103

ایران پلاست رویداد ی حرفه‌ای در صنعت پلاستیک

ایران پلاست رویداد ی حرفه‌ای در صنعت پلاستیک
(شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

برگزاری موفق یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست نشان داد که صنعت پتروشیمی کشورمان به عنوان صنعتی پویا و دارای توجیه اقتصادی در سطح جهان مطرح است.

به گزارش خبرنگار پیام پتروشیمی ، یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست به دنبال فراهم کردن زمینه‌ای برای رونق بازار صنایع پلاستیک، تسهیل روند بازاریابی جهانی و حضور این بخش از صنعت ایران دربازارهای جهانی بود و پایان تحریم ها، برجام و اتخاذ سیاست‌های منطقی همسو با بازار، شرایط را برای ثبت موفقیتی دیگردر کارنامه صنعت پتروشیمی بیش از پیش مهیا کرد.

بر اساس این گزارش، امسال ۶۰۰ شرکت داخلی و ۵۲۴ شرکت خارجی در نمایشگاه ایران پلاست حضور داشتند و تعداد شرکت کنندگان خارجی و داخلی در یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست نسبت به دوره قبل به ترتیب ۲۱ و ۳۹ درصد افزایش یافت.

گفتنی است که یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست امسال میزبان بیش از ۵۰۰ شرکت خارجی از ۲۳ کشور جهان شامل بلژیک، دانمارک، آلمان، فنلاند، فرانسه، یونان، هند، صربستان، ایتالیا، کره جنوبی، اتریش، لوکزامبورگ، سوئیس، اسپانیا، انگلیس، تایلند، چک، قبرس، ترکیه، تایوان، چین، ژاپن و امارات خواهد بود که این تعداد شرکت کننده نشان دهنده جایگاه صنعت پتروشیمی کشورمان در عرصه بین المللی بود.

کارشناسان انرژی اعتقاد دارند که آنچه که امروز رغبت سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت پتروشیمی و حضور در چنین رویدادهایی را رقم زده است، ارائه نمایی روشن از آینده این صنعت از سوی مدیران و ارتباط مناسب میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی با سهامداران و بخش خصوصی و  نیزهافزایش امنیت سرمایه گذاری است.

در این میان باید به این نکته اشاره کرد که فضای جدید پدید آمده در پسابرجام زمینه مذاکرات با شرکتهای معتبر جهانی به منظور سرمایه‌گذاری، انتقال فناوریهای نو، تأمین و ساخت تجهیزات، کاتالیست و مواد شیمیایی، احیای شرایط حمل و نقل، بیمه و ارائه تسهیلات را فراهم آورده است.

پتروشیمی صنعتی است  که در پسابرجام و در سایه سیاست‌ها و حمایت‌های وزارت نفت و قدرتمند شدن بخش خصوصی، آینده درخشانی را را رقم  خواهد زد  و در کناراین شرایط، مزایای وجود مخازن بزرگ گازی و خوراک فراوان، دسترسی به منابع آبی در سواحل جنوبی و قرار گرفتن در کنار مسیرهای حمل‌و‌نقل دریایی، کاهش قیمت تمام شده اجرای طرحها و تولید، دسترسی به دانش فنی روز جهان، انتقال دانش فنی و دسترسی به منابع اطلاعات روزآمد بازار و اقتصاد دنیا در سایه برجام که سهم بزرگی در بهبود حال این صنعت داشته، می‌تواند روند تثبیت وضعیت و کسب جایگاه نخست در منطقه خاورمیانه را برای ایران رقم بزند.

در این میان باید به این نکته توجه کرد که صنعتی که به دلیل نیاز به فناوریهای روز و سرمایه بالا وابسته به روابط مناسب خارجی با کشورهای جهان است و برای اجرای طرح های جدید توسعه ای نیاز به جذب سرمایه گسترده ای دارد تا به ظرفیت تولید سالانه ١٠٠ میلیون تن در ٥ سال آینده دست یابد.

بنابراین با شرایط پیش رو، حمایت مجلس و دولت از این صنعت در کنار ایجاد امنیت و ثبات در روابط خارجی و ثبات و شفافیت در سیاست‌های اقتصادی تنها راه رسیدن این صنعت به پیشرفت و توسعه است که امید می رود با حضور شرکتهای بزرگ و به نام اروپایی و آسیایی که برای سرمایه گذاری در این صنعت پیشقدم شده اند و کاستن از دلواپسی منتقدینی که ان‌شاءالله دغدغه منافع ملی داشته باشند، این صنعت روزهای خوبی را در پیش داشته و تبدیل به بهشت صنعت پتروشیمی در جهان شود.

نمایشگاه امسال در شرایط جدید اقتصادی و سیاسی به وجود آمده برای ایران توانست فصل تازه‌ای از مسیر توسعه صنعت پتروشیمی کشور را به ویژه در بخش پلیمر رقم بزند و همانطور که اشاره شد دوران پساتحریم فرصتی جدید برای توسعه متوازن پتروشیمی در ایران به وجود آورده است که باید از این فرصت به بهترین شکل بهره مند شد، وجود منابع هیدروکربوری به عنوان خوراک، موقعیت راهبردی کشور از لحاظ منابع آب، وجود سرمایه انسانی متخصص و شرکت‌های توانمند داخلی از دلایل توسعه این صنعت به شمار می‌آید.

 در این میان باید به این نکته اشاره کرد که با وجود روند رو به توسعه صنعت پتروشیمی در کشور، توسعه صنایع تکمیلی و تکمیل زنجیره ارزش متناسب با توسعه بخش بالادستی این صنعت ارزش آفرین پیش نرفته است، از این رو توجه به توسعه متوازن صنعت پتروشیمی هدفی که در ادامه مسیر توسعه به آن توجه داشت؛ از این رو می‌توان نمایشگاه ایران پلاست را فرصتی برای تاکید بر توسعه متوازن صنایع پتروشیمی به منظور افزایش صادرات غیر نفتی به ویژه صنایع پایین دستی دانست

بدون تردید تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راهبرد مهم مورد سرلوحه فعالان صنعت پتروشیمی ایران است و باید به‌منظور جلوگیری از خام فروشی به دنبال تکمیل زنجیره ارزش و آسان سازی مسیر رونق تولید و صادرات محصولات نهایی بود.

تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی از مهمترین برنامه‌های موجود در نقشه راه صنعت پتروشیمی ایران به شمار می‌آید و می‌توان گفت این صنعت در سال‌های اخیر از صنایع پیشتاز در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و کاهش خام فروشی بوده است و جا دارد بیش از این ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف این صنعت بهره گرفت.

کارشناسان بر این باورند که به بدون شک مشارکت خارجی‌ها، ورود سرمایه‌های خارجی و به‌کارگیری دانش و فناوری‌های نو می تواند سبب تقویت توان تولیدکنندگان داخلی باشد زیرا مشارکت تولیدکننده داخلی با شرکت‌های خارجی زمینه مناسبی را برای رقابتی سالم فراهم می‌کند.

 تجربه دوره‌های پیشین ایران پلاست نشان ‌می‌دهد که فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی می‌توانند با بهره‌گیری از فرصت‌های تجاری این رویداد بین‌المللی و استفاده از فناوری و دانش روزآمد، از طریق همکاری با بزرگان صنایع پتروشیمی و پلاستیک جهان وارد بازارهای جهانی شوند.

 

 

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی