112

سرمایه‌گذاری در نوآوری و راهکارهای بهبود بازدهی

سرمایه‌گذاری در نوآوری و راهکارهای بهبود بازدهی
(دوشنبه ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

سرمایه گذاری در نوآوری تا حد بسیار زیادی برای شرکت های پتروشیمی خلق ارزش می کند، این گزاره بسیاری از مطالعات قبلی را نیز مورد تایید قرار می دهد.

ارزشی که نوآوری ایجاد می کند به طور قابل توجهی بالاتر از هزینه سرمایه ای است که شرکت پتروشیمی در نوآوری صرف کرده است. اما سوال مهمی که ممکن است به ذهن بسیاری از صاحبان این شرکت متبادر شود این است که راه های بهبود عملکرد نوآوری چیست؟

جدول 1

راه های بهبود عملکرد نوآوری

اگرچه این گزاره که نوآوری در شرکت های پتروشیمی خلق ارزش می کند به صورت کلی جمله بسیار خوبی است، اما پیام مهم تری در این گزاره برای مدیران ارشد این شرکت ها وجود دارد که عبارت است از: بازدهی های حاصل از نوآوری در صنعت پتروشیمی می تواند بهبود یابد. تحلیل های ما نشان می دهد که حداقل سه حوزه وجود دارد که تغییر در آنها می تواند تاثیر چشمگیری در پیشبرد اهداف داشته باشد:

·  اصلاح توازن پورتفولیوی نوآوری. تفاوت بین بازدهی ها در پروژه های مختلف در شرایطی که شناخت اندکی از بازار و نیز از فناوری وجود دارد و پروژه هایی که در سایر طبقه بندی ها قرار می گیرند بسیار زیاد است تقریبا تفاوتی به اندازه دو برابر. در حالی که بسیار روشن است که حوزه های بازار جدید و فناوری جدید بسیار ریسکی تر از سیار حوزه ها است. تاثیر مرکب از چارچوب های توسعه ای زمان بر روی ریسک و در نتیجه بر روی نرخ بازدهی داخلی در صنعت پتروشیمی آنچنان که باید و شاید درک نمی شود.

بسیاری از شرکت های پتروشیمی در مورد این موضوع بحث می کنند که ورود به این فضا برای اینکه عملکرد به صورت کامل متحول شود لازم است. در حالی که این ایده بسیار تطمیع کننده است، تجربه ما نشان داده است که ورود به فناوری های جدید برای یک بازار شناخته شده یا به یک بازار جدید با یک فناوری شناخته شده می تواند اثرات تبدیلی مشابهی داشته باشد اما با ریسک بسیار کمتر، زمان بسیار کوتاه تر و بازدهی بسیار بیشتر.

قائل شدن اهمیت بسیار بیشتر برای این دو طبقه بندی در مقابل بازار جدید و حوزه فناوری جدید (بدون حذف همه سرمایه گذاری های جدید) در پورتفولیوی نوآوری شرکت می تواند بازدهی های کلی را افزایش دهد.

·  ارتقای توانمندی های مربوط به پیش بینی بازار. اکثر شرکت های پتروشیمی در شناخت نیازهای مشتری های فعلی در بازار موجود بسیار خوب عمل می کنند، اما در تولید بینش در مورد بازارهای جدید بسیار ضعیف هستند. در واقع، بررسی نتایج در ماتریس عملکرد نشان می دهد که نرخ شکست نوآوری در بازار جدید، فضای فناوری آشنا بسیار شبیه به فضای بازار آشنا و فناوری جدید است. بنابراین، ریسک های ورود به یک بازار جدید مشابه توسعه فناوری های جدید است.

با این وجود ما دریافته ایم که تمرکز بر روی توانمندی های مربوط به پیش بینی بازار در اکثر شرکت های پتروشیمی بسیار کمتر از تمرکز بر روی توانمندی های فناوری است. در حالی که توسعه پیش بینی های بازار به هیچ وجه نه آسان است و نه ارزان، با این حال بسیار سریعتر و ارزان تر از توسعه فناوری های جدید است.

 سرمایه گذاری در این حوزه ریسک را کاهش می دهد، روند تجاری شدن را تسریع می کند و میزان بازدهی ها را افزایش می دهد. اگر این مهم به خوبی انجام شود، توانمندی های مربوط به پیش بینی بازار به طور موثرتری یک «ضریب فزاینده اجباری» برای سرمایه گذاری در فناوری هستند.

·   بهبود نظم نوآوری. بسیاری از نوآوری ها، به ویژه آنهایی که همراه با فناوری جدید هستند، نیازمند این هستند که در طول دوره تجاری سازی سرمایه گذاری جدید صورت بگیرد. اگر این مراحل به صورت نادرست اجرا شوند، این نیازمندی ها به سرمایه اضافی می تواند به سادگی بازدهی های مربوط به نوآوری را تخریب کند.

تعداد بسیار زیادی از شرکت های پتروشیمی بر این عقیده هستند که محصولات جدید باید در کارخانه های بسیار بزرگ تولید شوند تا بدین ترتیب بتوانند هزینه های هدف گذاری شده و اعتبارات مورد نیاز را برآورده کنند.

در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است که داشتن چنین دیدی از اساس اشتباه است. به جای توسعه مقادیر بسیار زیاد سرمایه برای ساختن کارخانه های بسیار بزرگ، شرکت ها باید تقریبا همیشه یک رویکرد حساب شده داشته باشند و تعدادی کارخانه آزمایشی انعطاف پذیر که اصلاح ویژگی های آنها را مقدور می سازد تا بدین ترتیب بتوانند نیازهای بازار را برآورده سازند. این رویکرد ریسک کلی را از دو طریق کاهش می دهد: هزینه کل سرمایه را کاهش می دهد و احتمال انتخاب را نیز افزایش می دهد.

با توجه به سرعت تغییرات تکنولوژیکی در صنایع پایین دستی که به منظور توانمندسازی پیشرفت های آنها به محصولات پتروشیمی متکی هستند، بسیار حیاتی است که شرکت های پتروشیمی همچنان به نوآوری و سرمایه گذاری در آن ادامه دهند. رویکردهایی که در این گزارش مطرح شدند می توانند به افزایش کارایی و اثرگذاری نوآوری و بهبود بازدهی ها کمک کنند.

 نمودار

اگرچه، آنها نمی توانند تضمین کنند که صنعت پتروشیمی می تواند به حمایت از سرعت پیشرفت در صنایع کلیدی مانند صنایع الکترونیکی و انرژی ادامه دهد. انجام این مهم به تلاش های بی وقفه و مستمر از سوی شرکت های پیشرو پتروشیمی، مشارکت نزدیک با مصرف کنندگان مواد شیمیایی در صنایع پایین دستی، و محیط سیاستی نیاز دارد که سرمایه گذاری و توسعه فناوری را ترغیب می کند.

 

نمودار

 

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی