107

ماهشهر، چشم اندازی از آب ، آهن و آسمان

ماهشهر، چشم اندازی از آب ، آهن و آسمان
(یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

ماهشهر بعنوان یکی از قطب های مهم پتروشیمی ایران، ۴۳ درصد ظرفیت پتروشیمی کشور را در خود دارد و با توجه به کمبود زمین مورد نیاز برای طرح های جدید، به سمت توسعه اراضی خود حرکت کرده و همچنین ضرورت دور شدن از خام فروشی، صنایع موجود در منطقه را به توسعه زنجیره ارزش ایجاد صنایع تکمیلی ترغیب نموده است.

به گزارش خبرنگار پیام پتروشیمی چند سالی است که با ورود پتروشیمی به ماهشهر، چشم انداز این شهر به آب و آهن و دریا تغییر کرده است.؛ مسافران ماهشهر در هنگام ورود به یکباره در مقابل خود کوه های آهنینی به ارزش ۱۷ میلیارد دلار می‌بینند که توانسته اند مرکزی برای جهش اقتصادی کشور باشد.

رضا نوروز زاده، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با هدف آشنایی با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و شرکت های این منطقه درآغازین روزهای بهمن ماه وارد ماهشهر شد و در سفری دو روزه و فشرده از25 شرکت بازدید کرد و درجریان آخرین وضعیت تولید وبرخی مشکلات موجود قرار گرفت .

بر اساس این گزارش ، نوروز زاده پیشتردرمصاحبه های خود تاکید کرده بود که صنعت پتروشیمی ظرفیت های ثروت سازی زیادی برای کشور دارد و این مهم دربرنامه توسعه ششم کشور نیز مورد تاکید قرار گرفته است؛ لذا باید با شناخت موانع سرمایه گذاری و تلاش برای رفع آنها، بستر را برای توسعه این صنعت ارزش آفرین هموار کردو در این میان عسلویه و ماهشهر نقش مهمی را دارا هستند.

اما پتروشیمی های ماهشهر برای میهمانان خود، در کنار چشم اندازهای پر قدرت،  مطالبات جدی نیز دارد.

مدیرعامل جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی که سال های متمادی در سنگر قانونگذاری مجلس شورای اسلامی خدمت کرده است، دیدگاهی توسعه ای به این صنعت دارد و در جریان دیدارهای خود با فعالان صنعت پتروشیمی همواره بر لزوم حمایت جدی از بخش خصوصی تاکید کرد.

بر پایه این گزارش ،عمده مسائل شرکت ها دردیدارهای خصوصی و درجلسه مشترک روز آخر مطرح شدند؛ مسئله خوراک وبرخی کم توجهی ها به صنعت پتروشیمی از مهمترین چالش های مطرح شده بود که مدیران ارشد صنعت قرار شد مسائل و مشکلات شرکت ها را پیگیری کنم.

تاثیر زودهنگام حضور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای رفع معضل تعدد قرارداد نیروی انسانی منطقه و ایجاد حرکتی یرای همسان سازی قراردادهای نیروهای پیمانکاری، بسیار زودتر از انتظارات خود را نشان داد و مدیران منطقه بعد از گذشت یک هفته از این سفر، کار گروهی را موظف کردند تا شرایط را برای تدوین و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل متناسب با شرایط اقلیمی منطقه فراهم سازد.

مدیران شرکت های پتروشیمی امیدوارند تا تیم مدیریتی جدید صنعت پتروشیمی اقدام های موثری برای برون رفت ازحلقه های بازدارنده و جهش روزافزون این صنعت طراحی نمایند.

آنها همچنین امیدوارند شرایطی فراهم شود تا بیش از گذشته فضایی برای مشارکت شرکتهای حرفه ای در تمام زمینه ها اعم از سرمایه گذاری و توسعه و انتقال تکنولوژی فراهم شده تا گامهای موثرتری برداشته شود.

در صورتی که با تدابیر و حمایت های وزارت نفت  برخی مشکلات ناشی ازکمبود خوراک کاسته شود، می توان چشم انداز روشنی را برای این منطقه ترسیم کرد‌.

اینها خواسته های مدیران عامل از نوروز زاده بود چرا که اعتقاد داشتند رقابت های بزرگی در دنیا روی پتروشیمی در حال انجام است و این صنعت مادر برای کشور سرمایه بزرگی محسوب می‌شود. دنیا در حوزه صنایع با سرعت در حال تلاش است و بازارهای دنیا به سرعت در حال تسخیرند. ایران، با در اختیار داشتن منابع عظیم گاز شایستگی های فراتری دارد.

صنعت پتروشیمی در حال حاضر قیمی پر قدرت و دولتی می خواهد تا با حمایت قانونی از آن، بسترهای لازم برای اعتلای این صنعت ارزش آفرین را فراهم سازد چرا که بخش خصوصی در صنایع پتروشیمی بیشترین ارزش صادرات را برای کشور فراهم آورده است و بیشترین حجم اشتغال مولد مربوط به این صنعت است.

از جمله نکانی که در سفر معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از سوی مدیران عامل پتروشیمی ها مطرح شد این بود که شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید با ایجاد ساز و کارهای حمایت از بخش خصوصی، خود را برای رقابتی جانانه در عرصه بین المللی مهیا کند تا از رقبای بین المللی خود عقب نیفتیم و در اینده بتوانیم قدرت اول منطقه در صنعت پتروشیمی باشیم.

گفتنی است که در پایان سفر دو روزه معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به ماهشهر، جلسه ای با حضور مدیران عامل شرکت های پتروشیمی واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برگزار شد و دراین جلسه مباحثی درخصوص جذب و رفع موانع سرمایه گذاری، موضوعات توسعه ای، انتقال تکنولوژی های جدید، مسائل مربوط به کسب و کار و تعاملات برون سازمانی شرکت ها مطرح و به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
در پایان این جلسه مقرر شد، اینگونه جلسات با هدف بررسی مسائل شرکت ها و ارائه راهکارهای حل آنها به صورت فصلی برگزار شوند.

بر اساس این گزارش ، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پس ازشنیدن دغدغه های مدیران عامل شرکت های مستقر درمنطقه، گفت: همه متخصصان و مدیران صنعت پتروشیمی براین عقیده هستند که نه اصل خصوصی سازی بلکه شیوه خصوصی سازی این صنایع باعث بروز مشکلاتی شده است که از جمله آنها می توان به مسائل خوراک اشاره کرد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: با بررسی های انجام شده از واحدها و طرح های موجود در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی موانع سرمایه گذاری جهت دستیابی به حداکثر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در کشور رفع می شود.

نوروز زاده، افزود: مسائلی را که شرکت های پتروشیمی با آن مواجه هستند در ستاد شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیگیری می کنیم و با بازدیدهای دوره ای و برگزاری جلسات فصلی به این مسائل رسیدگی خواهیم کرد.

وی با اشاره به این نکته که خوراک را باید در قالب یک زنجیره مدیریت کنیم، خاطر نشان کرد: ما باید در فضای کسب و کار باید به دنبال سرمایه گذار بگردیم و به او کمک کنیم که زنجیره خوراک را کامل کند. وظیفه  ماست که سرمایه های ملی را به بهره وری حداکثر رسانده و با حضور در مبادی تصمیم سازی کشور، مسائل آنها را پیگیری کنیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در ادامه به اقدام های شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای توسعه سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای توسعه و تسهیل سرمایه گذاری از طریق سازمان های منطقه ویژه تحت نظارت خود اقدامات دیگری از جمله فراهم کردن زیرساخت های لازم را انجام می دهد که در حال حاضر برای آغاز اجرای طرح های توسعه، اراضی جدید را آماده سازی کرده است.

نوروز زاده تصریح کرد: همچنین زیرساخت های لازم از جمله آب، برق، گاز را برای سرمایه گذاران فراهم می کنیم تا بخش خصوصی بتواند با رغبت کافی به سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی بپردازد.

بدون تردید آینده ایده آل در شرایطی فراهم می‌شود تا سرمایه های سرگردان در بازارهای کاذب اقتصادی به این صنعت جذب شد و معامله ای یرد-برد را برای کشور و سرمایه گذاران رقم زند و در این مسیر شهیدی نیا مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ارائه گزارش هایی کامل از اقدام های اجرایی برای توسعه صنعت پتروشیمی در منطقه ماهشهر با هدف افزایش ظرفیت تولید و تکمیل زنجیره ارزش خبر داد و اعلام کرد تمام زیر ساخت ها برای توسعه این منطقه آماده است.

در پایان باید به  این نکته اشاره کرد که برخی از صنایع پایین دست پتروشیمی که هنوزدرپیچ و خم های توسعه درگیرند، در صورت گذراز تنگناهای موجود می توانند دهها هزار شغل ایجاد کنند واستان خوزستان با توجه به شرایط خاص خود می تواند با توسعه صنعت پتروشیمی شاهد ایجاد شغل های جدید باشد موردی که مورد تاکید ویژه مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سفر به ماهشهر قرار گرفت.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی