133

محیط زیست، بهداشت و ایمنی

محیط زیست، بهداشت و ایمنی
(پنج شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

علم شیمی نقش حیاتی در تولید محصولات و فناوری هایی که ما روزانه از آنها استفاده می کنیم ایفا می کند، از مواد اولیه حیاتی در کالاهای مصرفی تا مواد خام در فرآیندهای تولیدی همه و همه بدون حضور و استفاده از علم شیمی امکان تولید ندارند. این مواد شیمیایی باید به روش هایی تولید و استفاده شوند که از سلامت انسان و محیط زیست حفاظت کنند.

از اولین «روز زمین» یعنی تقریبا نیم قرن پیش، پیشرفت های بسیاری در زمینه حفاظت از محیط زیست، بهداشت و ایمنی کارگران و جوامع صورت گرفته است.

محیط زیست

تلاش هایی که برای حفظ محیط زیست آب، هوا، زمین و شرایط اقلیمی- صورت گرفته است بدون استفاده از علم شیمی امکان نداشت. تولیدکنندگان محصولات شیمیایی در آمریکا محصولاتی را تولید می کنند که به حفظ محیط زیست کمک می کنند و متعهد شده اند که به طور مداوم فعالیت های محیط زیستی را در همه مراحل تولید و عملیات بهبود بخشند.

بسیاری از فعالیت های محیط زیستی به دلیل کارایی انرژی که منجر به تولید محصولات پتروشیمی شده اند صورت گرفته است، زیرا زمانی که مصرف انرژی کاهش می یابد، انتشار آلاینده های مرتبط نیز کاهش می یابد. محصولات پتروشیمی مستقیما نیز به پاکسازی و حفظ محیط زیست کمک می کنند.

به عنوان مثال، فیلترهای هوا که در اتومبیل ها به کار می رود هوای مورد استنشاق ما را تسویه می کنند؛ ساختمان های مسکونی و تجاری از مواد جاذب، انواع کاتالیزورها و فیبرهای پلاستیکی استفاده می کنند تا هوایی که تنفس می کنیم را تسویه کنند؛ محل های دفن زباله با پلاستیک های بسیار قوی صنعتی پوشانده می شوند تا مواد سمی

ناشی از تجمیع زباله ها وارد رودخانه ها و منابع آب آشامیدنی نشود؛ و مواد شیمیایی ترکیبی جدید از گیاهان در مقابل انواع آفات و بیماری ها جلوگیری می کنند.

 بهداشت

علم شیمی در همه ادوار زندگی به ما کمک می کند تا سالم و سلامت باشیم. امروزه ما سالم تر و طولانی تر -بیش از 30 سال بیشتر از قرن پیش- زندگی می کنیم و این را تا حد زیادی مدیون نوآوری هایی هستیم که در صنعت پتروشیمی و شیمیایی صورت گرفته است.

محصولات صنعت پتروشیمی و شیمیایی نقش کلیدی در افزایش کیفیت زندگی برای جمعیت در حال رشد جهان ایفا می کند، و این کار را از طریق بهبود کیفیت مواد غذایی و بهداشتی و مواد اولیه مورد استفاده در صنعت ساختمان  انجام می دهد. علم شیمی تامین آب و غذای سالم را تضمین می کند، مثلا کودهایی را تولید می کند که باعث افزایش مواد مغذی خاک می شود و شیمی کلر برای گندزدایی و تسویه آب آشامیدنی در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. داروهای نجات دهنده جان انسان نتیجه بکارگیری علم شیمی است و باعث بهبود بیماری ها و افزایش طول عمر انسان می شود.

ایمنی

از کلاه های ایمنی مورد استفاده در موتورسواری و دوچرخه سواری تا فناوری های مورد استفاده در میدان جنگ، فرآورده های شیمیایی همچنان در حال ایمن سازی محیط زندگی هستند. اقدامات داوطلبانه در مورد سلامت، ایمنی و بهبود محیط زیست، که توسط شرکت های پتروشیمی صورت می گیرد، معمولا خیلی فراتر از قوانین وضع شده توسط دولت ها هستند.

به عنوان مثال، قوانین نوآورانه مراقبت مسوولانه که توسط شورای شیمی ایالات متحده آمریکا وضع شده است، اعضا را متعهد می کند که به طور مداوم بهداشت، ایمنی، امنیت و عملکرد محیط زیستی خود را بهبود بخشند. این تعهد از طریق مشارکت عمده توسط دانشمندان و مهندسان در توسعه محصولات و فناوری های مربوط به بهبود ایمنی و محیط زیست صورت می گیرد، ضمن اینکه این صنعت متعهد است که تحقیق و توسعه در زمینه بهبود مداوم سلامت و محیط زیست را نیز ادامه دهند.

عملکرد صنعت پتروشیمی در مورد حفظ محیط زیست

حفاظت از محیط زیست برای دهه ها یکی از اولویت های ملی بوده است. برنامه های دولتی و صنعتی متعددی وجود دارد که تمرکز آنها بر روی حفاظت از محیط زیست و بهداشت است. یکی از این برنامه ها کاهش انتشار مواد سمی (TRI) است.

 این برنامه که در سال 1986 توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) راه اندازی شده است، «نحوه مدیریت انتشار مواد شیمیایی سمی خاص را که ممکن است تهدیدی برای سلامت انسان و محیط زیست باشد را دنبال می کند. کارخانجات آمریکایی در بخش های صنعتی مختلف باید به طور سالانه گزارش کنند که چقدر مواد شیمیایی در محیط زیست منتشر کرده اند یا اینکه موفق شده اند از طریق بازیافت و بهبود روش مصرف جلوی انتشار آن را بگیرند.  جدول 1 میزان انتشار کل آلاینده ها و نیز میزان انتشار انواع مختلف آلاینده ها توسط صنعت پتروشیمی در هوا را نشان می دهد. در مورد همه معیارها، صنعت پتروشیمی سهم بسیار اندکی در تولید انواع آلاینده ها دارد.

جدول 1- معیارهای اصلی آلایندگی، خلاصه پیشرفت های حاصله

 

 

محیط زیست

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی