال است که در پیش بینی های اولیه مورد تاکید قرار گرفته بود. رشد در صنعت مواد شیمیایی اولیه و پلاستیک حتی از این رقم هم بسیار بالاتر خواهد رفت.

تولید صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا در حدود 0/9 درصد بالاتر از پیش بینی اولیه برای سال 2020 خواهد بود. این بدان معنی است که فروش محصولات پتروشیمی در آمریکا تا سال 2020 به میزان 8/66 میلیارد دلار امریکا بیش از رقم پیش بینی شده اولیه خواهد بود.

واکنش عرضه نسبت به این تغییرات در بخش های مختلف متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، در مورد بازار اتیلن پیش بینی می شود که تا سال 2020، توسعه ظرفیت تولید ایالات متحده آمریکا در حدود 40 درصد بالاتر از سطح سال 2010 شود. این واکنش شدید از سمت عرضه نشان دهنده این است که علاوه بر بهبود رقابت پذیری در اثر کاهش هزینه سوخت و برق، خوراک مورد استفاده در صنعت پتروشیمی و نیز مواد اولیه هر دو به شدت انرژی بر هستند و این مهم نیز بر روی رقابت پذیری تاثیر مثبت گذاشته است. انتظار می رود که افزایش تولید کودهای شیمیایی نیز رقم چشمگیری باشد و همچنین پیش بینی می شود که بخش متانول نیز تقویت شود. رشد تولید در صنایع پایین دستی نیز در طول زمان متحول خواهد شد. نمودار 1 رشد صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا را با رشد این صنعت در غرب اروپا مقایسه کرده است.

نمودار 1- رشد صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا در مقایسه با رشد این صنعت در غرب اروپا

سرمایه گذاری  

منبع: Eurostat, Federal Reserve, ACC analysis

بهبود رقابت پذیری به دلیل کشف منابع جدید گاز شیل باعث افزایش سرعت رشد صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا خواهد شد و بر این اساس انتظار می رود که رشد صنعت پتروشیمی در آمریکا از اروپای غربی پیشی بگیرد. نمودار 1 رشد احتمالی صنعت پتروشیمی آمریکا را با رشد پیش بینی شده اولیه و نیز رشد این صنعت در غرب اروپا مقایسه می کند. همزمان با افزایش تولید در سال های آتی به دلیل سرمایه گذاری های جدید ناشی از کشف منابع جدید گاز شیل، ایالات متحده آمریکا سهم بازار اروپا را از آن خود خواهد کرد.

تقاضای جهانی (و عرضه) مواد شیمیایی و محصولات پتروشیمی به جز مواد دارویی با سرعتی حدود 2/1 برابر نرخ رشد فعالیت های اقتصادی در جهان رشد خواهد کرد. در نتیجه، تولید مواد شیمیایی به جز مواد دارویی تا سال 2020 به میزان 35/1 تریلیون دلار آمریکا (دلار آمریکا به قیمت ثابت) افزایش خواهد یافت.

چین در حال حاضر بیشترین میزان تولید محصولات پتروشیمی را در بین کشورهای جهان دارد و میزان تولید آن 2 برابر تولید ایالات متحده آمریکا است. در نتیجه اندازه دقیقصنعت پتروشیمی چین (33 درصد از کل تولید جهان در مقایسه با سهم 15 درصدی ایالات متحده آمریکا) بدین مفهوم است که اگر نرخ رشد اقتصادی به شدت پایین باشد، چین خواهد توانست در آینده نیز سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهد. بنابراین چین در حدود 54 درصد از تولید جهان را به خود اختصاص خواهد داد. اما با بهبود رقابت پذیری و موج ورود سرمایه که ناشی کشف گاز شیل است، صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا رنسانس جدیدی را تجربه خواهد کرد، و همچنین رتبه دوم بزرگترین سهم بازار (در حدود 17 درصد) از تولید و سود جهانی را به خود اختصاص خواهد داد. این سهم ها (به تفکیک کشور و منطقه) از میزان افزایش تولید در نمودار 2 نشان داده شده است.

 نمودار 2- سهم از افزایش تولید محصولات پتروشیمی به جز اقلام دارویی تا سال 2020

 سرمایه گذاری

 

 

سمیه مردانه- تحلیل گر صنعت پتروشیمی

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی