105

صنایع پایین دستی پتروشیمی نیازمند نگاهی تازه

صنایع پایین دستی پتروشیمی نیازمند نگاهی تازه
(چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی باید با هدف تکمیل زنجیره ارزش و تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگارپیام پتروشیمی، این روزها روند توسعه در بخش بالادستی صنعت پتروشیمی کشورمان آهنگی تند به خود گرفته است و بهره برداری از طرح های مختلف پتروشیمی در نقاط مختلف کشور نشان از گشوده شدن فصلی جدید در این صنعت پیشرو دارد.

در این میان تکمیل زنجیره ارزش و تلاش برای تولید محصولات نهایی باید با جدیت بیشتری مورد توجه قرار بگیرد تا شاهد تولید ارزش افزوده مطلوبی در صنعت پتروشیمی ایران باشیم.

هرچند که توجه به توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی دریک دهه گذشته مورد توجه متولیان امر درصنعت پتروشیمی ایران قرار داشته است چراکه توسعه متوازن دربخش های بالادستی و پایین دستی پتروشیمی منجر به جلوگیری ازخام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالایی خواهد شد.

 امروز نقش محصولات پتروشیمی در عرصه های مختلف زندگی انسان به چشم می خورد و زنجیره این صنعت در قالب محصولاتی چون پلاستیک، کامپوزیت، دارو، مواد شوینده، بهداشتی و انواع رنگ، کاملا محسوس است بنا براین برای تولید محصولات نهایی باید سرمایه گذاری های جدید اینجام شود و بانک ها و نهاد های تامین مالی حمایت بیشتری از توسعه صنایع پایین دستی را انجام دهند.

صنعت پتروشیمی ایران که هم اکنون در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته، نیازمند تکمیل زنجیره ارزش است، از این رو همزمان با توسعه بخش بالادست آن، رشد و گسترش صنایع تکمیلی این صنعت با ارزش نیز باید به عنوان راهبردی ملی، مورد توجه قرار گیرد.

محقق نشدن برخی از برنامه های پیش بینی شده در صنعت پتروشیمی به دلایل مختلف از جمله تحریم ها طی سال های گذشته، این صنعت را از نظر زنجیره ارزشی در وضعیتی قرار داده است که از رشد متقارنی در کشور برخوردار نباشد؛ بنابراین شتاب دهی در این بخش از بدنه صنعت نفت کشور با هدف جلوگیری از خام فروشی محصولات سودآور آن، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

کارشناسان انرژی اعتقاد دارند که سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی به علت وجود ارزش افزوده بالا، یک سرمایه گذاری مطمئن و سودآور خواهد بود؛ اما در این مسیر باید نقاط ضعف، اصلاح شده و برنامه ریزی های جدیدی انجام شود و با توجه به این که صنایع پایین دستی پتروشیمی سبب  توزیع عادلانه ثروت در کشور خواهد شد و به ویژه در دهک های پایین جامعه می تواند اشتغال آفرین باشد و درآمدزایی مناسبی نیز برای اقشار آسیب پذیر در مناطق محروم ایجاد کند.

دراین میان یاد آوری این نکته ضورری به نظر می رسد که استان های مرزی ایران به علت وجود بازارهای مناسب و وجود تقاضا از سوی کشورهای همسایه قابلیت جذب سرمایه گذاری های جدید و توسعه شهرک های تخصصی پتروشیمی با هدف توسعه صنایع تکمیلی را دارند.

 ایران به علت موقعیت منطقه ای مناسب می تواند کالاهای ساخته شده از صنایع تکمیلی پتروشیمی را به کشورهای اطراف خود با بازاری حدود ٦٠٠ میلیون نفر صادر کند و باید نقاط ضعف موجود شناسایی شده و با اصلاح چالش ها، برنامه ریزی های جدیدی انجام شود و در این میان باید در نظر داشت که استان های مرزی نقش ویژه ای در توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی دارند و با تقویت بازارچه های مرزی و ایجاد مناطق ویژه صادراتی افزون بر افزایش ضریب امنیت ملی می توان روند صادرات صنایع تکمیلی را گسترش داد.

 با توجه با تاکید مقام های عالی کشور به ویژه مدیران صنعت نفت، باید در نظر داشت که توسعه پایدار با گسترش صنایع تکمیلی محقق خواهد شد و صنایع می توانند از تولیدات واحدهای میان دستی و تکمیلی پتروشیمی در مسیر توسعه اقتصادی کشور استفاده کنند.

بدون تردید پرهیز از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی به علت زیرساخت های موجود می تواند در توسعه این صنعت ارزش آفرین یک مزیت به شمار آید که با یک برنامه منسجم رسیدن به اهداف پیش بینی شده میسر خواهد شد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی