112

نگاهی یکسان به مشاغل یکسان

نگاهی یکسان به مشاغل یکسان
(دوشنبه ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اعلام می کند: «طرح طبقه بندی مشاغل به نوعی ساماندهی وضعیت کارگران در محیط‌های تولیدی است که اقدامی مناسب، اما زمانبر است.»

خبر نهایی شدن طرح طبقه بندی مشاغل در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اگر چه کوتاه؛  اما مسرت بخش بود. آن هم برای نیروهای پیمانکاری( ارکان ثالث) که حرف اول و آخرشان در طول فعالیت در این منطقه، رخت بستن تبعیض بود حالا می توانند امیدوار باشند که دستمزدی به شکل یکسان، همچون دیگر نیروهای مستقر در واحدهای تولیدی دریافت کنند.

ساماندهی وضعیت نیروی کار در واحدهای تولیدی

رضا نوروز زاده، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با پیام پتروشیمی با استقبال از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی آن را اقدامی مناسب اعلام می کند.

او با توضیح درباره این طرح اشاره می کند که « این مساله از برنامه های وزارت کارو امور اجتماعی است و در تمام شرکت های تولیدی اجرا می شود.»

پس از نهایی شدن طرح طبقه بندی مشاغل، مزایای اقلیمی نیروهای پیمانکاری (ارکان ثالث) شرکت های پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به تصویب رسید.

براساس طرح طبقه بندی مشاغل از تاریخ اول مرداد ماه سال جاری، برای ساماندهی مزایای اقلیمی و جایگزینی با سایر پرداخت های متفرقه ناهماهنگ کنونی و یکسان سازی آن نسبت به پرداخت فوق العاده های بدی آب و هوا، محرومیت از تسهیلات زندگی و سختی شرایط محل زندگی اقدام کنند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اعلام می کند: «طرح طبقه بندی مشاغل به نوعی ساماندهی وضعیت کارگران در محیط‌های تولیدی است که اقدامی مناسب، اما زمانبر است.»

نوروز زاده توضیح می دهد: «به ما اعلام شده عمده برنامه ها در زمینه طرح طبقه بندی مشاغل در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی امسال اجرا می‌شود.»

او با این خبر به فعالان شاغل در منطقه ویژه اقتصادی انرژی توصیه می کند که شرایط حساس کشور را در نظر بگیرند و از سعه صدر برخوردار باشند.

نوروز زاده اعلام می کند: « مدیران شرکت ها و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با جدیت مصر هستند این مهم انجام شود که در قالب تعامل سازنده میان نمایندگان کارگری وزارت کار و  وزارت کشور و منطقه ویژه اقتصادی انرژی و واحدهای تولیدی صورت می گیرد.»

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اشاره می کند که « انجام این مهم، وظایف ماست و تحمل و همکاری آن با کارگران است.»

طرح طبقه بندی مشاغل با پیگیری‌های سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برای اجرای طرح یکسان سازی نظام پرداخت حقوق نیروهای پیمانکاری (ارکان ثالث) و در راستای اجرای مصوبه مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مبنی بر اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و ساماندهی حقوق و مزایای نیروهای پیمانکار ارکان ثالث، تا تاریخ یک مرداد ماه 1397، موضوع پرداخت مزایای اقلیمی در جلسه مورخ 26 تیرماه 1397 مورد تایید مدیران منابع انسانی این شرکت ها قرار گرفت.

در پنجمین جلسه مدیران منابع انسانی شرکت های پتروشیمی مستقر در منطقه، که با حضور مدیر توسعه منابع انسانی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و رئیس واحد کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برگزار شد، موضوع پرداخت مزایای اقلیمی مطرح و مورد موافقت اعضای جلسه قرار گرفت.

با توجه به توافق صورت گرفته در جلسه، مقرر شد شرکت های پتروشیمی مستقر در منطقه، ضمن اجرای لازم به ذکر است، این نشست پیرو مصوبه مدیران عامل شرکت های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در بهمن ماه 96، جهت نهایی کردن ساماندهی حقوق و دستمزد کارکنان پیمانکاری (ارکان ثالث) برگزار شد.

این مصوبه از تاریخ اول مردادماه سال جاری مورد اجرا قرار می گیرد و معوقات احتمالی ناشی از عدم اجرای به موقع طرح طبقه بندی مشاغل تا تاریخ مذکور به کلیه کارکنان مشمول پرداخت می شود.

حاکم شدن نظم پرداخت

در همین زمینه امید شهیدی نیا مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در گفتگو با ما توضیح می‌دهد: یکی از موضوعاتی که بعضا در منطقه منجر به برخی نارضایتی‌ها در نیروی انسانی منطقه می‌شد، تفاوت و روش‌های مختلفی بود که  در حوزه نظام پرداخت درباره ارکان ثالث وجود داشت و حالا شرکت ها به فراخور وضعیت شان تصمیمیاتی ظرف چند سال اخیر گرفته بودند که نه تنها مشکلات را حل نکرد، بلکه بعضا نیروها به سمتی رفته بودند که مرتب خودشان را با هم مقایسه می کردند. بنابراین شرایط کماکان ادامه داشت تا درنهایت به این نتیجه رسیدیم در بهمن ماه سال گذشته شرکت ها را دور هم جمع کردیم و قرار شد همه طرح طبقه بندی مشاغل را اجرایی کنند. بازه زمانی 6 ماهه هم درنظرگرفتیم که به نوعی پیش رویم که مشاغل یکسان، نوع پرداخت‌های نزدیک به هم داشته باشند.

او در ادامه می گوید: در جمع بندی ما مقرر شد که از یکم تیر ماه طبقه بندی مشاغل به پایان برسد. اکثر شرکت ها کار را نهایی کردند و یک مقدار عملیات از سوی برخی مانده و قرار شد تا پایان مرداد ماه به سرانجام برساند و پرداخت ها را از یکم تیرماه منظور کنند. در همین زمینه به نیروی انسانی  هم اطلاع رسانی شده و امیدواریم در چارچوب بسته طراحی شده، تقریبا همه شرکت ها را در چارچوب این بسته نظم دهند و ما دیگر آن مشکل اختلاف های پرداخت را نداشته باشیم. همچنین ما به شرکت ها ابلاغ کردیم که مزایای منطقه‌ای را می توانند از این ماه پرداخت کنند چون همه شرکت ها آماده نشده بودند اعلام کردیم آن را هم بلافاصله اجرا کنند.

از او درباره تعداد نیروهای ارکان ثالث در این منطقه سوال می‌کنیم که  می گوید: فکر می کنم از مجموع 30 هزار نیروی در حال فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی حدود نیمی از آنان ارکان ثالث باشند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی همچنین از برنامه های جدید برای کارکنان سخن گفته و اشاره می کند: در حوزه پرسنل رسمی و مدت معین چون شرکت ها کاملا خصوصی هستند، سیاست خود را دنبال می کنند و ما به آن ورود نکردیم. هر چند همیشه توصیه می کنیم باید هماهنگی میان آنها باشد. ممکن است برخی شرکت ها از نظر اقتصادی  وضعیت بهتری داشته باشند؛ باید به شکلی در پرداخت‌ها برنامه‌ریزی کنند که تعادل منطقه ای به هم نخورد و خوشبختانه تقریبا این روند را شاهد هستیم.  نظم پرداخت در منطقه ما تقریبا حاکم است.

شهیدی نیا درباره تعداد نیروهای بومی فعال در این منطقه توضیح می دهد: می توانم با اطمینان بگویم که در حال حاضر اکثریت نیروهای شاغل در این منطقه بومی هستند. شرکت ها به سمتی رفتند که جذب نیروی بومی داشته باشند. کم کم تلقی نیروی بومی باید داشته باشیم که از نظر ما استان است بعضی ها تلقی شهرستان دارند.

نظم و انضباط با طبقه بندی مشاغل

علیرضا صدیقی‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون در این زمینه معتقد است که طبقه بندی مشاغل باعث حاکم شدن نظم و انضباط و پرهیز از حقوق‌های تبعیضی خواهد شد.

صدیقی زاده با بیان اینکه  از اجرای طبقه بندی مشاغل استقبال می کنیم، و ادامه می دهد: ضمن اینکه در این شرایط اقتصادی کشور طبقه بندی مشاغل باعث بهبود وضعیت معیشت کارکنان خواهد شد.

او اعلام می کند که  50 درصد از نیروهای مجتمع پتروشیمی کارون از نیروهای پیمانکاری هستند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی