137

گامهای رسید به تعادل جنسیتی در شرکت های پتروشیمی

گامهای رسید به تعادل جنسیتی در شرکت های پتروشیمی
(سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

در طول سال های گذشته زنان در صنعت پتروشیمی کشورهای توسعه یافته در شغل های مدیریتی و به عنوان عضوی از هیات مدیره مشغول به کار شده اند.

زنان موفق نیز مورد تشویق قرار گرفته و برای عملکرد موفقیت آمیز خود پاداش دریافت کرده اند. اگرچه برای حفظ این موقعیت و نیز برای بهبود شرایط کاری زنان در سایر نقاط جهان کارهای بسیار زیادی باید انجام گیرد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.

تشخیص موارد شغلی به منظور تنوع جنسیتی

برای کسب و کارهای مختلف، حمایت از تنوع جنسیتی یکی از شروط اصلی برای موفقیت و بهبود عملکرد است. اگر بخواهیم این موضوع را به زبان ساده بیان کنیم، این یعنی اینکه شرکت  های پتروشیمی که زنان بیشتری را استخدام کرده اند، درآمد بیشتری هم کسب کرده اند، بنابراین تنوع جنسیتی هم باید بخشی از یک برنامه نوآورانه فوری باشد و هم بخشی از استراتژی های بلندمدت شرکت ها.

زنانی را استخدام کنید که خودشان بتوانند زنان دیگری را استخدام کنند

تحقیقات مختلف نشان می دهد که وقتی زنان توانسته اند در موقعیت های شغلی بهتر قرار بگیرند، زنان بیشتری در کل سازمان مورد استفاده قرار گرفته اند. این موضوع حتی زمانی که نابرابری های موجود در زمینه تعداد استعدادهای مونث در صنایع مختلف مورد بحث است نیز صحت دارد.

کاندیداهای زن نیز ممکن است کار کردن در سازمان هایی که تعداد زنان در آنها بیشتر است را ترجیح بدهند، زیرا بر این باورند که آنها در چنین سازمان هایی امکان پیشرفت بیشتری دارند.

حمایت از شفافیت

زمانی که بحث به پرداخت حقوق و دستمزد می رسد، هنوز هم شکاف قابل توجهی بین حقوق زنان و مردان وجود دارد. البته این سوال هم وجود دارد که آیا این تفاوت دستمزدها فقط به دلیل جنسیت است؟ اغلب اوقات، این سوال زمانی پیش می آید و زمانی می تواند به آن پاسخ داده شود که تفاوت در پرداخت حقوق و دستمزدها به صورت شفاف منتشر شود.

تداوم تکامل

شرکت ها همواره نیازمند این هستند که در مورد کسب و کارخود و مدل های عملیاتی شان فکر کنند و در صورت نیاز در مورد آنها تجدیدنظر کنند، و این موضوع نیز تا حد زیادی بستگی به این دارد که کارمندان آنها چگونه کار و زندگی می کنند.

به عنوان مثال، شرکت ها می توانند مرخصی های والدین را به تناسب سال های کارکرد مشخص کنند و با کار از راه دور و ماموریت های زن ها و مردان به طور یکسان موافقت کنند. ساعت های انعطاف پذیر کار می تواند به زنان کمک کند که بتوانند وظایف مادرانه خود را با خیال آسوده انجام دهند.

در ادامه نظر رجینا میر[1]، رئیس بخش جهانی انرژی و منابع طبیعی در شرکت KPMG را می خوانیم که یکی از شرکت های موفق در صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا است.

وظیفه رجینا میر این است که در تعیین استراتژی های شرکت کمک کند تا بدین ترتیب به صنایع انرژی و شیمیایی بهتر خدمت رسانی کند. علاوه بر این، وی یکی از طرفداران اصلی مدیریت زنان در صنعت پتروشیمی و مدیر برنامه های شبکه ای به منظور افزایش حضور زنان در مشاغل مدیریتی این صنعت است.

رجینا میر در سال 2017 توسط مجله کسب و کار هیوستون[2] به عنوان زنی انتخاب شد که کسب و کار را معنا می بخشد[3] و از سال 2013 تاکنون همیشه به عنوان یکی از افراد تاثیرگذار در صنعت انرژی انتخاب می شود. علاوه بر این، وی توسط مجله سرمایه گذاران نفت و گاز[4] در سال 2018 به عنوان تاثیرگذارترین زن در بخش انرژی[5] انتخاب شد و در فهرست تاثیرگذارترین زنان در سال 2016[6] که در شماره 50 مجله زنان هیوستون[7] منتشر شد نیز قرار گرفت.

رجینا میر در مصاحبه ای که اخیرا با مجله ری اکشن[8] داشته، دیدگاه خود را در مورد تنوع جنسیتی و اخمیت آن برای شرکت های پتروشیمی مطرح کرده است. وی تاکید کرده است: «من عمیقا به تنوع جنسیتی در همه سطوح باور دارم».

وی این گونه ادامه می دهد که: «صنایع مختلف تلاش های بسیاری برای بهبود ترکیب جنسیتی خود انجام داده اند اما هنوز هم راه درازی برای رسیدن به هدف اصلی وجود دارد. مشوق اصلی من برای ادامه تلاش در این مسیر نتایجی است که دیده ام. بله شکاف جنسیتی وجود دارد اما فرصت های زیادی نیز برای از بین بردن این شکاف در اختیار ماست. هنوز هم کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.»

میر در ادامه صحبت های خود به تلاش هایی که توسط انجمن تولیدکنندگان سوخت و محصولات پتروشیمی آمریکا [9](AFPM) در بهبود تنوع جنسیتی در صنعت پتروشیمی اشاره می کند. AFPM به استخدام زنان در صنعت پتروشیمی و به طور همزمان ایجاد ارتباط، به اشتراک گذاری اطلاعات و دانش و یافتن حمایت از سایر گروه ها تمرکز می کند.

وی می گوید: «حمایت و مشارکت AFPM برای ایجاد تمایل به همکاری با زنان در صنعت پتروشیمی بوده است و تا حد زیادی جایگاه زنان را در این صنعت بهبود بخشیده است.»

میر در ادامه نظرات و افکار خود را در مورد اینکه چگونه به طور همزمان هم به تنوع جنسیتی بها بدهند و هم شمول و جامعیت را مدنظر داشته باشند بیان می کند.

وی معتقد است: «منظور من از شمول این است که باید نقشی برای هر فرد وجود داشته باشد، که بر اساس آن همه کسانی که در یک شرکت کار می کنند جذب فرهنگ و کار کردن در آن شوند. تنوع یعنی تنوع افکار، شامل جنسیت های مختلف و نیز فرهنگ های مختلف، مناطق جغرافیایی و کشورهای مختلف، که همه آنها توسط شرکت مذکور مورد قبول واقع شود.»

وی اینگونه ادامه می دهد که: «تنوع در محیط کار هنوز هم یک راه بسایر دراز برای پیمودن است، اما همچنین بر این عقیده استوار است که آموزش نیروی کار، سیاست های جدید منابع انسانی و اقداماتی از این قبیل می تواند مشوقی برای زنان باشد.»

 



[1] Regina Mayor

[2] Houston Business Journal

[3] Women Who Mean Business

[4] Oil & Gas Investor’s 2018

[5] Most Influential Women in Energy list

[6] Most Influential Women of 2016 list

[7] Houston Woman Magazine’s 50

[8] REACTION

[9] American Fuels and Petrochemical Manufacturers (AFPM)

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی