136

معرفی شرکت های برتر پتروشیمی دنیا: شرکت پتروچاینا

معرفی شرکت های برتر پتروشیمی دنیا:  شرکت پتروچاینا
(شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

شرکت پتروچاینا بزرگترین تولیدکننده و توزیع کننده نفت و گاز است که نقش مهمی در صنعت نفت و گاز چین دارد.

این شرکت نه تنها بیشترین درآمد فروش در چین را دارد، بلکه یکی از بزرگترین شرکت های نفتی در جهان است.

شرکت پتروچاینا به عنوان یک شرکت سهامی با مسئولیت محدود توسط شرکت ملی پترولیوم چین[1] تحت قانون شرکت و آیین نامه ویژه در مورد عرضه  سهام در خارج از کشور[2] توسط شرکت های سهامی محدود[3] در 5 نوامبر 1999 تاسیس شد.

سهام دولتی آمریکا[4] (ADS) و سهام H شرکت پتروچاینا به ترتیب در تاریخ 6 آوریل 2000 در بورس اوراق بهادار نیویورک[5] و بورس اوراق بهادار هنگ کنگ[6] در 7 آوریل 2000 ثبت شدند. این شرکت همچنین در تاریخ 5 نوامبر شال 2007 در بورس شانگهای[7] ثبت شد.

شرکت پتروچاینا از زمان تأسیس، ساختار مدیریت استاندارد شرکت را، مطابق استانداردهای قانونی و مقررات ثبت شرکت ایجاد و بهبود بخشیده است. 

شرکت پتروچاینا سعی دارد تبدیل به یک شرکت بین المللی انرژی دارای قدرت رقابت بین المللی و یکی از تولید کنندگان و توزیع کنندگان عمده فرآورده های نفتی و پتروشیمی در جهان شود. این شرکت فعالیت های گسترده ای را در رابطه با نفت و گاز طبیعی انجام می دهد، از جمله: اکتشاف، توسعه، تولید و بازاریابی نفت خام و گاز طبیعی، پالایش، حمل و نقل، ذخیره و بازاریابی نفت خام و فرآورده های نفتی؛  تولید و بازاریابی محصولات اولیه پتروشیمی، مشتقات مواد شیمیایی و سایر مواد شیمیایی؛ حمل و نقل گاز طبیعی، نفت خام و نفت تصفیه شده و بازاریابی گاز طبیعی.

شرکت پتروچاینا با تعریف مأموریت هایی همچون انرژی بخشی، هماهنگی و تحقق بخشی، متعهد به اصل توسعه پایدار است و استراتژی های منابع، بازارها، بین المللی سازی و نوآوری را با هدف ایجاد یک شرکت انرژی بین المللی در سطح جهانی طراحی می کند. این شرکت در این راستا به بهبود قدرت کلی، رقابت بین المللی و توسعه پایدار ادامه می دهد و با دستیابی به عملکردی رضایت بخش، سهامداران و جامعه را منتفع می کند.

شرکت ملی نفت چین (CNPC) تنها حامی و سهامدار شرکت پتروچاینا است. این گروه بزرگ شرکت های نفتی و پتروشیمی است که در ژوئیه 1998 مطابق با برنامه اصلاح ساختار سازمان ها در شورای دولتی تأسیس شده است. شرکت ملی نفت چین یک شرکت بزرگ دولتی است که توسط ارگان های سرمایه گذاری مجاز توسط کمیسیون نظارت و مدیریت دارایی های دولتی اداره می شود.

کسب و کار اصلی شرکت پتروچاینا

شرکت پتروچاینا بزرگترین تولیدکننده و توزیع کننده نفت و گاز است که نقش مهمی در صنعت نفت و گاز در چین دارد. این شرکت یکی از پردرآمدترین شرکت‌های چین است. این شرکت درگیر طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های مربوط به نفت و گاز طبیعی را انجام می دهد که عبارتند از:

·         اکتشاف، توسعه، تولید و بازاریابی نفت خام و گاز طبیعی؛

·         پالایش، حمل و نقل، ذخیره و بازاریابی نفت خام و فرآورده های نفتی؛

·         تولید و بازاریابی محصولات اولیه پتروشیمی، مواد شیمیایی مشتق شده و سایر مواد شیمیایی؛

·         حمل و نقل گاز طبیعی، نفت خام و نفت تصفیه شده و بازاریابی گاز طبیعی.

کسب وکارهای موجود در این شرکت کلیه بخش های اصلی صنعت نفت و پتروشیمی را در بر می گیرد. این یک زنجیره تجاری بهینه، کارآمد و یکپارچه از اکتشاف و تولید نفت خام و گاز طبیعی در جریان فوقانی گرفته تا پالایش، مواد شیمیایی، لوله کشی و بازاریابی در جریان میانی و پایین تشکیل می دهد، که باعث بهبود چشمگیر کارایی بهره برداری، کاهش هزینه ها و قدرت اصلی و توانایی کلی ضد ریسک را افزایش می دهد.

اکتشاف و تولید

در سال 2011 ، این شرکت به اجرای برنامه «رشد اوج ذخایر نفت و گاز» ادامه داد. تعدادی از اکتشافات مهم و دستیابی به موفقیت های بزرگ در مناطق عمده اکتشافی از جمله پالاوهیگ در سیچوان[8]، جنوب شهرستان باکسیان در حوضه خلیج بوهی[9] و سازند قیدام یینگدوان[10] انجام شد.

براساس برآورد D&M و طبق معیارهای ذخیره SEC، مازاد ذخایر نفتی ثابت شده این شرکت و اثبات شده ذخایر گازی داخل کشور در سال 51/98 میلیون تن و 7/121 میلیارد متر مکعب بوده که نشان دهنده جایگزینی مناسب است.

نمودار 1 نقشه اکتشاف و تولید داخلی در کشور چین را نشان می دهد. بر اساس این نمودار حوزه های گازی با رنگ نارنجی و حوزه های نفتی با رنگ سیاه مشخص شده اند. نمودار 2 نیز اطلاعات مربوط به تولید در این شرکت را نشان می دهد.

خصوصی

نمودار 1- حوزه های نفتی و گازی کشف شده در چین

 

منبع: http://www.petrochina.com.cn/ptr/ktysc/commonlist_norig.shtml

نمودار 2- ذخایر اثبات شده نفت خام، ذخایر اثبات شده گاز طبیعی، تولید نفت خام و تولید معادل نفت خام

خصوصی

منبع: http://www.petrochina.com.cn/ptr/ktysc/commonlist_norig.shtml

پالایش و مواد شیمیایی

در سال 2011 ، گروهی از پروژه های مهم پالایش و مواد شیمیایی تکمیل و به بهره برداری رسیدند، و افزوده شدن این پروژه ها به این شرکت این امکان را می دهد که ظرفیت اولیه پردازش نفت خام این شرکت تا 155 میلیون تن افزایش دهد.

جایگزینی و گسترش پروژه پالایش در پتروشیمی لیائیانگ[11] برای بهره برداری به اتمام رسید و تبدیل به هفتمین پایه پالایش سطح 10 میلیون تن این شرکت شد. به روزرسانی ظرفیت پروژه پالایش در پتروشیمی نینگشیا[12] و ارتقاء کیفیت فرآورده های نفتی در پتروشیمی کرمی و پتروشیمی جینژو[13] تکمیل و به بهره برداری رسید.

علاوه بر این، احداث تسهیلات اصلی پروژه های پالایش و اتیلن در پتروشیمی فوشون[14] که به ترتیب 10 میلیون تن و 1 میلیون تن ظرفیت دارند، به پایان رسید. تاسیسات تصفیه یکپارچه و پروژه مواد شیمیایی در پتروشیمی سیچوان[15] و پروژه جایگزینی و گسترش اتیلن در پتروشیمی داکینگ[16] به پایان رسید.

 با وجود مشکلات موجود در سازمان تولید برای پالایش، شرکت در تخصیص منابع نفت خام به طور کلی، بهینه سازی و بازرسی و نگهداری تجهیزات را ترتیب داده و به موقع ساختار محصول را با محوریت بازار تنظیم و بهینه کرده است. در نتیجه، نسبت بنزین درجه بالا و محصولات کارآمد به ترتیب به 7/96 درصد و 5/30 درصد رسید.

 

نمودار 3- کسب و کار پالایش و مواد شیمیایی در چین

خصوصی

          منبع: http://www.petrochina.com.cn/ptr/ktysc/commonlist_norig.shtml

 

نمودار 4- تولید نفت خام، بنزین، نفت سفید، گازوئیل و اتیلن

خصوصی

          منبع: http://www.petrochina.com.cn/ptr/ktysc/commonlist_norig.shtml

برای مواد شیمیایی، با توجه به تقاضای بازار، این شرکت طرح تولید را بهینه کرده و تولید محصولات قابل فروش را به بازار افزایش می دهد. بر این اساس، این شرکت 467/3 میلیون تن اتیلن تولید کرده و محصولات جدید را در 75 علامت تجاری توسعه داده است. به علاوه، شرکت معیارهای کامل را با فناوری‌های پیشرفته در داخل و خارج از کشور تقویت کرده است. از این میان، 20 شاخص کلیدی فنی و اقتصادی رکورد تاریخی را به ثبت رسانده اند، و عملکرد محصولات سبک، عملکرد اتیلن و بازده دیین هنوز هم جایگاه بسیار خوبی در چین دارد.

بازاریابی

شرکت پتروچاینا در سال 2011، برای بازاریابی محصولات تصفیه شده، جمع آوری منابع، تقویت ساز و کار تخصیص و حمل و نقل و گسترش خرده فروشی ها به ویژه بنزین اقدامات متعددی انجام داد. در حال حاضر میزان خرده فروشی های این شرکت به 65/85 میلیون تن رسیده است، که نشان دهنده افزایش 7/19 درصدی است.

سهم بازار شرکت پتروچاینا در حدود 45 درصد است، و هم کمیت و هم کیفیت تولیدات این شرکت افزایش یافته است. این شرکت موقعیت خود را در چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده و تأمین کننده نفت و قیر سوخت تثبیت کرده، و به طور مداوم طرح بازار روغن روان کننده را بهینه کرد، بطور منظم و مؤثر عملیات غیرنفتی را انجام داده و سودآوری کلی را افزایش داده است.

نمودار5- کسب و کار بازاریابی شرکت پتروچاینا در چین

خصوصی

          منبع: http://www.petrochina.com.cn/ptr/ktysc/commonlist_norig.shtml

نمودار6- میزان فروش گازوئیل، نفت سفید و سوخت دیزل

خصوصی

          منبع: http://www.petrochina.com.cn/ptr/ktysc/commonlist_norig.shtml

 



[1] China National Petroleum Corporation

[2] Company Law and the Special Regulations on the Overseas Offering and Listing of Shares

[3] Joint Stock Limited Companies

[4] American Depositary Shares (ADS) 

[5] New York Stock Exchange

[6] Stock Exchange of Hong Kong Limited

[7] Shanghai Stock Exchange

[8]The Palaeohigh in Sichuan

[9] Baxian County depression in Bohai Bay Basin

[10] Qaidam Yingdong Formation

[11] Liaoyang Petrochemical

[12] Ningxia Petrochemical

[13] Karamay Petrochemical and Jinzhou Petrochemical

[14] Fushun Petrochemical

[15] Sichuan Petrochemical

[16] Daqing Petrochemical

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی